Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2986 ggr
zayla
8/31/09, 12:52 AM

Huvudbonad Vikingatid - Medeltid

Måste fråga er… med tanke på en tråd om huvudbonad.

Nån skrev att under medeltiden så var det vit linnetyg till huvudbonad… men hur var det under vikingatiden?

Det är så att jag köpte… innan jag visste detta…. ett grönt linnetyg som jag tänkte sy till huvudbonad. Men det kanske inte är läge för det då ?

Om inte… kan man göra det till en "sjal" istället för den är rektangulär, en o en halv meter bred.

Tacksam för tips!

Annons:
Ahnna
8/31/09, 12:38 PM
#1

Det finns inte så mycket att läsa om vikingatida huvudbonader, som vi har konstaterat förut här på forumet. Men naturfärgat linne eller hampa borde inte vara fel, i alla fall. Ofärgat ylle användes säkert också i kvinnliga huvuddukar och annat. Kruxet är att de inte avbildade såna saker i samma utsträckning som man gjorde på medeltiden och alla textila huvudbonader är förmultnade… Så det finns inte så mycket att gå på.

Men grönt skulle i alla fall jag låta bli, i alla fall gällande slöja eller Dok eller dylikt.

En bit linnetyg går att göra massor med andra saker med! Påsar, dukar, brokor, foder, m.m. Jag skulle bli galen om jag inte hade ett gäng linnestuvar hemma, till alla småprojekt som dyker upp ibland. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/31/09, 12:41 PM
#2

Grönt, rött och blått fungerar som slöja till Engelska 1100-tals kläder. Så har du inte tänkt att göra en komplett sådan dräkt från början är det nog bättre att följa #1s förslag och göra någonting annat av linnebiten. Som sagt, det finns massor man kan göra med en liten bit linne. :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

zayla
8/31/09, 12:45 PM
#3

Oooookii…. tack för era kommentarer! Då låter jag bli o gör något annat med den gröna. Glad

Upp till toppen
Annons: