Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3398 ggr
Pialinn
2009-08-15 11:39

Enkelt mantel-broderi?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle det funka att sy 3 "vågiga" rader med förstygn (tråckelstygn), men då sy 2 ggr i samma söm så det blir en hel söm?  Ungefär så här hade jag tänkt.

Garnet jag har är ganska tjockt så själkstygn funkar inte.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Kaylaza
2009-08-15 11:50
#1

Det borde väl funka jättebra Glad

LinaN
2009-08-15 11:55
#2

titta över ditt mönster noga först så att det verkligen blir ett flätmönster, finns inget som är så irriterande som ett brodyrmönster där man själv hittar missar när man är klar.

ja ska sprätta upp 20cm med brodyr idag och brodera om det eftersom det blev för stort mellanrum mellan mina knutar… :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-08-15 12:15
#3

#2 Jag lider med dig! När jag sydde en klänning för ett par år sedan fick jag sprätta två helt klara handsydda sömmar (hade till och med hunnit sy fast sömsmånen, så det var sex sömmar istället för två), eftersom jag lyckats lägga ihop tygbitarna fel >_<

AutumnWicca
2009-08-15 12:28
#4

Du kan absolut gör det mönstret! Men precis som LinaN säger så rita för hand så du verkligen ser så att det blir en fläta och att alla punkter går under och över så som du vill :)

Jag har gjort en egen och jag ritade upp allt i mini-skala innan jag broderade på min kudde. Titta gärna på bilden här

Lycka till med allt och hoppas vi får se bilder sen :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Pialinn
2009-08-15 12:40
#5

#2 Vad tråkigt att du behöver sprätta. Finns inget värre, men ibland nödvändigt.

Det ska inte bli en fläta. Bara vågor som går i varandra.

#4Vilken härlig kudde! Funderar på en yllekudde. Hittade några när jag var på Jamtli och blev sugen.

Kyss Jag ÄLSKAR alla er för att ni svarar så fort!!!!!!

Har sytt langett runt fållen och börjat på en frankant. Tror jag måste klippa bort lite i halsen, men inte börjat fundera på det problemt än.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Kaylaza
2009-08-16 01:16
#6

#4 Mycket trevlig kudde! Gillar verkligen tolkningen av Yggdrasil (som jag tar för givet att det är). De tre avdelningarna i rötterna känns som givna för var och en av nornorna ^^

Annons:
Pialinn
2009-08-16 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack Lina för tipset om flätningen. Började brodera min bomulls-särk bara för att se hur det skulle bli.

Och jag upptäckte då vad du menade. Fast jag tänkte till, blev det inte helt rätt, men på särken gör det ju inget!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

AutumnWicca
2009-08-16 12:08
#8

#5 & 6 Tack för fina komentarer!

Kudden är inspirerad av skånskt yllebroderia och jag har sytt med mora redgarn. :)

Det är precis som du säger Kaylaza, en tolkning av Yggdrasil, den har även fått symbolisera min familj i och med löven på träden då jag heter Lööw i efternamn. :P

#7 Snyggt! Sönt att höra att du fick till det när du broderade och att du blev nöjd!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Kaylaza
2009-08-16 13:08
#9

#8 Vad fint att få in en familjesymbol på det sättet. En redan stark symbol får fler innebörder Glad

Ahnna
2009-08-16 13:45
#10

Personligen föredrar jag att använd kedjestygn till såna flätmönster. Det gör att de syns på längre avstånd, eftersom brodyren blir bredare. Större = bättre = rikare, typ. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
2009-08-16 14:17
#11

Ahnna!

Om du menar på min mantel är garnet jag har för tjockt.

Och till särken har jag inte så mycket, och det var mest ett prov.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2009-08-16 14:42
#12

#11 Hur tjockt är det då? Ju tjockare det är, desto större blir stygnen, men det gör ju ingenting.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-16 14:57
#13

Vill man få mönstret bredare kan man ju alltid sy två rader av varje färg intill varandra, så det blir dubbelt så brett som en vanlig söm. Börjar man med att sy hela mönstret enkelt först, kan man ju fylla i brodyren när man hinner och känner för.

Annons:
LinaN
2009-08-16 22:04
#14

#13 så ska jag göra på min kaftan, håller på med grundmönstret nu, i nästa led så blir det en rad till innan för och sen ska jag bestämma mig om jag ska fylla mönstret :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: