Annons:
Etikettallmänt
Läst 2668 ggr
Meli
2009-09-27 23:59

Omg! det här påminner om mitt gamla guild i wow:P

Knäpptyst:P  Är det syndigt att skriva på söndagar eller har alla bara ett liv utanför nätet?;)

Annons:
AutumnWicca
2009-09-28 00:13
#1

Hehehehe ja tro nog det är det senaste :P

SJälv sitter jag här ute och ugglar omkring på lite olika forum ska dock snart krypa i säng då jag ska upp tidigt imorgon.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Meli
2009-09-28 00:14
#2

Hehe ok

Meli
2009-09-28 00:21
#3

Var ju tur det inte var det första då…  Hade jag väl hamnat vid den interaktiva skampålen annars;)

LinaN
2009-09-28 01:38
#4

Jag har vart upptagen med flyttstädning av gamla lägenheten samt så har vi stallat in hästarna ikväll. Jäkla skönt för att nu viner vinden snålt om husknutarna och de stackars träden och buskarna i området verkligen slits omkring av vinden samtidigt som ett ettrigt nål-skarpt regn piskar marken….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
2009-09-28 01:48
#5

Har varit för trött i hela mig efter min första vikingastrids-träning på jättelänge. Tog hårt på mig, men kul var det.

Bra att det finns lite folk som skriver iaf, så inte alla bara skriver när dom är på jobbet/i skolan

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
2009-09-28 01:51
#6

Jag är oftast inne på förmiddagarna, så inlägg som kommer efter lunch brukar jag inte hinna se förrän följande dag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Meli
2009-09-28 12:21
#7

Så ni tar hand om era hästar och slåss med andra vikingar när ni inte är inne..  Låter trevligt:).

Har just börjat rida och är mycket imponerad av de där gamla krigarna som kunde strida från hästryggen utan stigbyglar lol. 

Speciellt av en grupp från norra afrika eller om det var gamla perser?  Minns inte nu men såg ett program om dem på tv.  De hade inga sadlar alls och under en strid red de ut ur en dal i galopp, vände sig om i sadlarna och sköt ner sina fiender.

Så imponerande^^.

Anthka
2009-09-28 12:35
#8

Jag är inne lite nu och då, annars har jag fullt upp med hantverkande och studier och livet i allmänhet. #4 flyttstädar, själv är jag snart i flyttagen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-09-28 13:16
#9

Uscha, jo nu ska man snart bort och städa undan i lägenheten vi flyttat ifrån. Sen eftermiddag/kväll blir det en långtur med hästen. men innan dess ska jag ringa till bovärdskontoret för nya lägenheten och be dem åtgärda de problem som jag upptäckt emd lägenheten.

Sen när man kommer hem från stallet, så ska jag duscha och sen börja plocka iordning i nya lägenheten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-09-28 13:19
#10

#9 usch, låter inte kul med brister i ny lägenhet. Man vill ju gärna få det bättre när man flyttar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-09-28 13:26
#11

#10 över lag är det ju bättre. Men som sagt, ett kylskåp kan lägga av när som helst. Det hade vårt tydligen gjort under de månder som lägenheten stått tom. Vi fick ett extraskåp av bostadsjouren nu i helgen som står o tar plats.

Sen är det ett lås på vårt förråd uppe på vinden, det får de ju gärna komma och klippa upp.

Men det mest alarmerande är ju det faktum att det är en fuktskada i väggen i badrummet pga dålig kakling…

Sen att det saknas 10 cm av en golvlist i ett rum osv gör inte mig så mkt men jag vill ändå att det ska vara antecknat.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-09-28 13:29
#12

#11 Fuktskada *ryser*, det låter inte alls kul…. Men trevligt att ni får det bättre över lag. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2009-09-28 13:58
#13

Ja det hörs att ni har fullt upp:). 

Tänkte dock passa på att fråga er om det där med terrängridning..

I böckerna brukar de ju beskriva hur huvudpersonerna spränger fram på sina hästar i väglöst land, rider i veckor för att komma från plats a till plats b, men hur fungerade det i verkligheten? Och då speciellt vintertid.

Naturligtvis reste folk med häst sommar som vinter på medeltiden, men hur bar de sig åt?  Var man inte tvungen att ta med mängder av foder till hästarna då? 

På sommaren kanske de kan leva av vad de hittar i naturen men på vintern..?  I de mer nordliga delarna av landet måste det ha varit extra besvärligt då de inte ens kan hitta mat under snön.  Var det alls möjligt att ta med sig mat till hästarna för tre veckors färd om man inte hade kärror / slädar med sig?  För det borde väl ha blivit välldigt många säckar? Eller var man tvungen att köpa i de gårdar man eventuellt passerade?

Och sedan det där med terrängritt..

Är det något man "kan" göra i okänd terräng?  (tänkte på skaderisken för hästen då)  Eller är det bara något som ska se bra ut i böcker / på film?

Annons:
LinaN
2009-09-28 15:26
#14

#13 det beror ju på om man är rädd om sin häst eller inte…

jag kan hålla ett hyfsat tempo på min krake över fält och åkrar. Men så fort vi kommer in i skogen så är det på sin höjd litet trav.

tycker iof att det här är så pass intressant att vi kan ta det i en egen tråd… :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
2009-09-28 15:27
#15

hehe ok får det bli det:).

Upp till toppen
Annons: