Annons:
Etikettallmänt
Läst 1950 ggr
[per50]
2009-09-02 14:47

Epilepsi på medeltiden

Hej!

Jag har förgäves sök på biblioteket efter Epilepsi på medeltiden, så nu undrar jag om det finns någon som är insatt om just Epilepsi på medeltiden.

Och gärna om det finns historier eller berättelser.

Annons:
LinaN
2009-09-02 15:00
#1

Jag vet att ep brukade tills för inte så länge sedan kallas för fallandesjukan eller fallandesot.

Och att det kunde förknippas med trolldom och häxkonst, det var ju inte normalt att man fick ett Grand Mal anfall och skakade på marken, visa fall tugga fradga osv, så att det skulle kunna ses som djävulens verk. det skulle inte förvåna mig iaf.

men något nertecknat om det har jag aldrig stött på. det har vart mest i sönlitterära texter som utspelar sig på den tiden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2009-09-02 23:03
#2

Det finns gott om berättelser om fallandesot under 1600- och 1700-talet men det är ju dåligt med källor från medeltden.

hctk
2009-09-03 00:30
#3

På någon eller flera av alla de historiska vandringar och kurser jag varit på har jag fått höra att man trodde att djävulen eller en ond ande intog kroppen på de som fick epileptiska anfall.

Men jag har även hört om vissa fall där de epileptiska anfallen var i kontakt med Gud, men det kanske har att göra med vem som har epilepsi…kan tänka mig att om tex en präst, adel eller annan person med hög status fick epilepsi anfall med jämna mellanrum så kallade man det möten med Gud, för inte skulle väll Gud vilja ta kontakt med tex fattigt folk?

Men något skriftligt har jag inte heller.

Bjornen
2009-09-03 08:58
#4

En vanlig föresats om fallandesotens orsak var spriten. Det var ju inte aktuellt under medeltiden.l

Upp till toppen
Annons: