Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 8588 ggr
Anthka
8/5/09, 9:05 AM

medeltida bröllop tips och idéer

Som rubriken säger, tips och idéer på temat medeltida bröllop. Tanken är att både vigsel och efterföljande fest ska gå i medeltida stil. Vilket bland annat innebär att vi vill tvinga på gästerna medeltidskläder.

Gärna tips på litteratur som behandlar ämnet också (hur gjorde man när det begav sig)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
8/5/09, 11:58 AM
#1

Jadu… bra fråga, själv kommer jag och min gubbe ha ett vikingatida bröllop men många saker stämmer ju överens där också :)

Först o främst så måste man ju bestämma klädkod, vi gjorde det enkelt för oss, högtidsdräkt/folkdräkt eller vikinga/medeltida. Det ger en större valmöjlighet till dräkt, men det duger inte med aftonklänning och frack.

Sedan är det det där med maten, det bereder oss stora bekymmer, dels VAD man ska servera och dels VAD det ska serveras PÅ. Vet att det vid nått tillfälle funnits någon som hyr ut medeltida servicer till sådana här tillställningar men kan inte minnas vilka, var det svarta katten kanske? :S

Sen är det ju själva ceremonins plats, utomhus? inomhus? var någonstans, en gammal 1200-talskyrka eller en modernare? Kanske rentav utanför kyrkan? Äppellunden hemma hos farmor eller i stadsparken?

Jag har för mig att Jan Gilliou hade en avhandling kring det här med bröllop i sin dokumentär om ARNs skapande, där det var tvagning med väninnorna och det fanns risk för brudrov på vägen till bröllopet mm. Där är ju något nyttigt ivf, sen vet jag inte om det står något om bröllop i dick harryssons "jarlens sekel". Men gemensamt med Gillious dokumentär och i en text jag hittade för en många herrans år sedan är ju att brudparet lades i säng av deras mödrar med hela sällskapet närvarande. Sedan skulle äktenskapet fullbordas. (fast vid det här laget hade ju jag då slängt ut alla åskådare.)

Jag emottar också gärna tips och idéer :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
8/5/09, 12:27 PM
#2

Jo, dels är det alla stora detaljer (klädkod, plats, mat etc) men också alla små detaljer som gör det speciellt.

Vi har sagt klädkod medeltida. Eftersom större delen av våra bekanta kommer från de kretsarna (och alltså redan har kläder) går det lätt att skramla ihop lånekläder de få stackars som inte har.

Guillou ska jag kolla upp :) Det är med brudgång är ett välbekant fenomen i alla fall för mig. Jag vet att jag någonstans (undrar om det inte var populärhistoria) läste en artikel om allmogebröllop från medeltiden (eller 1500-tal) och frammåt. Dessvärre hittar jag inte tillbaka till den, men jag har för mig att den var matnyttig

Själv är jag nyfiken på brudkläder, färg/form när man började använda slöja och brukrona och sånna saker.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/5/09, 12:34 PM
#3

Mat finns det en uppsjö medeltida böcker om, så det borde inte vara något problem. Min personjliga åsikt och erfarenhet är att mycket av den äkta medeltida maten inte faller på allas läppar, så att säga, och att man kanske bör modernisera litegrann. Grillad kyckling, kokt skinka, bröd och vanligt smör är kanske bättre (mer mainstream) än kyckling bakad i deg, skinka blandat med fisk i en paj och bröd med honungs- och vitlökssmör. Om du förstår hur jag menar… Inget är så förödande för en fest än att maten inte går att äta och folk förblir hungriga. Obestämd

Själva ceremonin vet jag inte så mycket om, vad gäller medeltida regler och traditioner, men som LinaN skrev så finns det ju de som har forskat i ämnet.

Jag skulle satsa massor på atmosfären, kläderna, inredningen, miljön. Om vi jämför t.ex. Stralsund eller Sjätte Tunnan med ladan som vi hade bankettmiddagen i när du och gubben förlovade er, så förstår du kanske vad jag menar. Flört De spelar liksom ingen roll att de flesta har medeltidskläder och sjunger medeltida visor och annat, om lokalen är byggd med moderna brädor och spik med betonggolv. En lada är alltid en lada… (För er som inte har varit i någon av nämnda lokaler så är Stralsund och Sjätte Tunnan delar av Stockholms arkitektoniska kulturarv med anor från stadens grundande och ladan är en hyfsat modern byggnad, i det här sammanhanget i alla fall.)

Så på med medeltida dräkt på gästerna, gärna med ett visst årtal i sikte så att det blir så lite blandning av stilar som möjligt (stämningshöjande!) och klä in moderna saker med tyg och bonader, servera maten på trä- eller metalltallrikar, drycken i bägare (keramik, trä eller metall) och låt dem äta med bestick som funkar för tidsperioden. Det finns ju moderna bestick som ser rustika och hyfsat tidsenliga ut. Ni kan definitivt be de som har medeltida ätrejer att ta med det, så behöver ni kanske inte förse alla med tallrikar, bägare och bestick.

Dekorera massor! Långa sidenband, blommor, kransar, vackra tyger och vapenbanér gör massor för feststämningen, samtidigt som det är HK. Glad Titta på målningar och träsnitt från medeltiden där ämnet fest eller bankett behandlas, så får ni säkert ännu fler idéer.

Ytterligare ett par saker som gör det hela mer korrekt är att ha ett högbord där bara bruden, brudgummen och deras föräldrar sitter, samt serveringspersonal som alltid börjar med högbordet och sedan fortsätter med gästerna i en viss ordning. (Brudparets släkt och närmaste vänner ska sitta närmast högbordet och så vidare.) Tjänare syns på i princip varenda bild från medeltiden där det är någon form av fest och de är inte fult klädda bara för att de är tjänstefolk, utan är propert klädda för att matcha festens tema.

Musik och sång! Det kostar sin slant att hyra in proffessionella medeltidsmusiker, men jag TROR att ni kan lösa den biten ändå! Skrattande Med tanke på vilka som lär komma på festen…

Grattis än en gång och hoppas att du har fått några tips och idéer och att det blir hur lyckat som helst!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/5/09, 1:03 PM
#5

#3 vi har funderingar (beroende på hur mycket det kommer kosta) att ta en cateringfirma till maten. Se om vi kan få någonting medeltidsliknande, dels för att matan ska bli ätbar och för att slippa krångla med att själva laga mat och duka och fixa.

Det vore fantastiskt om man kunde få alla att klä sig anno 1340 men rent praktiskt så fungerar det inte alls. Framför allt med tanke på gäster som inte äger egna kläder utan måste låna.

Så det blir till att sy miljoner med vapenflaggor alltså Flört

Högbord var en bra idé *antecknar*

Idéer har jag för de stora dragen, men det är alltid bra att bolla med andra och få nya perspektiv. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/5/09, 2:16 PM
#6

#5 Ni kan absolut sätta 1340 som tema och be alla som har möjlighet att fixa såna kläder. Det är otroligt vad mycket folk är beredda att lägga på bröllop om man bara lirkar lite. Sätter ni "medeltid" som tema så kanske 1300-talskläder lämnas hemma för att ägaren hellre vill flasha med sina 1400-talskläder eller 1200-talskläder, om du förstår hur jag menar. Men vet ägaren av den garderoben att det är 1300-tal som gäller i första hand så borde han/hon vara mer benägen att följa den dresscoden. Brudparets önskan är ju lag på bröllop! Glad

Till de som inte har kläder så kan ni alltid bidra med antingen namn och nummer till folk som kan tänka sig att sy för en liten penning, eller tips och idéer på var man hittar material och mönster så att de kanske kan sy själva. Som sagt, lirka med folk! Glad Få dem att förstå hur viktigt det är med tidsenlig klädsel. Det är ju er dag, inte deras!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
8/5/09, 11:20 PM
#7

#1 btw, sängledningen när man ledde brudparet i säng i vittnens närvaro innebar (oftast) inte att man skulle "fullborda" äktenskapet där och då. Fullbordan innebar (som jag förstått det) att man bäddade ner brud och brudgum till hakan brevid varandra i sängen. Alltså bredde över de täcket, så alla kunde se att nu låg de i samma säng och sedan återgick följet till festen och brudparet lämnades ensamma. Lite diskretion hade man allt Flört

Seden att se på när äktenskapet fullbordas var vanlig i adliga kretsar (eller så visar man upp de blodiga laknen morgonen efter), men om den går så långt tillbaka som till medeltiden eller om det är en nyare sed (dvs renässans) är jag inte säker på-

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
8/6/09, 12:07 PM
#8

#7 hehehe :P vilken tur för dig om du tänker använda den traditionen :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
8/6/09, 12:08 PM
#9

#7 Får mig osökt att tänka på scenen från första säsongen av The Tudors, när Margaret gifter sig med kungen av Portugal och hela hovet står bredvid och tittar och lyssnar på bröllopsnatten. *fniss* Foten i munnen Pinsamt värre!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/6/09, 12:11 PM
#10

#8 Nej den traditionen skippar vi nog helt Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/6/09, 12:36 PM
#11

#10 Helt säker? Det kanske kryddar lite… Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
8/6/09, 1:10 PM
#12

Jag gifte mig på gävle medeltidsdagar 97. Jag hade god kontakt med prästen, som tyckte att det var jätteskoj och spännande. Han läste på hur det gick till, och sen gjorde vi så.

Vi samlades utanför kyrkporten (efter att ha gått i en parad från länsmuséet med 4 väpnade riddare främst) där vi utväxlade löften och själv a"bröllopet" skledde. Sen gick vi in och gömde oss medan alla gästar fick sätta sig. Vi knallade sedan in under ett päll som var från 1700-talet, äldre fanns inte… Prästen hade fö en mässhake som inte bara var tidsenlig, utan från den tiden. Egentligen skulle den ligga i en glasmonter, men det struntade han i och använde den!

Sedan hölls en mässa, givetvis på altin, och vi fick välsignas, åter under pället.

Efter det hade vi en rätt vanlig middag, med olika fiskrätter som huvuddel, då jag inte äter kött, men fisk.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anthka
8/6/09, 3:22 PM
#13

#12 vilken fantastisk präst, Skrattande det är alltid roligt när man får gensvar på sina idéer och inte hamnar i en församling med någon som sätter sig mot allting.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Anthka
8/6/09, 4:19 PM
#14

Nu ni (framför allt LinaN som efterfrågade referenser), jag har hittat en guldgruva: http://www.forest.gen.nz/Medieval/articles/wedding/Pro_sponso.html

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
11/18/09, 8:23 PM
#15

Haha! hittade denGlad *puttar*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

sorgblot
11/18/09, 10:23 PM
#16

#15 Tackar! Ska också gluttas på imorn =)

Upp till toppen
Annons: