Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 3738 ggr
Skogselva
2009-08-20 17:31

Undertill

Håller på att skriva en fantasy"roman" som går lite i Xena Warrior Princess stuket - alltså kvinnlig hjälte som är den bästa krigaren i världen. Den utspelar sig omkring medeltid i ett påhittat land.

Funderar lite på vad som kan vara rimligt ha på sig under en ringbrynja? Att bara ha en ringbrynja låter inte så bekvämt - framför allt inte för en kvinna. Jag har fått för mig att det skulle nypas på ömma ställen.

Ni som har ringbrynjor, vad har ni undertill?

BB Skogselva

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Anthka
2009-08-20 18:07
#1

En skjorta? Historiskt sett är det plagget som använts under brynjan (eller en gambeson, dvs vadderat plagg)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-21 10:56
#2

Under ringbrynjan bör man ha en skjorta i t.ex. linne, eller två om man svettas mycket, och så en gambeson, som Anthka skrev. Gambesonen vadderades med hästtagel och var alltså väldigt hård och skyddade mot krosskador. (Brynjan skyddar ju bara mot klingskador/skärsår.) En korrekt sydd och stoppad gambeson kan i princip "stå" av sig själv när man inte bär den, så hård är den.

I en fantasyhistoria kan du ju bestämma helt själv hur det "ska" vara, men utan gambeson är ringbrynjan ganska värdelös. Ett hårt slag mot en arm som bara skyddas av en brynja (och möjligen en långärmad skjorta) kommer gå in i köttet och orsaka svåra skador på skelett, muskler och ligament. Men har man en gambeson under brynjan så skyddar den som ett kroppspansar, så att man på sin höjd får ett smärtande blåmärke, ungefär. Givetvis kan man bryta armen ändå om man har otur, men oftast inte om man är bra skyddad.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2009-08-21 14:05
#3

#2 Fantasy är ju bra på det viset, men ser inte med blida ögon på anakronismer (ibland smyger de sig in likt **).

Vill gärna att så mycket som möjligt ska vara korrekt, framför allt när det gäller "rustningar".

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

moondancer
2009-08-21 15:38
#4

Under en brynja bör man ha något vadderat, då man behöver något som absorberar hårda slag från t.ex. spjut (som brynjan inte skyddar så bra emot). En skjorta i t.ex linne är också bra att ha.

Precis som du sa, att bara ha en brynja är inte skönt, speciellt om man är lite hårig, då massa Hår kan lyckas fastna i brynjan :P

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Skogselva
2009-08-21 20:12
#5

#4 Ja, just det, har inte ens tänkt så långt att mina manliga soldater kanske oxå vill ha ringbrynjor i strid… tack för påminnelsen!

Vilken tur jag inte kommit till scenen där ringbrynjorna ska på, ännu. Haha

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
2009-08-22 20:50
#6

Hittade det här när jag sökte på ringbrynja:

http://media.photobucket.com/image/chainmail/Lycanthromancer/Chainmail.jpg

Det är nog inte en bh jag skulle vilja använda - men idén var kul. :)

Angående gambeson -  använder ni dem eller kör ni skjorta under? Om en rätt stoppad gambeson i princip kan stå upp av sig själv så låter det ju inte ut som om man blir så smidig om man bär den.

Om ni använder gambeson - hur är de att ha på sig?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
moondancer
2009-08-22 23:29
#7

Jag använder sljorta+en tjockare ylle-tabard (typ…) under brynjan. Men, jag håller på med vikingatida fighting, så det är inte så tydligt vad man hade på sig under brynjan (under de få brynjor som faktiskt användes) under den tidsepoken

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Skogselva
2009-08-22 23:48
#8

#7 Okej, det låter ju lite mer rörelsevänligt än gambesonen.

Romarna använde ju ringbrynja… iofs levde de lite tidigare än vikingarna, om jag inte minns fel så räknas väl vikingatiden från ca 850 e.kr. till 1050?

Ska göra lite fler efterforskningar när det gäller ringbrynjans historia, kanske hittar ngt om vad romarna använde under. (Håller nämligen på med en annan fantasy samtidigt som den andra, denna utspelar sig runt 700-talet, oxå ganska långt efter Roms fall, men ändå.)

Har ni några sidor eller sökord att rekommendera?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2009-08-24 12:59
#9

#6 Jag har gambeson under min brynja. Eftersom den är sydd efter min kropp så är den hur smidig som helst, för mig. Men jag skulle inte kunna låna ut den till vem som helst. Där man har böjleder (armbåge, knä, axel, höft osv.) har man ingen eller mindre stoppning, så att man kan röra sig.

Jag kan livligt tänka mig att t.ex. råhud eller liknande också har avänts som skydd under brynjan, men en gambeson är både bättre, enklare att bära och skyddar mer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-24 22:04
#10

Jag har hört att man kan fylla sin gambesson med tätt packad ull istället för tagel. Hårt packad ull blir ju också stenhårt, så jag tror man kan ha använt båda materialen, beroende på vad man hade tillgängligt.

Ahnna
2009-08-25 00:46
#11

#10 Min första gambeson var stoppad med ull och trassligt garn. Den blev hård, men inte som tagelstoppade plagg. Men bättre än inget! Alltför många fighters och tornerspelsryttare fuskar med kroppsskyddet, vilket de förmodligen kommer ångra endera dagen…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-08-25 13:09
#12

#11 stickade svarta"ringbrynjor" sprayade med silverspray! tjohoo!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-08-25 15:05
#13

#12 Det är faktiskt inte så många såna kvar i omlopp i Sverige, lyckligtvis! Men få tornerspelsryttare har något kroppsskydd under brynjan, trots att det är jätteviktigt för säkerheten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-08-25 15:36
#14

#13 alltid något. Jag skulle iaf ha en stoppad gambeson av västmodell under brynja om jag rider torner… armar kan man alltid gipsa ihopa, men en mjälte är svårare att gipsa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-08-25 17:36
#15

#14 För att inte tala om bröstbenet… Får man en lansträff rakt i bröstet utan gambeson så blir det troligen lite förvärrat av brynjan. Aj, massor… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
2009-08-25 17:40
#16

#15 Ja, speciellt eftersom brybjan i första hand skyddar mot hugg, och inte lansar, spjut och annat vasst och smalt

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: