Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 4231 ggr
mogge30
8/17/09, 11:28 AM

pilar

hej jag livar och har en medeltids klubb med några kommpisar (10-13 st) ok jag undrar hu man får tag på plast fjädrar till pilar. Panduro hadde inte där har jag kollat. men jag visste inte vad man skulle söka på. jag sökte på pilfjädrar.

kan någon hjälpa mig och hitta fjädrar till pilar??  Glad

Annons:
Kaylaza
8/17/09, 11:42 AM
#1

Varför i all världen vill du ha plastfjädrar?

Om du vill ha starka färger så de är lätta att hitta om man skjuter bort dem skulle jag vilja föreslå att du antingen köper riktiga fjädrar i skarpa färger (finns i alla möjliga neonfärger att få tag i), eller lindar nocken med en tråd i skarp färg.

Jag har lindat mina pilnockar med illrött garn -fungerar jättebra!

mogge30
8/17/09, 11:44 AM
#2

ja men var kan man köpa det???????

Ahnna
8/17/09, 11:45 AM
#3

Panduro har fjädrar, du borde hitta dem om du söker på "fjädrar" eller "dun".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

mogge30
8/17/09, 11:46 AM
#4

ok tack…

Kaylaza
8/17/09, 1:45 PM
#5

Scandinavian Bowhunting har allt du behöver, från traditionellt långbågsskytte till moderna tävlingsgrejer. När jag varit på diverse piltillverkningskurser är det därifrån vi beställt våra grejer.

http://www.scandinavianbowhunting.com/

mogge30
8/17/09, 2:14 PM
#6

ok tack… vet du något  om kläder till en tjej mellan 1,58-1,61 lång…?

Annons:
Kaylaza
8/17/09, 2:19 PM
#7

#6 Den frågan får du gärna specificera lite, och kanske i en annan tråd, som handlar om kläder (kanske starta en ny?)

mogge30
8/17/09, 2:41 PM
#8

men orkar inte men du kan få min msn

Skäms

Kaylaza
8/17/09, 2:47 PM
#9

Orkar inte? Vad är det för inställning?

LinaN
8/17/09, 3:12 PM
#10

#6 läs här om kläder mm http://medeltiden.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=33b19895-8079-41bf-9ee4-7ba3c2abce98&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Sen är din attityd litet tråkig, vi är inget servicecenter vi gör detta för att vi tycker det är kul och då vill vi inte tas för givna eller få tråkiga attityder gentemot oss. Om man inte orkar så får man använda sökfunktionen och söka på det man letar efter istället.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
8/17/09, 3:51 PM
#11

Detta är som #10 skriver inget servicecenter -det är ett öppet forum där alla är delaktiga både vad gäller kunskap och stämning.

Vett och etikett gäller här som på alla andra forum, communities, chattar osv.

[incendium]
8/17/09, 5:03 PM
#12

när det gäller pilfjädrar finns även "bågar och pilar", arrownet och norska sidan tradbow. rekommenderar kalkonfjädrar eller än bättre, gåsfjädrar men det sistnämnda är ganska sällan man hittar i större butiker och de är för det mesta mjukare än kalkonfjädrar vilket gör att de kanske inte är så lämpade till lajvpilar men däremot om man vill ha lite mer "nordiska" pilar. ;)

[incendium]
8/17/09, 5:06 PM
#13

btw, var väldigt noga med vad du väljer för skaft till pilarna, det är extra viktigt om det ska användas till lajv då en pil som går sönder kan göra stor skada även om bågarna som används är svaga.

Annons:
Kaylaza
8/17/09, 7:19 PM
#14

#13 Tummen upp att du påpekar hur viktigt det är med skaft, inte alltid man tänker på den detaljen!

Ett bra pilskaft är dock egentligen extra viktigt oavsett vilket sammanhang de används. Jag har stått bredvid andra skyttar när pilar brustit (har tack och lov inte råkat ut för det själv, utan "bara" skjutit bort mina) i skaftet precis efter att de lämnat bågen, och av orsaker jag inte kan förklara har de olika bitarna flugit åt varsitt håll.

En gång har ena biten flugit rakt åt sidan, så hade vi inte haft strikta regler med att man som åskådare måste stå bakom bågskyttelinjen, hade någon med all säkerhet blivit skadad den gången.

Jag har sett att en del som inom re-anacktment och lajv har tejpat längsmed sina pilskaft för att i största möjliga mån undvika att en skada uppstår på grund av brustet skaft. Detta alternativ får ju naturligtvis också vägas mot hur "äkta" skyttet vill kännas, och i vilka sammanhang pilarna ska användas Flört

[incendium]
8/17/09, 7:51 PM
#15

#14 ja, tejp låter ju både läskigt hemskt utseendemässigt och på något sätt rätt smidigt. speciellt om man inte har så mycket koll på hur man känner igen ett bra pilskaft. hörde om någon som ville använda kolfiberskaft till lajvpilar och det har blivit en av orsakerna till att jag inte vill på lajv något mer, illa nog att få in kolfiberflis när man drar ut pilen ur butten, långt mycket värre låter det att få en halvtrasig kolfiberpil skjuten mot sig (ja, saker går sönder på lajv ;) *ryser*

men för att återvända till lite allmänt till tankvärda saker angående bågskytte på lajv och andra event där man funderar på att skjuta på någon annan än en tavla.

man får ju räkna med att en stor del av de som skjuter på lajv inte är så jättebra på att skjuta heller (sök upp bågskytteföreningar för &¤/¤#"/"#!) vilket gör att jag sett allt möjligt flyga iväg, inklusive bågen. vad många inte riktigt tänker på är att pilbågen _är_ ett vapen (jo, jag lovar!) och bör behandlas därefter.står någon en meter ifrån en kanske det inte är någon bra idé att dra upp fullt. (45pondsbågar är inte heller trevliga att bli skjuten av, hur mjuka lajvspetsarna än är. upplevt i köket hemma och inte på lajv dock)

gäller det tavelskytte får man lägga ner desto mer tid på att få allt på pilarna rakt, nockar ska vara på samma sätt jämfört med hur fjädrarna sitter och att spetsen hamnar rakt. fast det är ju bara om man vill ha större chans att träffa bra ;)

Kaylaza
8/17/09, 9:30 PM
#16

#15

Ja, det är sannerligen ingen lätt sak att få till en riktigt bra pil. Första gången jag gjorde pilar svor jag nåt fruktansvärt över att jag inte lyckades få fjädrarna att sitta rakt. När jag senare beklagade mig för en vän som är gammal räv inom bågskytte frågade han förvånat "Men… använde du ingen jig?" Som vi har skrattat åt det efteråt -varför frågade jag inte honom från början? Konstigt nog går dessa pilar väldigt rakt.

Hu! Bli träffad av en pil från en 45 poundare låter inte som nåt man behöver uppleva -speciellt inte på en meters håll! Vad tänkte människan med? Hoppas du inte skadades, utan "bara" fick ett blåmärke.

[incendium]
8/17/09, 10:32 PM
#17

#16 hihi, det var ingen fara. var min lilla pappa som lekte krypskytt i köket. han fick en hink vatten över sig sen för rättvisans skull. människan var helt enkelt medventen om vem han siktade på :)

Upp till toppen
Annons: