Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 2928 ggr
Capricorn-af-Torup
9/3/09, 8:36 PM

Brytlansar Balsaträ

Vet någon var man köpa balsaträ för att göra spetsar till lansar. Köpte ett flak på en Hobby affär men det blev en smula dyrt. Är det någon som använder ngt annat mrtl än balsaträ, själv funderar jag på om man inte kunde använda majssjälkar ett miljövänligt och billigt alternativ. Återkommer med en utvärdering när majsskörden är över här nerei Skåne.

Annons:
Anthka
9/3/09, 8:38 PM
#1

Efter vad jag har hört så är balsaträspetsar i allmänhet dyra. Har för mig att de kostar mellan 30-50:- (men jag har tyvärr ingen aning om var de köps då jag inte sköter inköpen)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
9/4/09, 3:55 AM
#2

Hmm, vet inte vad de kostar eller var man köper. Men vi använder såna spetsar och har rätt många så såå dyrt kan det ju inte vara. Måste kolla upp det.

Capricorn-af-Torup
9/4/09, 10:27 AM
#3

#2 Tacksam för din hjälp, har som sagt kollat runt på byggshoppar och brädgårdar och fick till slut beställa från en modellbygge site.

Ahnna
9/4/09, 11:02 AM
#4

Balsaträ som kommer i färdiga bitar är dyrt. Kan man köpa större stycken och såga till dem själv så blir det billigare.

Mitt tornerlag har genom åren testat allt möjligt, från elrör till rullade spetsar av tunnt balsafanér. Elrören, som sågades på längden på fyra ställen runht spetsen för att gå sönder lättare, hade en förmåga att bilda teleskopträffar, alltså där spetsen glider ner på den fasta lansen så att man får spetsen av den fasta landen mot skölden = jättehård träff! (AJ!) De rullade spetsarna var bra så länge det var TORRT, men minsta lilla fukt gjorde att de ramlade av lansen innan man ens hann galoppera iväg. Hade de en gång blivit blöta så torkade de nästan inte heller.

Nu har vi, som Anthka skrev, brytspetsar i massiv balsa (också sågade av samma anledning som elrören) med guimmispets i form av ett kluster. Personligen tycker jag att klustret är ohyggligt fult (det är GUMMI!!!) men det håller ihop spetsen lite och brukar oftast göra så att träffen blir renare med mindre glid mot skölden. Dock fick jag en ordentligt teleskopträff i skölden på förra spelet jag red, för att färgen som spetsarna var målade med hade smält i värmen och höll ihop de sågade punkterna för mycket. Spetsen gick alltså inte i småbitar, utan det blev en hård träff och sen lossnade spetsen från lansen. AJAJAJAAJAJJJJ!!! Skrikandes Så shit happens även med balsaspetsar!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
9/4/09, 11:06 AM
#5

#4 Gummispetsen gör bara att träffen blir bättre på skölden, balsaspetsarna håller ihop på egen hand med eller utan gummispets på…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
9/4/09, 11:13 AM
#6

#5 Du missförstår mig… De håller ihop den yttersta spetsen, så att den inte bara blir tillplattad mot skölden och går av mitt på, utan kraften går istället genom hela spetsen så att den spricker i småbitar längs sågningen = större effekt och mer jubel från publiken. Vi körde med såna spetsar utan gummikluster förut och det blev inte lika bra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
9/4/09, 11:18 AM
#7

#6 aaah du menade så.. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
9/4/09, 1:27 PM
#8

Vi har som det låter likadana spetsar, men utan nån gummigrej. Tror de är tejpade längst ut med frystejp, tycker de funkar rätt bra.

Hade också spetsar i rullade balsafanér förut och det var ingen hit. Blir nog bra om man fyller de med nåt men annars går de så lätt sönder och tål som sagt inte fukt.

Ahnna
9/6/09, 11:52 AM
#9

#7 Jag var otydlig. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: