Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 2424 ggr
MaalinF
2009-08-29 17:24

HEMA

Historical European Martial Arts.

Någon mer som håller på? Jag fäktas 2 gånger i veckan med långsvärd.


 

 

Annons:
Kaylaza
2009-08-29 21:26
#1

Mina tre svärd till trots är fighting inget för mig -jag nöjer mig med att njuta av det vackra hantverket Flört

MaalinF
2009-08-29 23:55
#2

Ah men känslan att kunna bruka det! Det är fantastiskt tycker jag!


 

 

Kaylaza
2009-08-30 01:33
#3

Vilken tur då att det är du som håller på med fighting och inte jag Flört

LinaN
2009-08-30 02:35
#4

Att kunna bruka sina vapen är för mig en självklarhet, men inte alla resonerar så. Har en kompis som har ett par prydnadssvärd och de tas inte väl om hand. de står lutade med spetsen neråt snett mot en vägg… *rysa* misshandel säger jag.

Min yxa och min kniv kan jag bruka, jag är inte en 100% säker krigare på linjestrid, utan det behövs mer träning för att jag ska komma upp i den kvalitén som jag en gång nästan besatt. Men så flyttar man ifrån sina träningsmöjligheter så går det som det går.

Men ändock, jag kan bruka dem. På önskelistan står både svärd, scramasax, pilbåge, spjut och sköld (fast jag fick en sköld när jag fyllde 19, den är bara inte tillverkad ännu…. ett antal år senare…:S)

Men oavsett om det är skarpslipade vapen eller bara "blanka" så anser jag att man ska behandla vapnet med samma respekt som om det vore skalpell-vasst. man står inte och lutar sig på sina vapen, man slänger dem inte omkring sig, man vårdar dem ömt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-08-30 10:38
#5

Jag sysslar förvisso med tornerspel, men räknar inte det som "martial arts". Vapenhantering är i och för sig en stor del av tornerspel, men det är snarare en stidskonst till häst än kampsport.

Så nej, jag kan inte påstå att jag sysslar med HEMA.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-30 20:02
#6

Att ta hand om sina vapen kan jag verkligen skriva under på. Nu, när de står i ett hörn i väntan på att jag ska kunna sätta upp dem på väggen igen är de inlindade i tyg, så att egg och spets inte skall skadas.

Anledningen till att jag har mina svärd är dels att jag är en stor beundrare av svärdssmide (jag är utbildad inom bland annat metallhantverk), och att svärdet har en stark symbolisk innebörd. Däremot har jag ingen som helst lust att ge mig ut i strid med dem. Min långbåge däremot, som jag gjorde för sju år sedan, använder jag varje år, och mina knivar har jag bra pli på (dock ej för någon sorts strid, utan till att använda inom diverse hantverk och för vardagsbruk).

Lika mycket som jag njuter av att titta på mina svärd njuter jag också av att se duktiga personer i en snygg svärdsstrid. Flört

Annons:
RosaGosa
2009-08-30 20:13
#7

Jag tränade svärdsfäkting ett tag för några år sedan vilket var hur kul som helst! Men tyvärr slutade min träningspartner och tiden lennan lektionerna blev för långa så jag kände att jag inte utvecklades. Men skulle gänra vilja ta upp det igen om tid och tränare finns

TheBurtonian
2009-12-29 17:10
#8

Kolla på www.shfs.se detta är en portal för HEMA klubbar i sverige

[Nenn]
2010-03-20 16:25
#9

En liten fråga till er som sysslar med svärd..  När man springer och har sitt svärd fäst i bältet, måste man hålla i det då för att det inte ska slå emot benet?  Om det är så, finns det något man kan göra åt det (något annat sätt att fästa det på e c t)?

Ahnna
2010-03-21 11:05
#10

#9 Det beror helt och hållet på var i bältet du har det och hur svärdet ser ut. (Längd m.m.) Jag har inte haft några problem med att det slår mot benet när jag rör mig, men däremot får jag upp bakänden i revbenen när jag rider med det…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Nenn]
2010-03-22 09:51
#11

#10 Ah ok.  Tack för svaret.

Upp till toppen
Annons: