Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 2393 ggr
Anthka
2009-09-01 13:46

Sätta pris och sälja alster?

Jag vet att det är flera härinne som säljer lite av det som tillverkas (eller som tillverkar och säljer på beställning). Jag har fått en förfrågan på vad jag skulle ta för en väska, som tur är kom frågan via mail för jag har absolut ingen aning om vad jag ska svara…

Vad tar ni betalt för era saker och hur gör ni när ni räknar ut vad era alster ska kosta?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Sigrun
2009-09-01 14:26
#1

kolla vad du köpte in materialet för först och främst och sedan sätter du något högre det är mitt tips!

Jag skall själv börja göra lite smycken i pärlor och dyl. det är iaf så jag kommer räkna.

Kom iaf. ihåg att ta en viss procent över vad mat. kostade så du går lite plus så du kan köpa in mer grejer.. Flört

AutumnWicca
2009-09-01 14:28
#2

man måste räkna in arbetet också inte bara materialet.. Men det är svårt..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-09-01 14:35
#3

#2 jag vet, det är jättesvårt… Just med arbetskostnad, för det tar ändå en stund att sy ihop och framför allt brodera väskorna och beroende på material så är det mer eller mindre knepigt att sy.

Egentligen borde man räkna timkostnad, den brukar ligga mellan 100 och 200:-/tim men då blir det ju så dyrt så ingen vill eller har råd att köpa…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-09-01 14:41
#4

#3 Det är just precis som du skriver. man kan inte ta ut en normal timlön för jobbet man gör.. :(

Vill man få det sålt får man lägga sig ganska lågt på timlönen..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Sigrun
2009-09-01 14:55
#5

#2 Ja det tänkte jag inte på, att man måste ta betalt för själva arbetet  med. Men som du sade ja det är svårt.

Ahnna
2009-09-01 15:50
#6

Timlön som hantverkare går inte att få, om man inte säljer något väldigt unikt eller är både eftertraktad och etablerad.

Jag tittar på materialkostnaden och hur jobbigt det var att framställa hantverket. Ibland kan småsaker vara skitjobbiga och då får man förklara det för kunden om denne inte vill betala. Eller så skiter man i att förklara och väntar på nästa kund istället… Svenskar är överlag skittaskiga på att pröjsa för hantverk. De förväntar sig IKEA-priser på saker som har tagit flera timmas svett och vånda att framställa. Jag vet inte hur många gånger folk har klämt och känt på mina saker och varit helt lyriska, bara för att vända och gå när de får veta priset. Och jag är BILLIG! Jämfört med andra i branchen har jag medvetet lagt mig på en lite lägre nivå, eftersom jag inte är etablerad ännu. Jag tänker inte sälja mig för underpris, men tar inga fantasisummor heller.

De priser jag tar är vad jag anser är skäliga för arbetet. Det kommer alltid finnas de som är både dyrare och billigare än jag är, men det betyder inte så mycket för mig så länge jag får betalt det jag vill ha för att orka fortsätta hantverka. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
zayla
2009-09-01 18:20
#7

Jag går på keramikkurs o gjorde en sak och visade på jobbet. Två st ville ha.. men då det föremålet var för stor sak och tar lång tid har jag bestämt göra en mindre version. och jag förklarade att jag har ingen aning hur lång tid det tar. Men fick tips av min keramiker att ta 100 kr per timme + lera. Ena sa Ok… den andra ville veta vad det kostar i slutsumma men då jag inte ens gjort den lilla än så kan jag ju inte säga vad det kostar för det kostar den tid man tar för att tillverka. Så det verkar som om denne vill ha det billigare?? Men vadå? Så jag blev lite irriterad o låter det vara och gör en, sen får vi se. Så jag är själv ganska ny i försäljningsbranschen o kommer inte göra storskaliga saker förrän jag vet vilket jag kan bäst på. Ska försöka tillverka småsaker av olika slag fram till Ale vikingamarknad nästa år om jag hinner o får en hög med varor, det återstår att se när det närmar sig! Tungan ute

LinaN
2009-09-01 21:36
#8

Jag utgår ifrån på sydda basplagg från 400kr+material.

Men då räknar jag 4 timmars jobb i grund, exkluderat den tid det tar för mig att fixa mått, rita mönster, tvätta tyget och klippa ut det. Det är själva sömnaden jag räknar 4 tim, nålningen går väl med nöd o näppe in där om jag måste nåla.

Läderhantverkandet tar jag materialkostnad plus 1-2 hundralappar beroeonde på vad det är. För mig är det sämre betalt o göra saker i läder än textil.

Men kommer någon och vill ha en klänning med lklockärm, underkjol osv så är ju 400kr baskostnad, det tillkommer mer likaså om plaggen ska fodras, ska det handsys så tar jag minst 1000kr per plagg i arbetskostnad. ok kanske inte ett par korta brokor men en klänning eller kjortel.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tengla
2009-09-01 22:43
#9

Jag har tidigare sytt brudklänningar och dopklänningar samt tillverkat hårprydnader dvs Tiaror, diadem samt smyckes set mm på beställning och då tog jag materialkostnaden X 2 alltså materialkostnaden två gånger om det var en enkel och okomplicerad modell. Annars så lade jag till ½-1 materialkostnad till beroende på hur avancerat eller tidskrävande jobbet var.

Kaylaza
2009-09-01 23:53
#10

Man får inte vara rädd för att ta betalt för sitt hantverk. Man bör utöver materialkostnad våga lägga till arbetskostnad (annars får man sällan vettigt betalt för den färdiga varan), detta har med respekt för hantverket och företagande hantverkare att göra. Man bör ta i varje fall 100:- i timkostnad för sitt arbete (rimlig timkostnad varierar ju naturligtvis med tanke på erfarenhet och utbildning)

Är man en duktig hantverkare, så ska det synas på priset. Har man flera års erfarenhet och /eller flera års utbildning måste man våga tänka "Vad vill jag ha betalt för en hel dag på mitt vanliga arbete -eller en hel vecka?" och anpassa priset efter arbetsmarknaden.

Sedan är ju byteshandel och kompispris alltid trevligt (jag skulle aldrig drömma om att ta betalt av mina nära vänner), men det tycker jag är en kategori för sig, det ingår inte i det "normala" arbetet. Flört

Om texten är kursiv så vet jag inte varför -min dator fick lite fnatt Tungan ute

LinaN
2009-09-02 00:10
#11

Självklart är det en annan sak mellan vänner. som när Ahnna fick sin nålbundna mössa, den hade jag tatt ca 400 kr för om jag gjort den till nån annan, men nu bytte vi, en av hennes bältesväskor mot en mössa.

visst rent krasst, så gick jag back på affären då det tar mycket längre tid att nålbinda än att göra en väska MEN då jag inte hade tiden att göra en väska själv så vart det ett jämnt byte.

En annan gång bytte jag en mössa i skinn mot ett knivblad. också helt ok byte.

Så byteshandel föredrar jag främst, men man kan inte byta med alla. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-09-02 00:11
#12

#10 Jag håller inte riktigt med om att marknaden ser ut som du beskriver. I en ideal värld skulle det vara så, men verkligheten är lite annorlunda. Om jag skulle ta 100:- per timme plus material för mina läderprodukter, som exempel, så skulle en normal bältesväska aldrig kosta under 800:-. Det är svårt nog att få dem sålda för 400-500:- som marknaden ser ut idag.

Men visst ska en etablerad hantverkare som gör riktigt fina saker få ta betalt, och få betalt, men tyvärr är svenskar som sagt kassa på att uppskatta hantverk. När man t.ex. står på marknader så är det ibland mycket konkurrens och väldigt få besökare med pengar, eller så är det skitdåligt väder vilket gör att folk håller hårt i plånböckerna, och då är det inte särskilt kul att bara ha dyra saker på sitt bord. Det är såna dagar som många rycker och sliter i sakerna och säger "den här måste jag ha!" men så ändrar de sig när de får veta priset och säger "nä, så mycket kan jag inte betala". Nähä…?! Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-09-02 00:16
#13

#12 håller med där.

Jag har ett set med en gulaktiga vantar och en halsduk alltså ett set som är nålbundet som jag vill ha 450kr för bara för att slippa släpa omkring på det. Men får ändå inte det sålt! jag brukar ta 450 för en barnmössa i lovikka liksom…

men tittar man på sambons moster o hennes priser (hemslöjdstant) så är ett par maskintovade innetofflor hutlösa i pris, lätt en 6-700kr och de får hon sålt, medan en annan ligger på löjligt låga priser för den tid som ett par sockar tar tex… Eller hennes tovade små möss, möss i storlek med ett vanligt hönsägg tar hon 300kr för… också maskintovat… det är ju nästan löjligt…. dock har hon helt humana priser på sina handspunna härvor med garn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-09-02 09:42
#14

Självklart är det skillnad på vänner och icke vänner, det är som ni säger antingen idkar man byteshandel, ger kompispris eller helt enkelt ger bort saker (beroende på vad det är).

#13 det är ganska intressant att se priser innanför och utanför hemslöjden. Bara för att det sitter ett litet hemslöjdsmärke på sakerna så går priset upp massor.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-09-02 12:33
#15

#11 Om vi ska se det så, så gick jag också back. Flört Men byteshandel räknar jag inte i pengar. Alla är kanske inte beredda att idka byteshandel, för att de känner att de förlorar pengar på det, men kan man själv inte göra det som person A kan, men man kan göra nåt som person A vill ha, så är det ju bara att komma överrens om ett schysst byte av tjänster.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-09-02 13:28
#16

#15 som sagt, jag är jättenöjd med vårt byte :)

men ska jag se det krasst så går jag back oavsett vad jag nålbinder ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-09-02 23:30
#17

Jag håller med om att många svenskar är ovilliga att betala för ett hårt arbete, men om man inte värdesätter flera timmars jobb som lagts ned på en sak, så tycker inte jag att de är värda att äga den heller. Personligen har jag flera hantverksutbildningar bakom mig, och går på en just nu, och har inga planer på att mer eller mindre skänka bort mina framtida arbeten bara för att folk inte respekterar arbetstiden som ligger bakom.

Vill återigen påpeka att kompispris och byteshandel är en helt annan sak, och något jag själv föredrar att göra. Glad

Jag tycker det är mycket roligare att göra en sak till en kompis och få något annat fint tillbaka, än att berätta för folk hur lång tid det tar att exempelvis garva ett skinn.

MegN
2009-09-03 13:10
#18

Att man är ovillig att betala har nog mer att göra med att man faktiskt inte inser vilket arbete som har legat bakom. Sen jag själv har prövat på diverse hantverk är jag själv mycket villigare att betala högre pris för produkter från andra (duktigare) hantverkare…!

När jag just hade lärt mig att nålbinda var det en bekant som tyckte att jag kunde nålbinda ett par knästrumpor åt henne i entrådigt garn…! Jag svarade att det säkerligen skulle ta mig en hel arbetsvecka (40 h) eller mer! Hon verkade inte tro mig…
(fast sen föreslog hon att hon kunde brodera en massa saker åt mig på motsvarande tid - men i så fall broderar jag hellre själv och får det som jag vill…!).

PogoPedagog
2009-09-06 12:25
#19

jag skulle vilja hävda att problemet inte är att man inte förstår hur lång tid det tar och inte uppskattar hantverket utan att det trots det blir för väldigt många människor en för stor summa att lägga på något man inte använder så ofta!

Jag har full förståelse för folks priser men kan inte betala så mycket, ska jag då inte få gå fram till folks marknadsstånd och kika lite utan att folk ser ner på mig.

Den andra anledningen till att folk är dåliga på att köpa är ju att i princip alla i medeltidssvängen någorlunda kunniga själva och föredrar att tillverka själv.

Ahnna
2009-09-06 12:32
#20

#19 Jag ser i alla fall inte ner på folk som bara tittar, men de som uttryckligen ber om att få köpa nåt och sen bara rynkar på näsan och lommar iväg när man har berättat vad det kostar hyser jag lite agg emot. Jag tar för givet att de inte vill betala vad det kostar utan tror att de ska få det billigare för att de "så gärna vill ha" prylen. Är man så clueless att man tror att äkta hantverk är billigt så är man fel ute hos mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
PogoPedagog
2009-09-06 12:41
#21

#20 Tydligt utmärkta priser på föremålen är ju annars väldigt uppskattat av alla kunder, så slipper de fråga ;)

Ahnna
2009-09-06 12:45
#22

#21 Det har jag alltid, men folk frågar ändå. De är väl inte läskunniga… Obestämd Eller så hoppas de på att man ska säga ett lägre pris än lappen gör gällande, men jag dealar normalt inte med kunder. Jag är redan billig jämförelsevis och tänker inte gå under mitt lägstapris för att kunden inte har tillräckligt med cash.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
2009-09-06 12:51
#23

#22 haha, ja då är man ju lite trög tycker jag. Då förstår jag att du blir irriterad när folk vill pruta

Kaylaza
2009-09-06 14:26
#24

Instämmer med Ahnna (och troligen många fler). Folk får hemskt gärna komma och titta på mina saker, jag ser inte ned på någon som bara vill titta -det gör jag ju själv också. Det jag stör mig på är personer som läser på prislappen, frågar vad det kostar och därefter försöker pruta. Eller ännu värre -folk som högljutt berättar hur dyrt det man säljer är. Den senare typen av människor har ingen respekt för äkta hantverk, och det är dessa jag gärna skulle slippa om det bara gick.

Det finns mycket jag skulle vilja ha men inte har råd att köpa, det är vardagen för de allra flesta människor, men det innebär ju inte automatiskt att det man inte har råd att köpa är dyrt, bara att man inte kan betala priset (dyrt för mig betyder att något kostar mer än det är värt, mycket pengar att det är värt priset man att man kanske inte har råd att betala det, -för att reda ut hur jag använder begreppen).

Upp till toppen
Annons: