Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 5894 ggr
LinaN
2009-08-30 14:03

Nutida medeltidsapotek

Vad har ni med er på marknader? Varför har ni med er det?

allergimediciner, tabletter, ögondroppar och nässpray mot allergiska besvär.

Alvedon/panodil mot huvudvärk och värk.

Bricanyl mot ansträngningsastman.

Sen läste jag att någon hade med sig vätskeersättningstabletter på marknader och det är en sån sak som jag ska börja ha med mig, för det är svårt att hålla salthalterna på rätt plats under varma och kalla evenemang.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2009-08-30 14:19
#1

#0 Jag har samma saker som du med mig då vi har samma besvär :P Sen så åker jag aldrig ifrån min hydrokortisonsalva ifall jag får allergiska utslag så är det ett måste.

Jag drar dessutom till mig ohyggliga mängder mygg och broms så insektsmedel är ett måste annaras ser det ut som jag har böldpest.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-08-30 15:09
#2

Jag har en välfylld påse:
Vitpepparkorn (mot krasslig mage)
Alvedon och Bamyl (värktabletter)
Paraflex (starkare värktabletter för sambons rygg)
Postafen (jag blir lätt åksjuk påvägen dit och hem)
Resorb (vätskeersättning)
Dextrosol
Kylbalsam (mot solexemen jag får)
Solkräm
Hydrokortison (mot insektsbett)
Plåster, sårtejp, kirurgtejp, elastisk binda.

Sambon är riddare och jag är markpersonal vid tornerspelen vilket förklarar alla olika typer av förband och mediciner. En stukad fot eller hand, eller ett skärsår från ett vapen kräver omplåstring. Efter att vi båda gått igenom vätskebrist finns alltid resorb och dextrosol med. Det finns flera sjukvårdskunniga med i gruppen (som också har både det ena och det andra i sina väskor) men eftersom sambon till råga på allt är läkemedelsallergisk så föredrar jag att ha med en egen påse. Dessutom känns det bättre att veta att det verkligen finns det som vi behöver.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
2009-08-30 20:08
#3

Jag har alltid med mig

värktabletter

pappersnäsdukar

plåstertejp

Solkräm

Aloe vera-gel

kådsalva

Ringblomssalva

Skulle det behövas något mer brukar det alltid lösa sig. Jag har oftast inte behov av något mer, men får alltsom oftast bistå med plåstertejp och aloe vera -man hjälper ju varandra Flört

Ahnna
2009-08-31 11:52
#4

Är det bara jag som inte har en massa jox med mig? Tungan ute

Jag har ingen astma, ingen exem, ingen migrän eller dylikt, så för det mesta har jag ingenting i medicinväg med mig. Om jag är sjuk redan innan så kan Ipren och nässpray följa med, mest för att jag vill hålla mig rättuppstående. Under de perioder då jag får lite torr hy så kanske jag kommer ihåg att ta med hudlotion. Men that's it.

Jag är ute så mycket så solskyddsfaktor är inte nödvändigt för att undvika att bränna nästippen. Mitt ansikte ser solen så mycket i alla fall och resten av kroppen är ju skyld av kläder… (Men visst, för cancerrisken kanske man bör smörja sig med nåt, men dit har jag inte kommit än i mina vanor.)

En gång skar jag mig på svärdet, när jag satt på torner-SM och försökte gnugga rent det efter föregående helgs äppelklyvning, så då hade kanske ett litet plåster varit bra att ha. Men jag är generellt inte så mycket för plåster och sånt, så jag klarade mig utan. Jag tvättar händerna minst 10 gånger per dag och plåster blir liksom dyrt i längden när man måste byta hela tiden… (Även de som "ska" tåla vatten lossnar.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-31 12:08
#5

#4 tydligen Flört

plåster klarar jag mig egentligen utan också, föredrar kirurgtejp för riktigt djupa sår (sånna "fjärilar" som håller ihop sårkanterna så det inte glappar). Värktabletterna är nödvändiga, behöver veta vad sambon får i sig annars kan det bli så illa att han dör…

Men det är klart, är man inte allergisk eller har andra problem så behöver man ju heller ingenting med sig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

vildarosen
2009-09-20 12:29
#6

Jag har mediciner till daibetes + hjälpmedel,  värktabletter för reumatiska värken, astmamedicin, ibumetin(mot skallebonk o kvinnliga besvär),alcogel,plåsterr,sårtejp,olika salvor m.m. Det skulle bli ett helt apotek om jag skulle får med mig allt,men det är det viktigaste..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
Rozzy
2009-09-23 01:30
#7

Men det är ju värsta idén, ni kan ju öppna "sjukstuga" må marknaden, så kan vi vanliga dödliga kan få lite hjälp…vi som bara kommer utan förebyggande medel.Guld i mun

Anthka
2009-09-23 09:37
#8

#7 det finns marknader som har just sjukstuga för vanliga dödliga

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-09-23 16:43
#9

#7 Jag tycker att det skulle vara skitroligt med en åderlåtare som sitter i en paviljong, blodfläckar på väggarna, överdimensionerade verktyg och instrument och nån i bakgrunden som ligger och gnyr… Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
2009-09-23 19:56
#10

#9 Heh, jag tror jag har åderlåtningsverktyg här…kanske skulle vara något att satsa på Tungan ute

Har inte mycket med mig i vanliga fall, om det är otroligt mycket sol (som det brukar vara på Öland) har jag med mig solskyddskräm.

Just nu har jag med mig smärtstillande av olika styrka, men det har med mitt knä och ben att göra. Vill inte fastna någonstans och ha ont utan att kunna göra något åt det. (Ok, man skulle ju kunna tugga örter och sånt, men orka leta efter dom när man ligger och har ont).

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
2009-09-24 11:04
#11

#10 Mja, kanske inte det man direkt längtar efter att göra när man har ont! Tungan ute

Blodiglar skulle åderlåtaren ha också, i små burkar i hela paviljongen så att det blir extra äckligt… Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
2009-09-24 12:04
#12

Skrattande garanterat en upplevelse som skulle kompettera känslan som medeltids sjuk.

AutumnWicca
2009-09-24 12:54
#13

#11 Blä vad äckligt med iglar! Skulle helt klar höja stämningen men fy..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-09-24 14:25
#14

#13 *Myser* Hihihihihihii!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-09-24 23:29
#15

#4 Nä, du är inte ensam. Jag har heller ingenting med mig. Slänger med några Ipren ibland utifallatt. Visserligen har jag ju en första hjälpenlåda i hästens ryktlåda så den hänger ju med. Men jag behöver sällan använda något.

Meli
2009-09-27 13:29
#16

Skulle va rätt häftigt att ha med sig mer"medeltidsaktigt" reseapotek  ja.  Typ som det där med vitpepparkornen. 

Groblad ska ju vara bra mot variga sår och sånt men hur fick de det att sitta?

Anthka
2009-09-27 19:25
#17

#16 snören kanske, eller så var såren så variga och otrevliga att grobladet klibbade fast ändå…

Kamomillte fungerar även det mot oroliga magar, ingefärste är super mot illamående.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

moondancer
2009-09-27 19:28
#18

Grobladen (släktet plantago egentligen, då både groblad, svartkämpar och rödkämpar användes till samma sak) används antingen som grötomslag eller den färskpressade saften från bladen för att dämpa blodutgjutning eller insektsbett.

Grobladen har även använts invärtes, som te mot t.ex. luftvägskatarr och hosta.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Rozzy
2009-09-27 20:38
#19

Sen är det frågan om hur en dåtids docktor klädde sig…

Anthka
2009-09-27 22:06
#20

#19 pestläkare finns det väldokumenterade bilder på. Annars är läkaryrket inte utbrett under medeltiden, det fanns mestadels "kloka gummor/gubbar" samt klostren som bedrev sjukvård.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
moondancer
2009-09-27 22:16
#21

#20  Sen har man ju fältskärare (under senare medeltid) som inte var så uniformerade heller. Förkläden va populärt, så man inte blev för kladdig av att amputera trasiga delar och dra ut pilar och annat nödvändigt

Men håller med, det var nog främst kloka gummor/gubbar och munkar som skötte sjukvården

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anthka
2009-09-27 22:21
#22

#21 Kom de så tidigt, var lite osäker på det (militärhistoria är inte mitt gebit).

Över lag skulle man väl kunna säga att läkaryrket uppstår från två håll. Medicin/allmänpraktiserande läkare ur klosterverksamheten och kirurgi från det militära och fältskärerna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2009-09-27 22:50
#23

Hm läste nån gång att läkare gjorde vad de kunde för att motarbeta icke utbildade läkekunniga under mt..  Vet inte om jag läste det av nån "säker källa" dock.. 

Typ att läkare sysslade med skumma saker som arsenik och sånt medan de kloka gummorna, - gubbarna, munkarna o nunnorna hade mer "normala" metoder (som örtmedicin).

Våra dagars läkemedel ska ju tydligen härstamma från örter och liknande från början, vad jag förstått.

LinaN
2009-09-28 02:12
#24

#23 kan nog ligga något i det du säger…..

kvicksilver skulle ju bota difteri och allt möjligt spännande… minns att jag såg en dokumentär om en rik dam som bodde i nått slott under 1300-1800 nångång, och hon hade en livmedikus som ordinerade både det ena och det andra som var mer eller mindre märkligt…. i dokumentären (som jag itne minns vad den hette eller ens vilken kanal det gick på) så sa de att hon troligtvis inte dog av sin sjukdom utan snarare av förgiftning av alla dessa olika preparat som hon tog mot diverse åkommor.

Dessutom så gjorde de upp någon sorts räkenskap för vad allt kostade och det var ju enorma summor hon lade varje månad på sina mirakelmediciner.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-09-28 09:54
#25

#24 det låter som hämtat från 1600- eller 1700-talet då det var vanligt med livmedikusar bland rika och då man dessutom blandade i alla möjliga trevliga läkande gifter i medicinerna. Kvicksilver har jag för mig var superbt bra mot syfilis också (ända in på 1800-talet), arsenik botade både det ena och det andra (för att inte tala om hur snyggt vitt ansiktspulver det gav)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-09-28 11:04
#26

Man kanske bör nämna att kirurgin inte var särskilt utbredd före Da Vincis tid. Mycket gjordes nog på vinst och förlust, eftersom kunskapen om hur människokroppen ser ut inuti inte var så stor på medeltiden. Jag skulle gissa att man oftare drog ut pilar och klingblad och hoppades att patienten skulle överleva, snarare än att man skar lite runtomkring för att se hur skadat det var inuti innan man började lossa på pilen/bladet.

Det var ju ända in på 1800-talet väldigt farligt att bli genomborrad eller skjuten, även om det var ett väldigt litet sår - inte enbart för skadans skull, utan för att delar av kläderna följde med in i kroppen och blev kvar där. En bit textil kan ställa till med enorm skada inne i vävnaden, vilket är anledningen till att suturtråd är utformad som den är och att vanlig sytråd inte är ett vettigt alternativ. Det blir lätt infekterat och många patienter förr i tiden dog av infektionen snarare än av skadan. Det fanns assistenter vars uppgift var att ta den skadades kläder och alla bitar som hittades i såret och pussla ihop dem, för att försöka se om någon bit kan ha varit kvar i den skadades kropp.

På tal om infektion så dröjde det rätt många år innan man hittade sätt att desinfektera sina verktyg, så jag skulle gissa att många skadade personer dog av infektioner bara därför också. Samt att läkarna på den tiden bergis spred ungefär lika många sjukdomar som de botade. Digerdöden i Europa födde en ny sorts mask som läkarna hade, men det var inte i huvudsak för att skydda sig mot sjukdomen (det visste man att man knappast kunde) utan i första hand för att man fyllde den långa näsan i masken med örter och annat som luktade gott, så att man slapp uthärda den förfärliga stanken. Masken var också ett sätt att dölja sin identitet, så att man inte blev utstött för att man hade varit i närkontakt med pestsmittade personer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-09-28 12:07
#27

#26 Ah vad intressant.  Visste inte att sytråd var så illa.  Hm vad kan man anv för alternativ tro om man vill hopfoga sår med de metoder som fanns till hands men på ett mindre farligt sätt?

(Tänkte inte prova det på mig då utan i nåt jag skriver;))

Annons:
Ahnna
2009-09-28 13:20
#28

#27 Jag vet inte vad de använde på den tiden, men en vältorkad och tvättad djursena borde fungera rätt bra att sy ihop sår med. Det ger naturligtvis inte lika fina ärr som man kan åstadkomma nuförtiden, men på den tiden var man nog mer bekymrad över att stoppa blödningen och få ihop sårkanterna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
2009-09-28 14:33
#29

Hästhår kanske?

moondancer
2009-09-28 14:37
#30

Tror att senor eller kokad lintråd var mest använt (är inte helt säker)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
2009-09-28 15:37
#31

Vet att i nordamerika så använde sig indianerna av sitt egna Hår. Det är eget för kroppen och stöts inte bort lika lätt. Sen är ett hårstrå eller två tre stycken väldigt starka.

minns inte vilken dokumentär eller film jag sett detta i (som vanligt, saknar jag hänvisningar ^^)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
2009-09-28 15:39
#32

Ah ok tack:)

Upp till toppen
Annons: