Annons:
Etiketthantverk
Läst 4295 ggr
LinaN
8/3/09, 4:09 PM

Ledset renskinn

jag har ett renskinn som efter några marknader och exkursioner i skogen så har han blivit litet stel o torr i köttsidan. Pälssidan fällr precis lika mycket som förut.

Men kan jag smörja in honom med läderolja på köttsidan för att få honom att må litet bättre? några råd?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
8/3/09, 5:25 PM
#1

Fukt är ju aldrig fel! Hur var skinnet förut?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
8/3/09, 9:37 PM
#2

Om ens renskinn fäller päls beror på vilken tid på året djuret slaktades, och är inget man kan göra åt.

Om köttsidan känns torr bör du fetta in det. Undvik fukt! Det kommer bara göra skinnet stelare i slutändan. Det som behövs är smörjmedel vilket kommer göra det både slitstarkare och ge det större motståndskraft mot väta.

Läderolja fungerar jättebra. Du kan även ta skofett, matolja eller en riktigt fet hudkräm -vad som finns hemma, helt enkelt. Det är bra att massera in fettet ordentligt, så det tränger in i skinnet. Annars lägger det sig bara på ytan och slits bort fort.

Ahnna
8/3/09, 10:10 PM
#3

#2 Med fukt menade jag läderfett eller olja, kanske fel uttryckt. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
8/3/09, 10:15 PM
#4

okej, men då ska han få sig en omgång läderolja! :D

han har ju blivit fuktig på event o sådär, men det får man ju räkna md när man åker ut i skog o mark med en död pälsboll :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
8/4/09, 11:31 AM
#5

#3 Vi var ju ute efter samma sak, i alla fall Skrattande

#4 Ja, visst får man räkna med att ens fällar blir fuktiga på evenemang. Ni skulle bara se mina fårfällar efter att jag varit ute på bågskytteträffar. Vad jag menar är att man inte ska blöta skinnen i onödan (duscha eller bada dem osv), då kan de bli stela och i värsta fall sköra och spricka.

De allra flesta skinn klarar fukt i form av dagg, hög luftfuktighet från regn osv väldigt bra, men det de mår bra av är just fett -precis som våra egna hudar. När vi blir torra smörjer vi ju inte in oss med vatten, utan någon form av fett :D

LinaN
8/4/09, 1:18 PM
#6

Min renfäll (Sune-Gösta, jo han har ett namn) köptes av en familj som hade haft honom hängandes på en vägg i många många år. så han vart litet torr i kanterna, o lukta litet mysko av cigarettrök.

I kanterna efter de olika marknaderna nu så har han ju spruckit och litet så men iom att man kan smörja in honom så finns det ju hopp för att han ska överleva många år än.

har funderingar på att förvandla honom till ett sadelunderlägg istället för det tråkiga schabraket som vi har nu. Samtidigt så är ju sunegösta väldigt bra att ha med sig på marknader och så…. beslutsångest :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
8/4/09, 2:31 PM
#7

#6 Skaffa ett till? Tungan ute En Kent-Jesus, kanske?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
8/4/09, 3:00 PM
#8

#7 det får bli ett senare projekt med nytt namn… jobbigt o namnge nya barn ju ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: