Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 2562 ggr
LinaN
2009-08-30 02:31

Moderniteter du inte kan vara utan!

I tråden om purjoallergier så framkom kylväskan som en företeelse att ta med sig, men den rosa kylväskan från lokala matbutiken ser ju anskrämlig ut. Hur medeltidifierar man en sådan?

Vad har du för saker du inte kan leva utan på en marknad som du döljer, förpackar eller helt sonika flashar offentligt?

-----------------------

Personligen så kan inte jag vara utan mobilen, den är tvärviktig för mig. Dels att de i stallet ska kunna nå mig om något hänt min häst medan jag är iväg, dels att min familj ska få tag på mig om något händer någon i familjen något. Mobilen hjälper mig också att hålla reda på "mitt" folk på marknaderna. Däremot är jag noga med att gå undan och smsa eller ringa, samtidigt så är jag hypernoga med att kolla så att jag bara har vibratorn igång på telefonen så att inte signaturmelodin för arkiv-X börjar spela mitt på en marknad. När mobilen inte används ligger den i min ena bältesväska.

Det andra som jag inte kan leva utan är mitt "första hjälpen kit" som innehåller min bricanyl, mina allergitabletter, ögondroppar och nässpray för allergi, samt sambons tabletter som är skillnaden mellan liv och död för honom om han blir getingstucken. Samt en karta alvedon eller dylika. Detta förpackas i en liiiten bältesväska som jag ofta har placerad i ryggen på bältet. Dock har jag inte ännu löst problemet med att tabletter på karta skramlar. :S

Andra saker som jag vill ha med mig är en kylväska som är, för att låna uttrycket, in-lajv så att man inte ser att det är en rosa kylväska från närmsta matbutik. har en idé om en fyrkantig låda som är invändigt klädd med 3-5cm tjock frigolit som i sin tyr är överdraget av ett avtagbart textilöverdrag så man kan tvätta om det blir något som läcker ut. hur det ska lösas vet jag inte ännu…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-08-30 09:22
#1

Som redan nämnts, mobilen är ett måste men snyggt paketerad i en bältesväska och ljudlös jag vill kunna nå folk inte nödvändigtvs bli nådd.

Samma sak med sjukvårdskittet, snyggt paketerat i en förvaringspåse (linne med brickbandsvävd snodd). Den är ett måste och innehåller allt från alvedon till stödbandage och plåster via vätskeersättningstabletter.

Handspegel så linserna kan sättas in, ligger nedpackad i utrustningnen och syns bara på morgonen när den används. Samma sak gäller med hårsnoddar och hårnålar. De sätter jag i håret på morgonen och så blir det en huvudbonad över dem.

Sedan beror det på eventet men för det mesta så är jag väpnare. Som väpnare totalvägrar jag "purjo" skor. Det ska vara regäla stallskor med stålhätta. Det är ett par diskreta bruna saker, men fullt och fast moderna och ett val jag gjort efter att ha fått 600kg häst på foten ett antal gånger.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-30 10:36
#2

Mobil och plånbok har jag alltid med mig, och oftast kameran. De ligger i min bältesväska, specialsydd för att allt ska få plats. (Bilnycklarna brukar trängas där i också.) Oftast har jag ljudlös funktion på mobilen, lite beroende på hur seriös marknaden är. Ringer det så går jag undan och svarar, ska jag själv ringa så gör jag samma sak. Kolla klockan på telefonen kan jag göra offentligt, men kupar telefonen i händerna så att den inte syns.

I mitt tält har jag en spegel hängande från ljuskronan. Dessvärre är inte spegeln så tidsenlig, jag hade hellre haft en med trä eller metall runt istället för plast, men jag måste ha den.

Godis! Jag hinner sällan äta när jag är på marknad, så kommer jag ihåg så brukar jag köpa med mig någon form av godis (choklad, Zoo-påse, Mentos eller whatever) som jag går runt och snaskar i mig för att hålla hungern i schack. Hälsosamt, nej, men ett måste.

Moderna underkläder har jag oftast. Med renässanskläder slipper man BH och kan glatt byta ut den mot en helt korrekt korsett, men med medeltidskläder är det lite värre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-08-30 12:17
#3

Jag har mobil, plånbok och diverse allergimedicin och så värktabletter som är ett jättemåste för mig.

Sedan vatten, har inget vattenskinn men brukar ha en påse över plastflaskor om jag inte har glasflaskor.

Jag har också moderna underkläder, ings spetssaker direkt utan försöker hålla mig till sport BH eller t-skirt-BH

Skor har jag också tidigare använt stallkängor som är lite diskreta, dolt resårer och dylikt med överdrag till skorna. Men har ju mina skor på ingång så jag är glad :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-08-30 12:44
#4

Just ja, pengar brukar jag ha i en penningpung i min bältesväska så de är helt HK :)

Sen underkläder har jag slutat med. varken trosor eller bh numera. :) till sambons stora förtjusning ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-08-30 12:55
#5

Precis som #4 har jag pengar i en tidsenlig pung, men där ligger också bankomatkort och körkortet vilket kanske inte är lika tidsenligt.

Moderna underkläder är ett måste, jag springer INTE runt som väpnare i brokor och med guppande bröst. Och jag är heller inte förtjust i att vara utan trosor när jag går i klänning (BH fungerar det utan, en dam rör inte så mycket på sig Flört) Men det är ju sådant som inte syns…

Vattenflaskor använder jag mig också av (vanliga pet dolda i linneöverdrag). Jag vill ha en ordentlig vattenflaska i läder, men jag har inte hittat någon bra som ekonomin tillåtit mig att köpa.

Jag har också godis och smånask med mig, dolt i mina fina stickade förvaringspåsar. Rent krasst för att hålla blodsocker och salthalter uppe i kroppen. Råkade ut för vätskebrist under ekenäs (trots att jag både ätit och druckit ordentligt) och vill inte gärna ha det igen. Alltså är sött och salt en liten nödvändighet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-08-30 13:07
#6

#4 Jag kan tyvärr inte vara utan verken bh eller trosor. Då får jag värme-eksem. Men när jag är hemma går jag utan bh :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
2009-08-30 14:01
#7

#6 värmeexem får ajg i ljumskarna så ju mindre jag har som kan sitta åt o skava dess bättre… dock så avskyr jag när låren skaver mot varandra. Så det blir nån form av brokor under senare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-08-30 23:10
#8

Jag ser alltid till att ha mobil, plånbok och nyckelknippan med mig, vart jag än går, alltid undangömda (utom plånboken när jag ska betala något, förstås).

Runt halsen bär jag nästan alltid, oavsett klädval en änglakula tillsammans med två gröna glaspärlor i läderrem. Kulan är inte medeltida, men jag vägrar ta av den, så den får folk stå ut med. Under bär jag alltid bh, men jag låter gärna trosorna stanna hemma -det känns mycket friare ^^

Eftersom jag är expert på att slita sönder kläder och sömmar har jag nästan alltid med mig ett litet sömnadskit, och däri finns moderna nålar, modern sax (eftersom jag inte lyckats skaffa mig en tidsenlig sax ännu). Allt ligger gömt i min lilla syväska av barkgarvat läder.

Ska jag vara borta flera dagar ser jag till att alltid ha tillgång till handduk, hårborste, hygienartiklar, solkräm, aloe vera-gel, kådsalva, ringblomssalva och plåstertejp.

I övrigt finns det nog inget jag inte klarar mig utan några dagar Flört

moondancer
2009-08-31 00:05
#9

Mobilen är nog det jag har svårast att vara utan, och den är inte satt på ljudlöst. Istället har man något ljud som passar in i bakgrunden, ofta ett får eller en sjungande fågel. Fungerar riktigt bra

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

zayla
2009-08-31 00:49
#10

Har ju inte varit på nåt event än.. .men bh, trosor och mobil är ett måste för mig! Om jag ska sova över måste mina mediciner med. Naturligtvis måste man nog ta med ett sjukvårdskit men bra idé som Anthka skrev…dölja det med linne, likaså med vattenflaskan. Nåja, det löser sig nog när jag kommer "dit" nästa år..

Kyltsi
2009-08-31 14:13
#11

Bh, mobil, mina allergimediciner och en vattenflaska är ett måste. Ska sy mig ett vattenskinn, så att jag slipper flaskorna nästa år.

Halvdansken
2009-08-31 21:51
#12

Lina, ang din kyllåda. Kan du inte limma ihopa frigolit och klä den med tunnt trä, typ faner, eller balsat (heter det så?), sånt där lätt trä som man bygger modellbåtar av, så att inte lådan väger ett ton. Det kan du förmodligen betsa, så att det ser lite gammalt ut. Köp ett rep som du fäster på nåt sätt som handtag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LinaN
2009-08-31 22:52
#13

#12 så långt i planeringen har jag inte kommit, och sedan av principskäl vägrar jag balsaträ. Lådan väger ju inte ett ton av att vara klätt invändigt av frigolit, och tyg det som väger sedan är ju kylklampar och mat. Till det har man flera starka karlar som släpar på det åt en :D

Tips är ju att frysa in så mkt mat som möjligt och planera maten så att det som snabbast tinar och blir dåligt ska vara överst. lättåtkomligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Kaylaza
2009-08-31 22:57
#14

Varför ha mat som kräver kylväska, undrar jag? Det finns ju massor med andra val av mat man kan leva gott på i en vecka, utan att behöva oroa sig för att hålla den kyld Flört

LinaN
2009-08-31 23:09
#15

#14 ingen mjölk!? Förvånad är du tokig kvinna?! och att var utan ost och smör? nej det klarar inte jag… osten skär jag i bitar och mumsar på. brödet jag bakar hemma blir ofta så torrt efter 2 dygn att har man inte smör kunde man lika gärna äta grus ^^

sen använder jag ibland mjölk i havregrynsgröten o diverse…. så vissa saker måste jag ha med. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-08-31 23:19
#16

#14 Ja, tokig måste jag vara som klarar mig utan kylvaror i en vecka Tungan ute

Visst är det underbart att äta ost varje dag, men jag byter ut vanligt pålägg mot mjukost på tub, jordnötssmör, humus m.m. Och riktigt smör (alltså inte bordsmargarin) blir förvisso mjukt när det står ute, men det klarar sig länge utanför kylen, så vill man ha matfett på mackan är ju inte det några problem heller.

Sedan blir ju allt bröd saftigt och gott om man doppar det i sitt frukostte/kaffe/choklad Flört

Pialinn
2009-09-04 16:24
#17

Lina!

Torrmjölk finns! Och så har "skrattande kon" ostbitar!

I husbilen har jag tagit bort mitt kylskåpför det tog bara upp plats utan att jag använde det.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
2009-09-04 21:24
#18

#17 *tittar mycket oförstående på Pialinn och bestämmer sig från att hon är en galen vettvilling* ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: