Annons:
Etiketthantverk
Läst 4217 ggr
LinaN
2009-09-02 00:17

Spinna på hängande slända

Jag tycker det är trevligt att spinna på hängande slända, MEN problemet jag har är att jag spinner sytråd och inte garn som jag gärna vill göra.

Försöker ajg göra lösare så går tråden nästan alltid av, någon som har ett bra tips på hur jag ska bära mig åt för att få en lösare och fluffigare garntråd?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-09-02 12:36
#1

Jag är inte så bra på det heller. Jag är perfektionist, för det mesta, och slutade spinna för bortåt 10 år sen, när jag konstaterade att jag inte fick tillräckligt jämna trådar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-09-02 12:43
#2

Jag tycker jag lyckas få ganska tjockt när jag spinner. Det du skulle kunna göra är ju att tvinna ihop två trådar efteråt, så du får ett tvåtrådigt garn. Brukar blir väldigt fint

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-09-02 13:29
#3

#2 jo det är ju tanken, Men den entrådiga garntråden är så tunn att man kan sy med den…. och jag vill ju ha fluffiga garner ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
2009-09-02 18:10
#4

Kom till Louise i Spångmur på torsdag kväll! Då ingår "spinna" i kvällens tema. Eller det går säkert att få instruktioner på temat spinna vilken torsdag som helst.

Om du tycker det är långt att resa till Årsunda (S om Sandviken) kan du hänga på när det är hantverkshelg i april/maj eller så!!! I våras var det för få anmälda och blev inställt - eftersom jag var en av de få blev jag rätt besviken…!

Läs mer på www.spangmurs.se.

LinaN
2009-09-02 21:51
#5

#4 ligger litet fel i läge rent geografiskt…. o sen är ekonomin begränsad en aningen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-09-02 21:55
#6

Vi kan ha workshop (gratis) :) när vi ses :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
2009-09-02 21:59
#7

#6 låter som en idé :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-09-02 23:32
#8

Prova att spinna sittandes med sländan snurrandes på golvet. Jag vet tanter som inte är så starka i armarna som utnyttjar denna metod, eftersom det är så avlastande.

Har till och med hörs om tanter som fixerar sländan i hålet på en upp-och-nedvänd kruka, och därmed får betydligt större kontroll på verktyget Flört

Schannalle
2009-09-03 13:58
#9

Ett tips är att ha en "lagom" tung slända i förhållande till tjockleken på det garn du vill ha. Min slända väger ca 40 gram och den tycker jag är perfekt till att spinna entrådigt garn som är lite tunnare än lovika (typ som lilla liovika från Järbo garn). En annan faktor är ullen du använder och hur den är beredd, det allra enklaste är att köpa såkallad topsband (finns för 30 kr/hg hos Spinspiration i jättebra kvalitét) som du sen delar till lagon tjocka remsor som du sen spinner. Kardar du ullen själv är det jätteviktigt (om du vill ha ett jämn garn) att få bort alla tovor och liknande, samt att du delar upp det kardare i remsor som är lagom tjocka till det garn du vill spinna.

De som är riktigt duktiga verkar kunna mata ut från en ulltufts i handen och få det jämnt, men så duktigt är inte jag. Men om jag delar upp ullen i remsor först så får jag ett resultat jag är helt nöjd med.

vildarosen
2009-09-20 12:16
#10

Om man är totalt nybörjare på spinna;har aldrig gjort det.. Hur ska man börja,var kan man köpa ull o slända? eller kan man göra sländan själv? Det ser roligt ut att göra o jag vill ju gärna lära mig så mycket som möjligt..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Schannalle
2009-09-21 00:53
#11

Sländan kan du göra själv, jag (min sambo) byggde min själv, en bit rundstav en rund träbit och en krok, svårare än så är det inte.  Finns bilder och lite info på min blogg: http://schannalle.blogg.se/2009/august/forsta-egenspunna-garnet.html#comment

Annars kan man köpa ett nybörjarkit hos Spinspiration: http://www.spinspiration.se/

Där köper jag också en del ull, trevlig försäljare och snabb leverans. Att spinna av topsband är väldigt enkelt när man är nybörjare, annars kan man köpa (nästan) vilken ull som helst och karda och spinna av.

Själv lärde jag mig spinna mha en biblioteksbok och infosidorna på Spinspiration. Det är inte så svårt som man kan tro att spinna!

Lycka till!

vildarosen
2009-09-23 16:59
#12

#11 Tackar nu ska jag kolla upp dom sidorna! Så jag får lite tips o beställa lite ull!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Upp till toppen
Annons: