Annons:
Etikettallmänt
Läst 4189 ggr
Tengla
2009-08-19 00:10

Medeltids eller vikinga förening i Södertälje

Skulle sååå gärna vilja bli aktiv i någon förening, men det verkar som jag bor på fel plats Rynkar på näsan
Jag bor i Nykvarn utanför Södertälje. Vet att det tidigare fanns en medeltidsförening i södertälje Tvaa hundare men den tycks inte längre vara aktiv. Har iallafall inte lyckats får fram någon info om den iallafall. Har dock kommit i kontakt med Stallarholmens vikingar så jag ska dit och kolla läget men allra helst hade jag velat hitta något på lite närmare håll.
Jag kan väl inte vara den enda i Södertälje/Nykvarn/Järna som är intresserad av Vikinga/Medeltiden? Finns det någon här som känner som jag och bor i närheten, kanske kan vi slå våra kloka huvuden ihop och försöka starta något ihop?Glad

Annons:
Ahnna
2009-08-19 01:12
#1

Kolla med SCA's Stockholmsgrupp Holmrike. Det borde finnas medlemmar från dina trakter där. www.nordmark.org är din vän! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-08-19 02:09
#2

Jag är ju med i Bockens Kämpar som håller till i sörmland, några av oss bor i Vagnhärad och en i Sthlms-området. Jag är själv en före detta Södertäljebo och jag tycker inte att det är så långt bort från oss, Har även kontakt med några ur Södertälje medeltidsförening (tvaa hundare), de är mer eller mindre aktiva. De finns iaf fortfarande men jag vet inte riktigt hur mycket :).

Kaylaza
2009-08-19 10:38
#3

Kära gamla SCA -de finns nästan överallt ;)

Tengla
2009-08-23 22:09
#4

Tack för era svar!

var i kontakt med Holmrike tidigt i våras och åkte upp till dem för att vara med på en hantverkskväll men trots beskrivning hittade jag inte till lokalen. Eller snarare jag irrade runt ett bra tag men hittade inte någon lokal som det var verksamhet i. Har mailat till dem ett par gånger efter det men inte fått svarRynkar på näsan

Salo: Vad är Bockens Kämpar för något? och vart håller ni till?
Kan du tipsa mig om hur jag kommer i kontakt med Tvaa Hundare. Skulle bli evigt tacksam då :-)

Ahnna
2009-08-24 12:04
#5

#4 Vem mailade du till? Var skulle lokalen ligga?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-24 16:57
#6

#4 Om de har samma lokal som för fem år sedan (en liten träbod i en park), så leta efter ett litet trähus fyllt med graffiti, ca 100 meter från fontänen (eller vad det nu var för vatten). Det är bara några hundra meter att gå från tunnelbanan.

Ifall de inte bytt lokal, vill säga Flört

Annons:
Tengla
2009-08-24 19:54
#7

Ahnna o Kaylaza: Han jag mailade hette Linus någonting. Lokalen skulle vara en fd parkleksbod i Fredhällsparken. Men den enda byggnad som kunde stämma in på den beskrivningen som jag hittade där var så igenbommad som den kunde vara. Knatade runt i området i säkert en halvtimme tills ungarna jag hade med mig började gnälla om att de frös ;.P så det var bara att packa in oss i bilen igen. Kändes rätt snopet.

Så jag mailade igen och sa att jag varit där men att det inte var öppet. Jag undrade också om det gick att bestämma en dag då jag kunde komma och att det fanns någon där då som visste det. För så roligt är det ju inte att sitta och åka i ca 45-50 till stockholm en vardagskväll för att sedan vara tvungen att åka hem på en gång igen. Fick aldrig något svar så jag mailade igen efter någon vecka utan result.

Ahnna
2009-08-24 20:42
#8

#7 Underligt, minst sagt. Jag rekommenderar att du ringer någon i Holmrike istället, för att få en mer definitiv kontakt. Jag vet att de är där nästan varje helg, så att du inte hittade dem måste betyda att du var på fel ställe, eller så hade nåt hänt precis den dagen som gjorde att träningen ställdes in.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-24 20:55
#9

Klart vi är fler i närheten som har samma intressen som du. De flesta jag känner till (inkl. mig själv Flört) är medlem i någon förening från stockholmstrakten.

Nu är jag lite dålig på medeltids/vikinga föreningar, men om du räknar närmare som i närheten av södertälje så finns nog bara Holmrike (sthlm), Medeltidsföreningen i södertälje (om de finns kvar, har hört rykten om att de inte gör det) och tempelriddarna af roden (sthlm och norrtälje).

Bockens kämpar (förlåt salo nu svarar jag åt dig) är en tornerspelsförening från sörmland med "huvudsäte" kring Flen/Katrineholm.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tengla
2009-08-25 20:14
#10

Tycker att det verkligen är jättesynd att södertälje föreningen verkar ha lagt ner. Frågan är vad det beror på. Brist på intresse (medlemmar) eller att det inte finns någon /några som vill hålla i verksamheten.

De aktiva föreningar jag "hittat" ligger som sagt i Norrtälje sthlm, Nyköping, katrineholm osv och för att komma dit rör det sig om ca 1 timmes körväg för mig. det inne bär typ 2 timmars bil åkande för 1 timme verksamhet. skulle vara roligare om det var tvärt om. Hade det funnits en förening i Tumba eller huddinge hade det varit helt ok. Jag kam gärna bli medlem i Holmrike men då kan jag inte bli så aktiv som jag skulle vilja tyvärr.

Skulle inte vara helt främmande för att försöka dra igång något här i södertälje El nykvarn/järna problemet är bara att jag inte har någon erfarenhet av detta. Och hur hittar jag folk som skulle vilja vara med?

Jag tänker iallafall göra ett nytt försök med Holmrike och jag har fått kontakt med stallarholmens vikingar nackdelen med dem är att de enbart är inriktade på vikingatiden. Det känns lite för begränsat för mig som gillar även medeltiden och ränesannsen. Men i brist på annat så…Glad

Anthka
2009-08-25 23:09
#11

#10 Jag finns i din omnejd och har ingenting emot att starta hantverksträffar, bara träffas kravlöst och hantverka medeltid/vikingatid vore trevligt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hammarskogen
2009-08-26 12:03
#12

#10 Jag bor i Tungelsta och jobbar i S-tälje och är med i Holmrike. Maila mig så kan vi koordinera en färd in till lokalen. irene.ericsson@scania.com så får vi kontakt

Tengla
2009-08-27 11:43
#13

#11

Vore jättetrevligt. Min syster är också intresserad, så då vore vi åtminstone 3 st Skrattande Frågan är bara vart vi skulle hålla till? Naturligtvis skulle vi kunna vara hemma hos mig men då får man räkna med att ha ett par vildbasar (mina söner) rännande runt fötterna.

Är du haj på nålbindning? jag skulle gärna vilja lära mig det. hämtade ut ett paket med massor av tyg för många pengar igår. Tänker ekipera make och barn med en uppsättning medeltidskläder :-)

Annons:
Anthka
2009-08-27 17:50
#14

#13 Jo lokal är alltid ett problem, annars har jag en stor trevlig 2.a med symaskin och andra sytillbehör (och sambo och katt) Glad

Tyvärr kan jag inte nålbinda, även om jag skulle vilja kunna…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: