Annons:
Etikettallmänt
Läst 4785 ggr
[per50]
2009-09-02 14:43

Stroke på medeltiden

Hej!

Jag har förgäves sök på biblioteket efter Stroke på medeltiden, så nu undrar jag om det finns någon som är insatt om just stroke på medeltiden.

Och gärna om det finns historier eller berättelser.

Annons:
LinaN
2009-09-02 15:03
#1

Stroke, är det som sätter sig på hjärnan va? med påföljande (i vissa fall) afasi? talsvårigheter?

stroke skulle jag kunna tänka mig är ett straff från gud, att man fick en stroke med afasi eller förlamning skulle mycket väl kunna vara ett straff från gud för att man inte fruktat gud tillräckligt eller om man ägnat sig åt svartkonster.

hjärtstillestånd är sånt som händer, man dör helt enkelt, ett straff eller lindring. det beror ju på individen i fråga. en arbetsför man som dör av hjärtstillestånd på åkern förpassar sin maka och barn till ett liv i fattigdom i värsta fall.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[per50]
2009-09-02 15:17
#2

Jo stroke är en blödning eller propp i hjärnan, som även kallas hjärninfarkt, och då kan man få talsvårigheter och blir förlamad, och vissa kan bli helt förlamade.

Jag har också hört att det ska var straff från gud.

MegN
2009-09-02 18:08
#3

Kan stroke ha räknats in under paraplyet "slaganfall"? Jag har för mig att jag har läst att folk har dött av "slag"… Sen vet man ju inte om det var hjärtinfarkt eller annat som "slog", men det ligger ju nära till hands att detta "slag" var något som utdelades av högre makter!

Ahnna
2009-09-03 16:44
#4

#3 Stroke och slaganfall är väl samma sak? (Stroke betyder ju slag…)

Jag tror inte att särskilt många som fick hjärnblödningar eller proppar i hjärnan under medeltiden överlevde tillräckligt länge för att hinna lida av förlamning m.m. Strokepatienter i modern tid kräver ju oftast väldigt intensiv vård för att överleva, även om de kommer in till sjukan för sent för att helt häva strokens effekter. (Jag har för mig att tre timmar är en ungefärlig gräns, efter det får man troligen problem med muskler, tal och syn m.m. Men får man rätt behandling innan tre timmar har gått så kan man bli helt återställd.) Så jag tror inte att det var så mycket eftervård att tala om på medeltiden, utan fick man en stroke så dog man, punkt slut. Möjligen att vissa drabbade levde under några timmar eller dagar, men troligen i koma.

Jag är inte så säker på att man som regel skyllde på några högre makter vid såna incidenter, utan jag är tämligen övertygad om att man på den tiden visste att man kunde dö mitt i arbetet, utan vettig anledning, och särskilt om man var lite till åren. (Det vill säga medelålders, med våra mått mätt.) Det borde ha setts som fullt naturligt att falla död ner, eller i koma, om man ansågs som "lite äldre". Det lär ha varit mer ovanligt om någon i övre tonåren eller tjugoårsåldern drabbades av infarkt av något slag. (Att barn dog innan tonåren var ju hyfsat vanligt ända in i modern tid och är fortfarande vanligt i u-länder.)

Men oavsett så är det ju bara spekulationer…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[TrevorS]
2009-09-04 23:26
#5

Jag undrar om de har dokumenterat så mycket om just stroke eller liknande på den tiden? Tror det finns mer med sjukdommar man kan hitta lite information om som de anteknat från den tiden men när det gäller hjärtsjukdommar, hjärnan så tror jag det är svårare.

Jag har läst något om en som födde ett barn som hade Cerebral Pares (tror jag stavade det rätt) de dödade barnet rätt omgående.

Så har vi Quasi Modo som föddes 1462 och smutskastades 1482.

Men just med storke blir nog svårt att hitta.

[TrevorS]
2009-09-04 23:28
#6

om stroke och cancer på medeltiden:

http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_127575.svd

Annons:
[per50]
2009-09-04 23:59
#7

Har man fått en propp i hjärnan eller som det heter hjärninfarkt gäller det att komma in inom tre timmar för att få trombolys en sorts medicin som ges i dropp och som kan rädda så myket det går innan mera skada sker, det har blodförtunnande verkan. Men ges inte vid hjärnblödning. Några kunde nog leva ett tag även på den tiden om deras stroke var mindre, men de allvarligare fallen dog fort.

Synd att man inte kan släktforska ända bak till medeltiden, men det är svårt eftersom kyrkböckerna går bara några hundra år bakåt i tiden,men då hade vi fått stor insyn i vad folk dog av och ännu mera hur de levde på den tiden.

#5 Ja för inte allt för länge sedan ansågs barn med handikapp och olika sjukdomar vara onda, folk var vidskepliga och rädda och dödade många av stackarna, eller gömde undan dem.

[per50]
2009-09-05 00:04
#8

#6 Länken har jag redan på strokesidan Glad

Bjornen
2009-09-05 00:15
#9

Slag var en vanlig dödsorsak och det finns ganska många belägg på slag eller slaganfall under 1500-talet. Dåtidens slag är inte bara stroke utan ett vidare begrepp och inte helt ovanligt att barn dog av slag.

mona43
2009-09-05 00:28
#10

Ja man kan läsa att folk dog av "slag" i kyrkoböckerna, vad jag har hört så skrev de ibland slag då barn eller vuxna dog hastigt och man inte hittade orsaken.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[TrevorS]
2009-09-05 10:03
#11

#10. Men tycker inte man ska tänka att alla de som dog hastigt och man inte kunde hitta orsaken ta förgivet att det var en stroke. Men det är ett bra ställa att leta på. =)

#0. Pratade med en medeltidsfantast eller vad de nu kallas för som forskat och även läser mycket runos och liknande.

Han trodde inte att det var så vanligt på den tiden, han trodde de åt mycket bättre då under somrarna men sämre mat på vintrarna då det inte gick att odla. Däremot trodde han att det fanns flera hjärtsjukdommar och andra sjukdommar som kan sett ut som stroke. Men han menar på att det fanns stroke på den tiden men att det inte är så vanligt som det är idag de hade inte denna form av stressen på den tiden.

mona43
2009-09-05 11:30
#12

Man kan se att de skrev konstiga dödsorsaker i kyrkoböckerna, som tex. Slag, kolik och mycket annat, när de inte helt säkert visste dödsorsaken, numera kan man ju faställa dödsorsaken på flera olika vis som tur är.

De levde säkert på ett annat vis på medeltiden, åt mycket från naturen och rörde sej på ett helt annat vis, än vi gör numera.De rörde sej säkert i ett lugnare tempo också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[TrevorS]
2009-09-05 11:34
#13

#12. De cyklade inte utan red, och reste vid fot tror det hade varit bättre om det var så idag, jag hade gärna levt på 1860-talet om jag ska vara ärlig, vet att det är senare än medeltiden men gillar de årtalet också.

Annons:
Anthka
2009-09-05 19:32
#14

#12 fast kolik är ju en välbekant barnsjukdom och ingenting okänt

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

mona43
2009-09-05 19:50
#15

#14 Visst är det så, men kolik bukar barn inte dö av i normala fall. Då på den tiden skrevs det ofta kyrkoböckerna att de dog av det.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Anthka
2009-09-05 19:54
#16

#15 det kan inte vara så att barn med kolik blev behandlade av traktens "kloka gumma" och inte dog av koliken utan snarare av behandligen..?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

mona43
2009-09-05 19:58
#17

Jo så kan det mycket väl ha gått till, folk hade inte den kunskapen om vad spädbarn/småbarn tålde, så de gav dem felaktiga örter och annat olämpligt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Ahnna
2009-09-06 12:03
#18

Kolik är väl ett samlingsnamn på magsmärtor, det är väl inte en speciell sjukdom? På häst kan kolik (smärta) komma av flera olika anledningar, men vanligtvis på grund av att djuret har ätit nåt olämpligt (t.ex. stora mängder sand) eller fått mycket gas i tarmarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

mona43
2009-09-06 12:22
#19

De försökte säkert att lugna deras små magar med olika sorters kurer, dessa var kanske inte alltid så bra för dem.

Ja hästar och kor och andra djur kan ju också få kolik som kan vara allvarligt för dem.

Spädbarnskolik

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: