Annons:
Etiketttornerspel
Läst 5716 ggr
Maura
9/2/09, 3:32 PM

Utrustning?

Hej på er alla!

Är ny här men det verkade som rätt ställa att vara på. Ska börja träna på allvar nu och jag behöver tips, idéer och instiration på utrustning till häst.

Har sökt på google, men hittar inte så mycket vettigt.

Tack på förhand!

Annons:
Maura
9/2/09, 3:34 PM
#1

Hej igen!

Glömde säga att jag har en "gigantisk" tinker så utrustning i xl - xxl behövs Kyss

LinaN
9/2/09, 9:50 PM
#2

Välkommen till klubben för oss med överdimensionerade hästar ^^

Jag har en shire/ardenner på 4 år.

Här finns en bra artikel om hur man syr schabrak. Vad sedan gäller träns och annat sådant så rekommenderar jag att man antingen tillverkar själv eller pratar snällt med någon som kan. ^^ Jag håller bland annat på med tillverkning av "medeltida" träns.

Bett anser jag att man tar det man brukar använda. Dock försöker jag undvika att använda gummibett o dylika. Likaså är jag litet småallergisk mot moderna benskydd på tornerhästar, man kan iaf försöka anstränga sig litet och kanske sy ett överdrag i skinn/päls till benskydden. Jag som historieintresserad och hästägare ser direkt och stör mig på för modern utrustning.

Har du en bild på ditt underverk?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
9/2/09, 10:04 PM
#3

Det går lika bra att använda ett modernt diskret träns (svart eller brunt utan en massa stenar och annat "bling").

Annars håller jag med #2, benksydd och dylikt kan man försöka dölja, det samma gäller sadeln (såvida du inte har en portugisisk). Det fungerar utmärkt att lägga ett fårskinn över sadeln så ser det genast mer medeltida ut.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
9/2/09, 10:10 PM
#4

#3 jo moderna diskreta träns som man kanske slopar pullarnosgrimman och achennosgrimman och bara har en remont eller achen utan slemremmen. Eller slopar nosgrimman överhuvudtaget.

Fårskinn på moderna sadlar funkar finfint. Bomlösa sadlar med skinn över ser väldigt bra ut, dock stör JAG mig fortfarande på de som rider i westernsadlar utan att täcka in dem och fendrarna/stigbyglarna. Vidare så de flesta akademiska sadlar portugesor, iberiska mm går lätt att använda på tornerspel. Sen finns det ju de som bygger sina sadlar själva efter medeltida förlagor men jag skulle inte våga göra det.

Det finns massa man kan göra själv, men också en hel del man kan modifiera :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
9/2/09, 10:21 PM
#5

#4 nu talar du grekiska, jag vet vad ett träns är och tror jag kan logiskt lista ut vad en pullarnosgrimma är men resten? Du talar med en hästnovis som tycker hästar är fina från marken och med nöd och näppe kan ta på grimman för att ta ut damen i hagen…. ;)

Det finns också de som syr falska portugesare, dvs ett överdrag till den vanliga sadeln som är stoppat och ser ut som en portugisisk….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
9/2/09, 11:18 PM
#6

#5 pullargrimma är den som går som ett kryss över nosryggen. och så är det en söt fluffighet på en rund platta mitt på nosryggen. två remmar som sitter helt ihopa som ett kryss helt enkelt.

Achennosgrimma är den nosgrimman som sitter längre ner över nosen, med en smal rem som man knäpper under bettet. En väldigt vanlig variant. så det är två remmar men ena kan man ta loss helt.

Remonnosgrimman har bara en rem, och den knäpper man nedanför bettet. vanlig på ridskolor.

Blev du klokare? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
9/3/09, 10:08 AM
#7

#6 som sagt, pullargrimma visste jag vad det var, det har jag sett… ;)

Tack för försöket i alla fall :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
9/3/09, 4:23 PM
#8

Vad är det för utrustning du söker? Bara sadel/träns eller vapen och rustning m.m. också?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maura
9/7/09, 4:08 PM
#9

#8 I nuläget är det bara sadel och träns!

Tomteslakt
9/7/09, 11:22 PM
#10

Maura, vad är det för tidpunkt du har tänkt att lägga dig till i utrustning då? eller bara allmänt rakt över hela medeltiden?

om du tänker specifiera en tidpunkt kan jag rekomendera att kika i manessa codex, går att söka på google. Den är väldigt bra. Den ligger i tidpunkt under 1300talet.

Ahnna
9/8/09, 11:32 AM
#11

Jag rekommenderar spansk eller portugisisk utrustning, eftersom deras modeller har mycket gemensamt med medeltidens sadlar och träns. Eftersom tornerspel i Sverige, i den grenen när man rider mot varandra, bara innefattar brytlansar så har man ett bra stöd i ett högt bakvalv. På medeltiden användes också sadlar utan bakvalv när man red mot varandra med fasta lansar, för att man skulle åka ur sadeln rakt bakåt om man blev träffad. Eftersom fasta lansar är förbjuda numera så behöver man inte sadlar med obefintliga eller låga bakvalv av den anledningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: