Annons:
Etiketttornerspel
Läst 2792 ggr
LinaN
2009-08-30 20:19

Heraldiklista inom tornerkretsarna?

Finns det en heraldiklista över vilka sköldar som är upptagna av svenska tornerspelsriddare? Som är lättöverskådlig och sådär?

Minns att jag hittade nån sida för något år sedan som hade men alla var i pdf-filer och jättebökiga att titta på.

jag är i farten igen och grejjar med min sköld och vill inte hitta nått som känns bra o så är det redan upptaget :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-08-30 20:37
#1

Sveriges riddarsällskap har en (inkomplett) lista över alla riddare och deras vapen. Inkomplett med tanke på att hälften av alla våra riddare inte är med på den listan…

Sedan finns svenskt vapenregister med heraldiska vapen över privatpersoner (och myndigheter?) i Sverige

Samt en drös vapen som är registrerade i olika föreningar men som inte tillhör riddare. Mitt eget vapen tillhör den här kategorin

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-08-30 22:26
#2

Tack anthka! det var den listan jag letade efter :D

Funderar en del på färger nu… Lila, hur ser man på detta? inte många riddare som rider under lila verkar det som… andra färger på listan är grönt, gult, blått.

Hade ritat en variant men den blev väldigt lik riddare järnek från Celeres nordicas sköld…. *suck*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
2009-08-31 01:58
#3

#2 Jo, lila/purpur kan du använda. Vi har en lila riddare i Bockens Kämpar, St:Nicolai har en och Celeres Nordica har två. Det är de jag vet och det är inte så många nej. Vet inte varför då det är en fin färg. Så den färgen tycker jag med fördel att du kan använda. Grönt, gult och blått finns det mycket av i samtliga föreningar.

Så ett tips på färgkombination: Lila, silver, grönt - det har ingen (vad jag känner till).

LinaN
2009-08-31 02:12
#4

#3 ok :)

men då ska man bara bestämma sig för hur man vill ha saker o ting… vill gärna ha en symbol på men vet inte vad det skulle vara isf. Vill ju hitta nått personligt o bra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
2009-08-31 02:32
#5

#4 Ja, det är det svåraste. Kika in på denna sajt: http://www.ungafakta.se/riddare/heraldik/, den är för barn men jag gillar den, du kanske kan få en del idéer där. Lycka till med skapandet! Glad

LinaN
2009-08-31 02:45
#6

#5 jättesöt sajt :)

inget nytt för min del, men den är ju pedagogisk o bra för de ygnre :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-08-31 09:45
#7

#2 Ingen orsak ^^

heraldiskt (historiskt) sett sågs lila länge som detsamma som rött. Kan vara därför många inte använder det. Men färgen fanns med i heraldiken redan från början så kör på :)

Vi har två vit-svart-röda, en blå-silver/vit,  tre gul-svarta, en röd-vit, en grön-gul, två gul-blå, en grön-blå-vit/silver, en röd-blå-silver och en svart-röd-gul samt x antal riddare som inte är aktiva och som jag därför inte vet hur de ser ut.

Boktips: Heraldiken i Sverige - M Bäckmark, J Wasling samt Medieval Heraldry - T Wise (tillhör osprey serien)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-31 12:03
#8

Lila som sådant är inte en heraldisk färg enligt de gamla reglerna. (Där räknas grönt, blått, rött, svart och metallerna, gult/guld och vitt/silver.) Men det finns belägg för att vissa storheter gick ifrån dessa regler ibland. Dels finns det flera kända sköldar från medeltiden där lila ingår som egen färg och dels så finns flera exempel på där skölden består av endast gult och vitt. (Metaller får enligt reglerna inte ligga på varandra.) Så alla regler följdes inte av storheterna, uppenbarligen.

Man ska också betänka att heraldikens regler såg lite annorlunda ut beroende på var i världen man befann sig. Reglerna ändrades också med tiden, men enligt vad jag har läst mig till så var inte lila med i de ursprungliga reglerna.

I ditt ställe hade jag låtit bli lila och att lägga metaller på varandra, osv. Det finns så himla mycket man kan göra med de överlag  vedertaget korrekta färgerna ändå. Tyvärr kan man inte titta på SRS register och tro att alla sköldar som finns där är korrekta, för det är de INTE! Flera sköldar har gått igenom utan att följa reglerna för heraldik, både gällande färger och utformning. Väldigt synd, eftersom SRS hävdar att alla sköldar som används är korrekta… Obestämd

#7 Vilka två är vit/svart/röda i vårt lag? *tänker*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-31 12:12
#9

#8 Ylwa och Magnus (eller tja, Magnus är egentligen Vit-röd men han har svarta detaljer)

"so far as purple is concerbed, there was no distinction made between it and red in early medieval times" (s 11 medieval heradry - T Wise)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-08-31 12:21
#10

Just det där med metaller på varandra har gett mig ett huvudbry.

Svart har jag alltid fått för mig står för järn. således är det då en metall…

men svart har jag att tillgå. likaså röd, ockragul, grön, blå men inte vitt… det närmsta vitt jag kommer är ljusgrått. kan ju vara så att jag inte fått alla tygprover ännu…

Kreneleringar, måste man ha krenelering som finns med i skölden, tex om man har vågskuror i skölden, kan man ha ekbladskrenelering på plagg och schabrak då? Eller murkrenelering?

*funderingar i massor*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-08-31 12:23
#11

#9 Deras sköldar har jag inte sett, det förklarar saken. (Blev jäkligt förvirrad, hörru!)

Det där tolkar jag som att purpur och rött klassades som samma färg i största allmänhet - eftersom purpur drar åt rött/rödviolett så är det inte så underligt. Men det vi kallar lila finns i många olika nyanser och benämns ofta olika på engelska. Jag har läst en booklet från England, om heraldik, där purpur finns med som tinktur. Men jag har läst desto fler litteraturer om heraldik (också från England) där purpur inte finns med. Några ljusare nyanser av lila, t.ex. lilac/syren, förekommer inte alls.

Ska säga också att de kända sköldarna med lila (purpur), som jag har läst om, tillhörde kyrkans män. Samband?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-08-31 12:26
#12

#10 Nej, svart är inte en metall. Enligt heraldiken är det inte ens "en färg" utan kan läggas ovanpå alla andra färger utan regler.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-31 12:28
#13

#10 Heraldiskt sett är gul=guld och vit=silver dvs metaller, allting annat är färger. Så av de färger du har tillgång till räknas gul som metall och de övriga som färg.

#11 Magnus är plussriddare, så skölden ser ut som deras sköldar och övriga utrustningen som deras tabarder (finns ett gäng festliga bilder på det blivande schabraket på facebook). Ylwa har en röd drake och en svart-vit bakgrund

Jag tolkar det som att under tidig medeltid är purple (dvs lila?) och röd samma sak och att det under senare medeltid blir två olika saker. Kopplar det samman med att det blir fler och fler som skaffar sig ett heraldiskt vapen och för att få fram lite mer färgkombinationer så delar man på röd och lila.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-08-31 12:28
#14

#10 Och svar på resten…

Nej, du måste inte ha en krenelering på dina kläder som återfinns i skölden. Ekblad, spetsar och andra kreneleringar som förekom under medeltiden var modeflugor, inte heraldiska former.

Ljusgrått och vitt räknas inom heraldiken som samma sak = silver.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-31 12:30
#15

#12 Va? Mina heraldikböcker säger ingenting om att svart inte skulle räknas som färg (båda klassar det som färg med färgens regler), däremot nämner Heraldiken i Sverige även Hermelin och Gråverk, som kan användas när man gör ett vapen men som inte verkar ha några direkta regler att följa.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-31 12:33
#16

#15 Svart kan läggas på de andra färgerna och metallerna, vilket ingen annan färg kan. Därför räknas den som en färg utan de regler som reglerar de övriga färgerna och metallerna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-31 12:37
#17

#16 lustigt, i Heraldiken i Sverige (och i Ospreys medieval heraldry) står svart listad som färg, och de hävdar alltså att svart går under färgens regler.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-31 12:42
#18

#17 Jag har också sett den listad som färg, men om svart följde andra färgers regler skulle man inte kunna lägga svarta symboler över både färger och metaller samtidigt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-31 12:44
#19

#18 sant, och du kan med all säkerhet detta bättre än vad jag kan. Jag följde böckerna när jag gjorde mitt vapen och när sambon gjorde sitt. Mer än så har jag inte satt mig in i heraldiken, det är liksom ingenting som hör till mitt vanliga intressområde.Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-08-31 12:50
#20

Hur ser hermelinmönstret ut? tänkte att hermelin är ju ändå släkting till illern o jag har ju som bekant två sådana pälskorvar med huggtänder. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-08-31 12:52
#21

#20 titta på Riddaren af Cerberus i Celeres, det vita fältet med svarta "pluttar" i nederdelen av skölden är hermelin

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-08-31 12:56
#22

#21 ska göra :D För jag får intrycket att hermelin är väldigt ovanligt det med.

Kan manställa en balk (om jag nu får rätt på terminologin) alltså ha en snedgående balk från vänster ner till höger i vitt, med hermelinmönster i, och omgivande fält i grönt? alltså fälten är gröna och själva tvärbalken vit o mönstrad?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-08-31 13:01
#23

#22 klart det är ovanligt, vem som hellst fick ju inte använda hermelin Flört

Jag skulle säga att man kan det, heraldiskt borde det då heta "I grönt fält, en balk av hermelin" (eftersom hermelinen automatiskt har en vit bakgrund)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-31 13:42
#24

#22 Jag skulle säga att det går, men blazoneringen skulle i så fall bli nåt i stil med ; "Vert a bend argent with ermine." På ren svenska; "i grönt fält en sned balk av silver med hermelin."

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-31 13:52
#25

#24 blir inte det kaka på kaka? Hermelinen är vit med svarta "pluppar" och efter vad jag förstått går det inte att ändra "bakgrundsfärgen" på hermelinen, den är vit punkt slut. Alltså skulle inte en balks eventuella färg synas om man lade hermelin ovanpå, balken blir ju i så fall i hermelin. Eller har jag helt fel här?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-31 14:07
#26

#25 Jag har sett hermelin utan vit bakgrund. Om det är rätt eller inte kan jag ine svära på, men jag har sett det flera gånger. Bland annat på Gröna Faran som red i Nordic fram till 2002.

Men helt 100 % säker är jag inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-08-31 14:10
#27

Hittade precis en bild i en av mina böcker, på Stephen Screech's sköld, godkänd av H M College of Arms i England. Den har hermelin på guldbakgrund.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-08-31 14:11
#28

#27 vad är det för bok?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-31 14:13
#29

#28 Coats of Arms av Andrew Stewart Jamieson. En väldigt tunn men informativ bok köpt i England.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-08-31 14:14
#30

Och jag ser nu att den har en bild till med hermelin på guld, men det står ingen bildtext till den.

Gröna Faran hade också hermelin på en ram av guld runt sin sköld.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-31 14:16
#31

#30 tackar ^^ Gröna Faran???

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-31 14:25
#32

#31 Jennifer Andersson (tidigare Larsson) var en av de som startade laget på 90-talet tillsammans med Patric. I början var det bara de två som körde uppvisningar, sen växte laget och det blev några till…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-31 14:49
#33

#32 ok, Glad hittar tyvärr inte hennes sköld, den hade varit kul att se

*skrattar* "och det blev några till", det var väl en liten underdrift….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
2009-08-31 15:54
#34

Svart ses som en neutral färg vad jag har fått lära mig och får då som Ahnna säger läggas både på färg och metall, men däremot ska man vara föriktig och inte ha svart på blått då de är väldigt lika och smälter lätt ihop på långt håll.

Annons:
LinaN
2009-08-31 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Nånting såhär ser det ut…. gillar konceptet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-08-31 16:56
#36

#35 snyggt!! Den är nog med all säkerhet (liten reservation jag är urusel på tornerlag) unik bland riddarna. Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-08-31 17:09
#37

#36 jo jag gillade den ^^ kommer nog köra med ljusgrått i det vita fältet iom att det inte blir lika skarpt i solljuset på shabraket och så ser det jämnsmutigst ut. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-08-31 17:13
#38

#37 låter som en mycket bra idé, nackdelen med vitt är ju att smuts syns väldigt bra. Och tornerspelshästar har en förmåga av att lätt bli skitiga….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-08-31 17:19
#39

#38 jo, jag misstänkte det, av nån anledning så har många hästar väldigt svårt att hålla sig rena över huvud taget ^^

Nu ska man då bara komma på hur man vill utforma sin dräkt då då… dvs vad för kreneleringar, och annat man ska sysselsätta sig med… Blir att sy en toille till Harry när vi flyttat så man kan prova ut ordentligt.

Sen kanske man ska börja spara pengar till hjälm och litet sådant. för en prakthjälm måste man ju ha :D med hjälmtäcke o mojs ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-08-31 17:32
#40

#39 Om du vill vara HK tycker jag du ska bestämma dig för en tidsperiod och titta på hur riddare ser ut under den perioden. En 1200-tals riddare ser inte lika dan ut som en tidig 1300-tals riddare eller en sen 1300-tals riddare.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-08-31 17:33
#41

#39 btw, kreneleringar har jag bara sett på sena 1300-tals riddare

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-08-31 21:47
#42

Kreneleringar blev vanligast under 1400-talet, dessförinnan var det nästan uteslutande raka schabrak. (Nederkanten, alltså.)

#35 Den är fin, men jag skulle nog göra 5 hermelinsymboler istället för 3. På de flesta sköldar med hermelin ser man väldigt små symboler. Tänk också på att symbolerna kommer te sig väldigt stora på ett schabrak… Så ju fler du kan peta in, desto bättre.

Jag har inte sett någon sköld som din någonstans, och framförallt inte i tornerkretsar. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-08-31 22:59
#43

#40 jo det är ju det också…. *suckar uppgivet* man måste hitta en period som man trivs med och som passar in… *himlar med ögonen* nu börjar jag minnas varför jag gick över mer på vikingatiden :D

#42 det är ju en prototyp, gillar dock de snedställda svansarna, ger litet mer fartränder till det hela. Kanske ha två rader bredvid varandra, eller 3 rader. får fundera vidare, men som sagt, konceptet gillar jag :D

Så nu har jag iaf hittat det som jag ska utgå ifrån, så ett namn, shabrak med eller utan kreneleringar osv ska planeras fram…

förslag på dräkter o sådär emottages tacksamt :D Men jag vill iaf ha en sån där mantel som Ahnna har och rider i, skitläckert ju :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-08-31 23:13
#44

#43 en tabard är ytterst lätt att göra. Rakt fram och bakstycke med rundad halslinning, slitar fram, bak och i sidorna (så den faller snyggt när du sitter på hästen) inga ärmar. Hur lång den ska vara bestäms av tidsperioden. Ju längre desto tidigare om jag inte minns allt för fel.

I övrigt består listan av:

Skjorta (antar att du sytt till din karl?),
vanliga byxor eller hosor + brokor (det är upp till dig)
Ringbrynja,
brynjehuva,
eventuella plåtdelar (för 1300-tal),
eventuella brynehosor,
handskar 
hjälm (och hjälmvaddering och hjälmdok),
skor
eventuell mantel
och gambeson.

Den sista är jag osäker på hur man gör, kan återkomma när sambon får tummen ur och börjar sy sin…

Skulle vilja påstå att ovanstående lista gäller för allt utom 1400-talet. Där är det plåtnicklas som härskar Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-08-31 23:20
#45

#44 jag kan ju säga att jag vill vara före plåtnicklas-tiden. Hjälm i plåt och kanske något benskydd i plåt men helsikke heller hel konservburk ^^

Vad är ett hjälmdok? BILD! :D

ringbrynja ska jag så småningom börja bygga på en ny, har förhoppning om att kunna köpa in ringar nu i vinter o börja jobba. Skjorta har inte gubben, han har bara tunika, men skjorta är ju lättsytt.

Tabard, jag tänker mig en kjortel utan ärmar och med slits fram och bak o eventuellt i sidorna. Det räknas väl också som tabard? vill ha den typ knälång.

Gambeson vet jag hur man gör i teorin, men inte praktiken… o den varianten som jag tror är lättast är lajv-varianten, man syr kanaler som man sedan stoppar, men själva sömmarna är bara tyg mot tyg, riktiga gambesoner (så som jag förstått det) så är sömmarna sydda genom vadderingen, dvs att det är tyg-vadd-tyg… känns som om det är bökigare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-08-31 23:25
#46

#45 Hjälmdok är tyget på hjälmen. Kan se lite olika ut.

En gambeson är lätt att sy, men desto knixigare att stoppa så att den blir tillräckligt hård. Hur man stoppar beror på tidsperioden. De gambesoner jag har läst om var sydda i fler lager tyg och var stoppade med hästtagel i kanaler. Tempelriddarnas varifikation ser lite annorlunda ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-31 23:35
#47

#45 Ett hjälmdok är tygstycket med "jungfrukrans" som sitter på hjälmen. (bild kommer ska bara rota fram den)

Det är så en tabard ser ut, men jag skulle rekomendera att du gör slitsar i sidorna också. Tänk på att när du sitter på hästen så ska benen få plats någonstans. Knälång skulle jag tippa på är mitten av 1300-talet (men hör med Ahnna för säkerhets skull).

Tror det är vilket som att stoppa kanaler eller att qvilta (sy med vadd emellan tygen). Det kan bli ganska bökigt att stoppa också.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-08-31 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#45 ett exempel på hjämdok (lånade bilden från nordics hemsida)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
2009-08-31 23:49
#49

#48 ahh, tack! :D

Då var det vad jag misstänkte det var alltså. :)

Fick för övrigt precis reda på att min gubbe kom in på sin utbildning!!! Så det betyder PENGAR!!! vi kommer inte ligga back och jag får råd att köpa ringbrynjeringar redan nu i höst!!!!!! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-08-31 23:50
#50

#49 Vad kul!! Grattis (till honom för utbildningen och dig för säkrad ekonomi) Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-09-01 00:06
#51

#50 tack :D

jag ser hur listan bara blir lägnre… schabrak, tabard, ringbrynja, moy bog, fler vikingaklänningar, underklänningar mm mm mm mm. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-09-01 09:52
#52

#51 känner igen det där, jag hade nästan lyckats beta av min lista. Det var en heraldisk klänning och en 1100-talare kvar och så hoppsan så blev den några mil längre i ett svep. Nya extra fina finkläder till mig och sambon, nya mantlar, nya underkläder……

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: