Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 2738 ggr
Salo
9/8/09, 1:03 AM

Svärd för fattiga

Hur gör man om man är fattig men desperat behöver ett svärd? Nån som har nåt tips på vart man kan köpa billiga men bra svärd och som inte ser billiga ut?

Annons:
Ahnna
9/8/09, 1:58 AM
#1

Min erfarenhet är att klingvapen som är billiga inte är hållbara. Eftersom du rider tornerspel så bör du undvika allt som är billigt, eftersom det blir så läbbiga skador när det flyger svärdsdelar omkring häst och publik… Oskyldig (Har sett det hända, det var inte roligt.)

Så mitt bästa tips är att låna ett smitt svärd av någon. Inte optimalt kanske, men det allra bästa är ju att få ett svärd smitt efter din styrka och armlängd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
9/8/09, 2:42 AM
#2

Jo, visst är det så. Den här sporten är inte gjord för fattiga. *suck* Vill ju ha ett eget svärd som är smitt efter mig, men det kostar ju mååånga tusenlappar.

Elden
9/8/09, 3:56 AM
#3

reenactmentsvärden som många i cirkusen har är riktigt bra (Herr P ansåg dom tillräckligt bra för att köpa in och sälja). Har själv såna och köpte dom för någon tusenlapp (ca2000 nånting). Just nu står det still vad dom heter men jag kan visa dig nästa gång vi ses sanna

Salo
9/8/09, 4:03 AM
#4

#3 Ja, tack det låter bra. Billigare än så kan man knappast komma om man vill ha något som duger. Tom sämre svärd brukar vara dyrare.

Tomteslakt
9/8/09, 12:40 PM
#5

#4 du kan ju kika på spqr..dom har ju en ganska så bra serie (jag ha en av dom) som är lättare än kkarts (de tjeckiska alltså) svärd och faktiskt helt funktionsdugliga i både tornerspel och reanactment. Och de kostar inte så värst mycket heller…dryga 2000lappen..hehe

men ska man ha ett skräddarsmitt..då blir det dyyyrt… och tar förbaskat lång tid att få hem…

Kaylaza
9/9/09, 12:30 AM
#6

spqr har en hel del svärd har jag sett, känner ej till kvaliteten, men det verkar ju #5 ha koll på.

Mina egna är köpta av Björn, som har gjort siten Björns Svärdssida. Han är inte aktiv i sitt svärdssamlande längre, och jag tror inte man kan få tag i svärd via honom, men han har många bra texter om vad man bör tänka på när man gör sitt inköp.

Mina är alla kopior på medeltida svärd från olika tidsåldrar, men eftersom jag inte slåss, utan bara har dem för skönhetens och hantverkskunnighetens skull, har jag inte brytt mig om att kolla ifall de går att använda i fighting.

Men generellt gäller nog att ett ett bra svärd går på allra minst 1500:- och troligen ligger nånstans mellan 2000-5000, skulle jag tro.

Annons:
LinaN
9/9/09, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Svärd är väldigt vatierande… på fote så fanns det en man, minns inte hans namn, men skickar med en bild på honom iaf :D Han har bra svärd till ett bra pris, medan många andra från tex polen, tyskland osv säljer rent ut sagt skit för det dubbla priset.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
9/10/09, 11:35 AM
#8

#6 Svärd i prisklassen under 5000:- skulle jag inte använda till tornerspel. Det kan möjligen finnas okej maskintillverkade svärd för lägre summor, men är det inte handsmitt så kan man inte räkna med att det håller. Två maskintillverkade svärd av samma modell och märke kan hålla olika länge.

#3 Vad herr P anser är schysst att sälja och tjäna pengar på och vad som faktiskt är bra grejer är int alltid samma sak… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: