Annons:
Etikettallmänt
Läst 7251 ggr
LinaN
8/25/09, 1:15 PM

Purjo-Allergier?

Vad finns det som absolut ger dig kliande utslag, eller panikartade magknip. Vad är det du inte tål inom återskapandet?

Säkert har vi haft en liknande tråd men nu när vi är en massa nytt folk så kanske en del saker förändrats och man omvärderat det man förr tyckte vart helt uppåt väggarna.

Personligen får jag svåra utslag av Vikingahjälmar med horn… Utslagen blossar snabbt upp och jag känner mig lätt yr.

En annan sak som jag verkligen inte tål på medeltida evenemang är j*sks 5m-krossade velour för 75kr på rea… Alla dessa klänningar i krossat velour, bara materialet i sig får min blindtarm till att vilja kräla iväg någonstans och begå kollektivt självmord med tre andra räkor…

Vad är ni allergiska emot? Skriv med glimten i ögat och tänk på att detta inte är för att smutskasta någon, detta är helt enkelt vad man inte gillar som en personlig referens.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
8/25/09, 1:22 PM
#1

O ja, den krossade velouren - gärna i kombination med en klänning som har separat livstycke snört med läderband. Kan man driva ut velouren och livstyckena ur dessa människor (kvinnor) med hälp av exorism kanske?

Lädersnörning över lag på kläder (som i sig inte är i läder) får mig att vilja strypa vederbörande i sin egen snörning.

Och säckväv, all denna förbannade säckväv som borde vara bannlyst och upp brännd. Matrialet ger mig kväljningar och får mig att längta efter en ask tändstickor.

Med glimten i ögat, självklart. Alla göra så gott man kan efter var och ens förmåga och ekonomi. Men de där tre punkterna ger mig ofrivilliga rysningar, oavsett.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/25/09, 3:17 PM
#2

Allmänt så får jag hysteriska anfall inombords av alla felaktiga material. Krossad sammet, lakansväv, lamé, mocka, plast (!), gamla ituklippta överkast och allt vad folk klär sig i. Jag tar mycket hellre "brokader" i bomull och polyester men som ser tidsenligt ut, än alla dessa totalt jättefelaktiga tyger. Jag har själv i nödfall fodrat med lakansväv och andra bomullstyger, men det är oftast bara för stadgans skull och är inget som syns. Jag skulle inte sy en hel klänning i det…

Men utöver materialkunskapen som ibland är väldigt låg hos vissa, så stör jag mig på alla dessa fantasy-Hollywood-hopkok-kläder, som inte har någon som helst historisk förankring. Jag var på renässansmarknad i USA för några år sen och trodde inte mina ögon, bara för att komma hem till Sverige och hitta samma jäkla skitfula och totalt otidsenliga plagg här! Jag menar, ska man lägga tid på att köpa ett mönster, sy kläderna, plocka med kantband och pärlor m.m. så kan man väl lägga en halvtimmes googling på vad som är tidsenligt korrekt och inte också? Folk som hävdar att de är historieintresserade, men som inte lägger en enda minut på att lära sig vilka plagg som faktiskt bars, stör mig enormt mycket. Alla är barn i början, jag också, men med åren har i alla fall jag läst på om vilka kläder som är korrekta och inte. Så svårt är det inte, särskilt inte med dagens breda kunskap på internet.

Och alla dessa försäljare! Skrikandes Som marknad efter marknad dyker upp med en rakskuren tabard i lakansväv trädd över huvudet och fastbunden med ett nylonrep eller bomullssnöre i midjan… De hör bevisligen hemma på knallemarknader och julmarknader, inte historiska sådana! Jag får för 17 inre blödningar!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
8/25/09, 3:39 PM
#3

Vad jag reagerat på är alla gympaskor! Det är 16 eller 17 år sedan jag var på Gotland så hur det är i dagsläget vet jag inte. Kanske har folk bättrat sej!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
8/25/09, 4:23 PM
#4

#3 räkna inte med det

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
8/25/09, 5:15 PM
#5

Har länge undrat om inte espadrllos skulle vara bättre.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
8/25/09, 5:21 PM
#6

Men visst är väl en T-shirt med avdragna ärmar, en rakskuren höftkort "tabard" i säckväv, slitna jeans och tennisskor medeltida?! Eftersom en så pass stor procent klär sig så på marknader i Sverige så måste det ju vara HK! Så många myggor kan inte ha fel, som det heter…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Pialinn
8/25/09, 5:43 PM
#7

Ahna!   Guld i mun (Hittade ingen "asgarv")

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
8/25/09, 6:01 PM
#8

#6 självklart är det medeltid Tungan ute

Jag försöker förtvivlat få min moder (som gärna nu vill ha lite fina historiska kläder till bröllop och marknader över lag) att inte titta på hur folk ser ut på marknader, eller på nätet. Google kan ge väldiga missvisningar om man inte har lite koll på hur medeltida kläder bör se ut….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Zadeira
8/25/09, 6:07 PM
#9

Jag håller helt med om den där underbara krossade sammeten, den är vidrig rent ut sagt. Hade ett set med kjol och tröja (inte till medeltid utan ett vanligt set) men inte ens det står jag ut med längre ;)

Och dessa "medeltida" sportsandaler! Inte lädersandaler eller sandaler med lite mer neutralt utseende, utan dessa sportsandaler. Fullt medeltidsutrustade och HK-klädda folk med såna sandaler får mig att krypa ur skinnet och vilja gråta. Varför gör man så?

Ahnna
8/25/09, 6:10 PM
#10

#9 *asgarv* Ja, Birkenstocks och dylikt är ju underbara… NOT!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
8/25/09, 7:13 PM
#11

Hmmm, listan kan och kommer kanske att göras lååång *ler*.

  • För det första, riddare som ridder i långärmat under en mycket tvivelaktig tabard (alltså inte ens ett försök till brynjeliknande saker).
  • Återskapare som använder stickat istället för brynja, för det ser ut som det på långt håll (vilket det inte alls gör)
  • Folk som använder moderna väldigt synliga skor till medeltidskläder
  • Lakansväv i riddarnas schabrak (kräkas, det blir ju för tusan en luftballong av det hela).  
  • När man tar in plast i utrustningen eller i vapnen, det ser verkligen inte bra ut.
  • Lajvare på marknader utstyrda till alver, tomtar och troll. *ryyyyyyyysa*, det är INTE medeltida!!!!Skrikandes

Ska nog inte fortsätta listan mer för nu av rädsla för att folk ska ta illa vid sif…det kan ju som sagt räknas in mååånga saker här. Någon som håller med om ovanstående punkter? Glad

LinaN
8/25/09, 8:48 PM
#12

#11 håller med många punkter där, fast jag föredrar lakansväv på hästarna framför polyestertyger som man SER att det är polyester… högglansiga plastiga tyger betackar man sig för.

och stickade ringbrynjor ser just ut som det, stickade tröjor sprayade med silverfärg ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
8/26/09, 12:11 AM
#13

Om man ska börja klaga på detaljer så stör jag mig på folk som medvetet fuskar när de försöker återskapa ett plagg eller annat som finns avbildat. Jag såg nyligen en person, som verkar ha läst på extremt mycket och som skulle göra 1500-talskläder efter en tavla, men valde HELT galna material "för att de är billigare". På tavlan syns en tunn, nästan genomskinlig sidendetalj över bröstkorgen och ärmarna. Till det valde personen ifråga ett "tyg" i mjuk plast med små, små maskor, som ett nät. Till pärlorna, som på tavlan är sydda en och en i långa rader, valde personen ifråga pärlsnöre i plast. (Alla som har sett ett pärlsnöre bredvid autentiska pärlor förstår hur fel det är!)

Förstå hur jäkla fult det blev när man tittade nära på kreationen! På håll såg det hyfsat ut, men detaljbilderna var ju hopplösa… Och sånt är dessvärre rätt vanligt i medeltidskretsar, har jag märkt. "Jag har inte tillgång till det jag behöver, så jag tar nåt helt annat i ett modernt material istället." Skrikandes Ja, för det är ju ingen skillnad på tunnt siden och plastnät…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Bjornen
8/26/09, 9:34 AM
#14

I princip var ju boullskläder mycket ovanligt under svensk medeltid. Det var ju nästan bara lin, hampa och ull samt troligen nässla och humle som allmogen använde.

Hammarskogen
8/26/09, 11:58 AM
#15

Min största allergi är alla gnällspikar som klagar på än det ena än det andra. Specielt utan konstruktiva förslag till alternativ och när personen själv i något skede själv har haft/gjort det som klagas på. Vill man se felaktigheter så går det alltid, vill man ta till sig stämningen så behöver man inte störas.

LinaN
8/26/09, 1:33 PM
#16

#15 jag klagar när jag är hemma, ser jag något jag är allergisk mot ute på en marknad så går jag på andra hållet istället, om det är så illa att jag inte kan ignorera det. det behåller min stämning så mkt bättre. Sen som urvuxen lajvare har jag ju förmågan att ignorera saker till den milda grad att de inte längre existerar är ju ne annan sak.

var på ett lajvområde där man hade en flygplanslinje strax ovanför skogen. många stördes av detta men jag "programmerade" mig till att inte notera flygplan och deras ljud, sagt och gjort, jag märkte knappt tågen när jag var på väg hem sen från lajvet.

gnäller gör jag hemma, inte på marknaderna.

det ärn något som jag kan haka upp mig på, någon som kommer fram och säger "du är inte HK nog, jag har fött upp mina får, klippt dem för hand och sedan kardat, spunnit och vävt tyget själv…" sådana är alltid nära att åka på en propp.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
8/26/09, 8:16 PM
#17

Instämmer helt och hållet med #0 om all denna förbaskade velour (eller "krossad sammet" som det vitt och brett kallas).  Velour, plysh och allt sådant får mig att vilja spy! Värst av allt är att många nybörjare ofta tycker att dessa klänningar är uuuuunderbara och vill ha egna.

Ett annat härligt kräkobjekt är foppatofflorna för mig. Jag erkänner att jag äger ett par (har ej köpt dem själv, utan har fått dem), men dessa används endast som inneskor på arbete eller utbildning. Jag avskyr att se dessa fotbeklädnader ute, även om det är moderna kläder som bärs till, men att tvingas se en i övrigt trevlig dräkt matchas med ett par foppatofflor får mig att vilja kvida av skam och förnedring!

Vill även, som #16, påpeka att gnäller gör jag hemma. Jag försöker tänka att personerna som bär "krossad sammet" och foppatofflor nog är nybörjare och helt enkelt inte hunnit ta till sig materiallära eller skaffa vettiga skor ännu.

Håller även här med #16 att det är fruktansvärt fult att gå fram och anklaga någon för att inte vara purjo nog. För i slutändan väljer ju vi alla vår nivå själva.

Rajka
8/26/09, 10:08 PM
#18

*slits mellan att svara och inte svara*

Svar 1, väldigt PK, men ärligt

- Det är väldigt lite jag stör mig på. Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser, tex på MTV, hur mycket det hantverkas i stugorna i Sverige i detta stressade 2000-tal. Det gör mig lycklig!! Även om jag med saktmodig växande kunskap ser mer och mer som hade kunnats gjort bättre, annorlunda, struntats i… Men som sagt var, mest ser jag vilja!!

Svar 2, OM jag nu ska precisera nåt som ger mig purjo-allergi så är det:

Kvinnor, på väg att bli tanter som klär sig som tonåringar i Arwen inspirerade klänningar i skira tyger med påsydda band a'la Indiska, med djupa uringningar, alldeles för upp-puffad barm i denne med en tygkrans runt huvudet som Susanne Lanefeldt på 80-talet…

Men, enlig 1:an så är de fina, på sitt sätt (PK PK!!) OskyldigTungan ute

Anthka
8/26/09, 11:25 PM
#19

#17 (och #0) Det ska tilläggas att jag älskar stretch velour/plysch, där den hör hemma. Det vill säga i mina moderna kläder. Ska man nu nödvändigtvis ha någonting sammetsliknande i sin klänning (vilket som #17 påpekar många nybörjare vill ha) så kan man väl i alla fall välja bomullssammet och inte stretchversionen som ser förbaskat illa ut..

Inte heller jag går runt och gnäller på marknader, eller ja, går runt och gnäller högt (muttra och rysa innombords gör jag en hel del ;). Jag morrar och fräser och gnäller i bilen påväg hem eller hemma i min ensamhet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
8/26/09, 11:40 PM
#20

Försöker också hålla mina klagande till sällskap som tycker som jag eller hålla det hemma.

Men en sak jag retar mig på pga av att jag är uppvuxen med proffisionella medeltids- och folkmusiker är när folk (och tar betalt för det sen också) utger sig för att spela medeltids-, vikingatida eller annan historisk musik och sen inte håller sig till den sortens musik utan lägger in moderna stilar och låtar i det. Det ger mig kalla kårar.

Annons:
lillalollo
8/29/09, 1:29 AM
#21

Rannsakar mig själv ibland, kan vara nyttigt så att man inte tar för många genvägar eller använder fel materíal. Man lär så länge man lever, hittar en hel del gfakta på nätet.

Numera bidar jag min tid och väntar tills jag hittar "rätt" material. Fast jag erkänner att jag är väldigt svag för just den i mitt tycke "rätta" färgnyansen. Är det fel material så tar jag det ändå, fast inom rimlighetens gräns.

Visst har jag sett fullständigt anskrämliga saker

Vad sägs om turkos frotté i långklänningsversionSkrikandes

Eller familjen som kommit över en tygrulle randigt tyg! De hade sytt en dräkt var till alla i familjen. Det såg ut som ett gäng vandrande randiga madrassöverdrag.

Kaylaza
8/29/09, 10:00 PM
#22

#21 Eller vad sägs om en mantel i syrenlila plysch?

zayla
8/29/09, 10:18 PM
#23

Jag kan inte klaga (än) eftersom jag just påbörjat min "resa" och upptäcker kläder, skor m.m…. men dock kan jag hålla med flesta av er när det gäller tossiga klädval som inte alls hör till tiden. Då undrar man om folk verkligen har läst på eller ???

Även om vi idag har moderna saker med oss, så skulle jag sträva efter att dölja dem så att de inte syns…tänker till exempel.. kylväska kunde man klä in i nåt tidsmässigt ?? eller ??

hctk
8/30/09, 1:04 AM
#24

Jag försöker att inte döma andra alltför mycket, eftersom jag själv inte är jätte hemma på framför allt klädnader, utan är lite nybörjare, men vissa saker… måste främst hålla med om den krossade velouren, speciellt på vuxna 50+ kvinnor. Kan gå med på att man köper en "fin" "medeltida" prinsessklänning till sitt barn i åldern 3-8 när man är på medeltidsmarknad, men är man 50+ och halvfet borde man själv inse att det inte är snyggt med svintajt "medeltidsklänning" i krossad velour. Min åsikt.
Sen stör jag mig också på små detaljer som folk tror att andra inte "lägger märke till". Tex medeltida klädsel med gula jumpaskor till.

Kaylaza
8/30/09, 1:45 AM
#25

Just skorna kan vara riktigt jobbiga. Jag har full förståelse för människor som på sin höjd går i sina kreationer någon gång per år att de inte vill/orkar satsa på snygga fotbeklädnader. Ett par diskreta sandaler är helt och hållet godkänt, tycker jag.

Gympadojjor i starka färger (neongul, reflexdetaljer osv) eller foppatofflor däremot… där går gränsen för mig.

Ahnna
8/30/09, 10:51 AM
#26

Jag var på symässan i Stockholm för några år sen och mötte två äldre damer, ålder 65-75 år, däromkring. De hade sytt varsin exakt likadan "medeltidsdräkt", den ena i kungsblått och den andra i en stickande grön nyans. (Båda två måste ha varit på gränsen till att lysa i mörker, så starka var färgerna.) Klänningarna var i bomullstyg, såklart, typ lite grövre lakansväv. Det syntes att de hade läst på en del, men missat poängen, så att säga. Vissa detaljer var helt korrekta, medan vissa var så mycket fantasy som man kan åstadkomma själv utan fackmäns hjälp.

Men det stora felet med deras dräkter, förutom färg och material, var att båda hade sytt huvudbonader OCH slöjor i exakt samma tyg som klänningarna! Skrikandes Jag menar, varenda liten kotte vet att man hade vita slöjor på den tiden och att man oftast inte matchade huvudbonaden i samma material som kläderna. Det såg minsta sagt udda ut, de såg typ ut som två av de tre vise männen när de gick omkring på mässan… Obestämd

Angående fotbeklädnad… Innan jag hittade mina skor och stövlar så var jag tvungen att improvisera. Jag gick till min lokala skoaffär och hittade två par lädersandaler (en modell "Jesus" och en annan modell) som tillsammans kostade typ 300:-. Så jag vill påstå att det är inte särskilt svårt att hitta schyssta sko-alternativ för en billig penning om man bara letar lite. Att ta sina Birkenstocks eller tennisskor eller whatever "för att det inte finns något bättre att tillgå" är faktiskt ren BS. Då har man inte bemödat sig att leta efter ett billigt, enkelt och tillräckligt HK alternativ för att kunna se schysst ut på marknaden. Att man har fotproblem och inte kan bära sandaler av den anledningen är en annan sak, tycker jag. Men att ta sina slitna varje-dag-dojjor till sin medeltida dräkt är bara arrogant mot oss som försöker skapa en tidsenlig stämning. För även om man bara besöker en eller två marknader per år så kan man gott skaffa ett par lädersandaler till det ändamålet, eftersom de sällan kostar så många kronor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
8/30/09, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Mina första vikingaskor var ett par avlagda stallkängor av modell jodphurs. Med mina linnebyxor så doldes resåren i sidorna och vart skitbra att ha på sig, bra stöd för fötterna javisst! och man slapp halka omkring som en idiot, sulan var diskret mönstrad så jag vart nöjd.

Någon som tänker på att det är stallskor jag har på mig?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
8/30/09, 12:10 PM
#28

Jag måste bara säga att jag skrattat gott åt denna tråd Skrattande jag känner igen alla "fel" ni beskriver

Jag brukar inte heller så ofta komentera när jag se folk som misslyckats rejält.. brukar mest fnissa och sedan kräkas inombords.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Kaylaza
8/30/09, 8:05 PM
#29

#26 Ursäkta en okunnig knasboll, men vad står BS för?

LinaN
8/30/09, 8:20 PM
#30

#29 Bull Shit :D dvs skitsnack ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
8/30/09, 9:36 PM
#31

#30 Aha! Tack, då vet jag! Har stött på benämningen BS tidigare, men då har det stått för bisesuell, vilket jag ju listade ut ganska fort att det inte gjorde här Flört

Halvdansken
8/31/09, 7:06 PM
#32

Vad betyder purjo?

Mvh Tant Eva

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
8/31/09, 9:38 PM
#33

#32 Att man är extremt "period", alltså att man håller allting på en Historiskt korrekt nivå.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
8/31/09, 9:39 PM
#34

Tack Ahnna, så har man lärt nåt idag också!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Tengla
8/31/09, 10:21 PM
#35

Usch då nu får jag faktiskt lite ågren. :-/

Jag är ju själv ganska så nybörjare men ändå ganska så medveten om material och detaljer. Hittills är det bara jag i familjen som brytt mig om att försöka klä mig tidsenligt när vi besökt marknader och liknande. Om två veckor ska vi till Söderköping och vara där över helgen. Helt plötsligt vill även den övriga familjen också "klä ut sig" och med en skral kassa efter semestern måste jag fuska lite om mina boy´s ska få sin vilja igenom. Att kosta på dem nya mer tidsenliga sandaler nu när sommaren är slut går fetbort. De vill även ha varsin mantel (3 st) men ulltyg el vadmal för 200 spänn metern? Icke! möjligen till nästa år men inte nu. Har faktiskt ansträngt mig för att hitta ett så bra substitut som möjligt till rätt kostnad så det fick bli (Fram med kräkspåsen nu Flört) Ett tunnt noppfritt fleece tyg som jag använder med avigsidan ut. Övriga kläder som brokar skjortlar mm är dock i linne samt tidsenliga färger och detaljer (Hoppas jag)

Själv är jag inte typen som går runt och retar mig på hur folk ser ut även om man kan haja till i bland när något verkligen sticker ut. Men jag är ju inte helt 100 på vad som är helt korrekt eller inte ännu så det kanske kommer…

Så en liten kräks och allergivarningSkrattande

Så ser ni en familj med tre ungar i slitna sportsandaler eller gympadojjor och fleece mantlar i Söderköping håll kräkspåsen och allergitabletterna redo. Hi.Hi ;-)

LinaN
8/31/09, 11:14 PM
#36

#35 men du, du har ju redan en plan för att förbättra situationen! till nästa år skulle du ordna mantlar och så till killarna, och skorna är ofta det som sist blir klart/inköpt.

Så åk du med gott samvete. Du har en plan ^^

Jag fick mina vikingaskor först i år, innan dess har det vart tunna jesussandaler, näbbkängor, ridskor och annat diskret, om man nu måste åka i moderna skodon så ska man ta det diskretaste. Hellre ett par svarta gympadojjor än ett par knallrosa flipflopsandaler. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
8/31/09, 11:23 PM
#37

#35 Instämmer med 36 -du är först och främst nybörjare/amatör och medveten om dina "fel", och har dessutom en plan för att förbättra alltihop. Jag tycker du kan ha gott samvete och glatt kämpa vidare för att ha en bra dräkt till alla familjemedlemmar (om det tröstar dig kan jag glatt erkänna att min första "medeltidsdräkt" bestod av en klänning i bomull och en mantel i syntet). Ytterst få får till riktigt bra dräkter i början.

LinaN
8/31/09, 11:41 PM
#38

Min första medeltidsklänning var naturfärgat lin, men det såg ut som en omsydd jutesäck ändå… eller en gammal tvättpåse från nått institut ^^

Och sen har jag använt sofias ataljés klockärmade mönster till klänningar osv, men jag skyller det på att jag började som lajvare ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
9/2/09, 12:06 AM
#39

Jag började också med mönster från Sofias Ateljé. De finns nästan överallt, och som nybörjare är det inte lätt att vara kräsen om man inte har någon kunnig person intill, vilket jag inte hade (faktum är att det var via de häftena jag först fick veta att man inte hade stretchtyger på medeltiden -inte lätt för en fjortånåring att ha koll på sådant).

Dock dröjde det några år efter mina första hemska försök innan jag kom igång med historiaintresset så mycket att jag tog reda på mer och sydde mig en ny dräkt, som jag fortfarande bär emellanåt (är för lat för att sy nya kläder innan de gamla slitits ut).

Ahnna
9/2/09, 12:13 AM
#40

Sophias Ateljés mönster, sydda i vettiga tyger, tycker jag är 1000 gånger bättre än hopkok av lakansväv och velour och dylikt. Jag menar, SÅ himla fel är inte mönstren från SA, jämfört med rakskurna tabarder och T-shirts… Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
9/2/09, 12:19 AM
#41

#40 nej verkligen inte! det är bra nybörjarmönster men de flesta tjejer faller ju pladask för den figurskurna klänningen, den är ju mer prinsessig ^^

dock så är de andra mönstrena ganska så bra om man ser till tunika/kjortel, kvinnoklänning och brokor/hosor. Sett många mönster på nätet med samma uppbyggnad. Så helt uppåt väggarna är det ju inte :D

o hellre en SA-kreation i ull och lin är en hollywood-variant i krossat sammet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
MegN
9/2/09, 6:43 PM
#42

#35 Jag skulle nog tycka det såg trevligare ut med en hel familj i "halvdana" mantlar och skor till schyssta kjortlar och byxor - än med en ensam "purjo"-nisse/lisa i sällskap med en familj i moderna kläder!

- Mer medeltidskläder åt folket! Tids nog blir de lika nördiga som vi och börjar syna sömmar, material och mönster!

Anthka
9/2/09, 6:50 PM
#43

#42 hear hear!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
9/2/09, 11:58 PM
#44

#42 Instämmer helt och hållet!

Trampnarv
3/6/13, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Väcker förhoppningsvis liv i en gammal tråd.

Jag har hela mitt liv gillat att klä ut mej och spela någon annan. Har drömt om lajv och medeltidsveckor men aldrig tagit tag i saken.

Nu ska jag (27år gammal) på mitt allra första lajv tillsammans med min gubbe och två barn. Vår tanke är att bygga våra karaktärer efter medeltidsmänniskor och därför göra våra dräkter så "riktiga" som möjligt för att sedan kunna användas i medeltidssammanhang. Jag har nu läst och läst så att ögonen går i kors, och köpte i helgen mitt första linnetyg.

Men så hittade jag hit och blev skitorolig över att min plan inte kommer fungera.

Först och främst… Är det ens rätt färg på tyget? Det är tänkt till Särkar till oss alla, Mellanklänning/tunika till mej och dottern och hättor till mej och dottern.

Sedan hade jag tänkt sy, i tunn vadmal, en överklänning till mej och dottern och Kortare tunika och långa pöspyxor till mannen och sonen.

Vill ha halvcirkelsmantlar till oss alla men funderar på att sy på huva på kapporna trotts att det inte är tidsenligt. Bara för att slippa hålla reda på hättorna.

LinaN
3/6/13, 11:18 AM
#46

#45 känns inet som om purjoallergier är rätt tråd för din fråga men svarar ändå. :)

Färgen, den är vit va? Lin kunde blekas så det är inga problem.

Titta på artiklarna här på sidan om kläder. Så får du mycket info.

Pösbyxor hör vikingatiden till, eller de mycket senare renässansiska pluderhosen. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Trampnarv
3/6/13, 12:33 PM
#47

Har läst massor här på sidan och lååångt tillbaka. Kände att jag fått mycket kött på benen men så hittade jag in här och blev lite skrajsen. 😛

Tyget är lite beige/natur.

Jag tänker mej 1100-tal men pösbyxor fungerar alltså inte då? Så jag borde satsa på hosor istället? Tänker att det kommer vara jobbigt för sonen att springa runt i det.

Tomteslakt
3/8/13, 6:34 AM
#48

Kan ju faktiskt lägga till en punkt på listan. MATEN.

Jag förstår absolut att man gör det ute i fält där det inte finns rätt köksmöjligheter, och att soppor/grytor är det enklaste att göra.

MEN, det är intressant att folk som återskapar, nästan alltid återskapar högreståndsmode och adelsklassen, MEN när man sen ska sätta sig till bords återskapar man bondemat eller borgarmat, vilket adeln aldrig skulle nedlåta sig till att äta om det inte vore i nödfall.
Det har slagit mig nu det senaste året. Man ser nästan aldrig pajer, skådebröd, kött i form av hela djur (inte bara kycklingklubbor under namnet riddarklubbor :D) eller viltkött.
Kosten verkar mest bestå av nötter, korv, en "riddarklubba" eller två och kanske någon klick färskost på en brödskiva.

Annons:
LinaN
3/8/13, 6:42 AM
#49

#48 kanske handlar om att daens människor inte har kunskap eller möjlighet att tillaga hela djur ute på evenemang. Pajer är väl inte det enklaste att tillaga på öppen eld heller. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
3/8/13, 6:51 AM
#50

Nejnej, jag förstår det absolut. Som jag också skrev.
På t ex en restaurang som 6:e tunnan, där man ju uppenbarligen hrar ett kök :P) så borde det ju kunna vara lite större variation på utbudet. Men sen är det ju en restaurang som alla andra, de ska servera allt som rör sig ungefär, och ickemedeltidare är ju inte vana vid den tidens smakexplosioner.
Men det är rätt intressant ändå, när man bävar när man ser mixar av klädesval eller dylikt, men maten man slevar i sig kan vara hur som helst ;)…

LinaN
3/8/13, 11:23 AM
#51

#50 har aldrig vart på sjätte tunnan, men förstår vad du menar. I vikingagruppen kör vi oftast grytor, det är varmt, gott och mättar även de som är kräsna i gruppen. Kött o köttsubtstitut lagas vart för sig. vi har inga ambitioner att helgrilla ett vildsvin, men däremot så bakar vi bröd o annat som är lätt att laga på öppen låga. Vi har planer på att försöka oss på att tillverka keramikkärl för att kunna "ugnssteka" och "ugnskoka" samt "ugnsbaka" saker på marknader :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

mcvilse
3/8/13, 2:41 PM
#52

När det gäller helt grillat djur kan jag tänka mig att det också är både plats och tidskrävande att göra det. Senaste gångerna vi grillade vildsvin har vi avdelat en person (om vi inte räknar avlösare) i uppemot 4-5 timmar att sköta grillningen. Finns det verkligen folk på evenemang som längtar efter att stå vid eld halva dagen? Sedan är  väl de flesta evenemangen även sommartid med ev brandrisk och därmed eldningsförbud?

LinaN
3/8/13, 3:58 PM
#53

#52 eldningsförbud har det aldrig vart på nån marknad jag vart på, däremot så har de sagt att eldgrop och eller eldningsplåt måste användas.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ixectrona
1/26/14, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Wow, det verkar som om jag begått en fruktansvärd synd här.😇😛
Det konstiga är att jag bara fått bra feedback (bl.a. en kille på Medeltidsveckan som var helt utom sig av chock och bara stod där som ett fån och sade jättelänge - Satans vad jävla skitsnyggt! - och om han ljög borde han få en Oscar😃), även här på forumet.

Jag visste när jag köpte den (i 2009) att den inte är Historiskt korrekt för fem öre, men jag ville bara ha något snyggt som inte var helt åt pepparn (som alvdräkt eller något), utan någorlunda medeltida. (Jag hade tänkt sy något mer Historiskt korrekt själv, men pga. andra saker den våren så ville jag inte spendera så mycket pengar, när jag sydde min Star Wars-klänning året innan gick det på en bra bit över 2000.)

Men på båten till Visby läste jag en tidning om det här ("Pimp your dräkt" eller något tror jag artikeln hette), och hade sådan ångest när jag kom fram att jag inte visste om jag skulle våga visa mig alls. XD

Såsom folk låter här borde jag ha blivit bränd på bål, även om ni skojar… lite.😛

De här bilderna tog jag snabbt alldeles nyss, för att jag inte hade några bra bilder från Visby 2009. -.- Jag har modernt linne (som jag iofs. även hade på MTV, hade *inte råd* att köpa medeltida underklänning då) och korsett under nu, men whattheheck.😛

Ixectrona
1/26/14, 11:22 PM
#55

Sedan (jag tycker det blir praktiskt att ta det här i ett eget inlägg) har jag funderat ett bra tag på ang. att ta med hundar på MTV och dylikt…😉

Jag kollar mycket på gamla medeltida bilder för att se hur hundarna såg ut och framförallt vad för halsband och koppel de hade, och det är mest vinthundar och blodhundar/mastiffer (helt olika hundar, men svårt att se skillnad i så "simpla" porträtteringar), oftast med breda, rejäla halsband som oftast är röda (men även i andra färger) med detaljer i guld eller annat. Koppel är i princip alltid simpla rep.

Men så är det mest den franska 1300-talsboken Le livre de la chasse jag sett det i, så det är nästan bara jakthundar man ser.

Här en jättefin bild där man ser vad som definitivt ser ut som mastiffer, även ett par Grand Danois-liknande med kuperade öron (en med grimma, så halti borde vara okej XD ), några vinthundar och en spanielliknande. Man ser verkligen detaljerna i halsbanden.

Men det jag egentligen ville ta upp är vilka hundar man egentligen borde få "visa sig med" på medeltidsmarknad.😂
För om man är riktigt HK med kläder, skor och beteende som att inte släpa på kamera (öppet iaf.), äta saker som inte passar tiden eller ens klass, osv. så kan man ju inte gärna gå runt med en modern bulldogg eller pudel i kopplet.

För mig som mer hundkunnig än genomsnittspersonen (precis som att alla här inne är mer historiekunniga än genomsnittspersonen) så skär det sig lika mycket i mina ögon att se korrekt medeltidsklädda människor gå med någon form av "modern" hund alls (utställningsavlade hundar, plattnosar, för mycket skinn, ofunktionell päls, och ska vi vara riktigt purjo så borde icke-Europeiska hundar, eller hundar som inte kan tas för Europeiska raser, gå heller😛), som det gör att se dito traska runt med modern barnvagn.

Jag hoppas ni förstår att jag också menar det här med glimten i ögat och småskojar.😉(Men med en underton av dödligt allvar.🤓)

Sedan tyckte jag också det var kul att hitta den här målningen, inte medeltid men renässans, på unge Kung Charles II av England, med en stor hund som har ett simpelt, brett läderhalsband med en Fleur de Lis på.

Här var det starka färger på både människors och hundars utstyrsel (målad 1400-tal).

Har man gott om pengar och vill vara purjo med hunden också finns det här: 😎 https://www.etsy.com/shop/OLICOLLARS

Annons:
Trollhund
1/27/14, 1:34 AM
#56

Har inte läst igenom hela tråden. Men dr som stör mig är när någon stackare suttit och kämpat och kanske tom handsytr grejer i tron att det är Historiskt korrekt och så är det inte ens i närheten och i fel material. Blir så ledsen för stackarn som slitit så hårt för något som blir så fel då. Sen stör jag mig på när man utger sig dör att vara Hk, gärna typ ryttarspel eller liknande, och har helt fel grejer eller tom fantasyhopkok. I vilket annat sammanhang som helst är det helt ok! Men inte när man utger sig dör att vara historisk, klart det blir fel och tokigt då hos många! Då luras man ju bara! Sen finns det massa småsaker jag stör mig på, men inget jag vill ta upp med risk att trampa någon på tårna :) Jag kör efter devisen, hellre där i gympaskor än inte där alls :) Sålänge det är uppenbart att man inte försöker vara purjo liksom. Men ska man köra purjo i offentliga sammanhang answr nästan jag att det är ens skyldighet att ha bättre koll så man inte lurar andra som kommer tro att ens gestaltning är riktig.

Elma79
1/27/14, 9:14 AM
#57

#54 Det må va att den där klänningen inte är purjo, men fy F-N va snygg den är!!! 😃

Även jag kan störa mig på det ni säger. Velour går FETBORT!!! En kompis till mig ville ha en klänning, och hon tyckte att det skulle va fint med en velour-klänning, jag sa snällt men bestämt nej. Hon är oxå väldigt hollywoodiserad, så jag har försökt upplysa henne om vad som är ok. Jag är själv ny i det här med medeltid, och den enda klänning jag har är en tvåfärgad linneklänning. Tyget och snittet är purjo för en särk, men inte färgerna eller att den är tvåfärgad.

Jag har tänkt lite på det där med skor. Jag använde i somras ett par ballerinaskor i svart. Om man klär dom med nåt tunt skin så borde det väl va ganska ok utseendemässigt, eller?

Trollhund
1/27/14, 4:11 PM
#58

#57 Tvåfärgat är väldigt purjo, iaf för vissa delar av under medeltiden. Däremot inte på linneplagg som du skriver :)

Riddarenfråndetheligalandet
#59

Alla som är för snåla för att köpa ett par medeltida skodon. Det första jag tittar på hos en medeltidsklädd person är personens skor. De tycker själva att de är seriösa men så bär de kängor eller sandaler. Mycket stort minus, all respekt försvinner.

Theiresias
6/7/14, 8:14 PM
#60

Det är bara så sjukt svårt att hitta bekväma skor. Särskilt om man vill prova dem innan man köper dem. Jag lägger gärna pengar på skor men då ska de vara bekväma (jag har känsliga fötter och får lätt ont). Ännu har jag inte hittat några som jag känner att jag kan gå runt i bekvämt, så jag fortsätter använda mina diskreta och enkla, men moderna, fusk-skinnskor.

www.bakomfoten.blogg.se

Ixectrona
6/7/14, 8:39 PM
#61

De medeltida skor jag har sett har varit svindyra, och köper man dem online så kan man ju inte prova dem heller, så man får skor man kanske bara ska använda EN gång, eller en gång om året, som är obekväma (långa dagar på marknader osv.) - och kostar skjortan.

Så då köper jag hellre moderna skor som om de ändå syns, så smälter de in. Och jag har klänning till marken (fötterna fick absolut inte synas på den tiden den är från), så du ska inte se några skor i alla fall.

Sist jag var på MTV så gick jag barfota halva tiden. Historiskt korrekt också.😉

Upp till toppen
Annons: