Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 5986 ggr
LinaN
9/21/09, 11:23 AM

Trolldom och magi?

Vad för trolldomar och magier tror ni florerade under medeltiden?

Inom kyrkan så vet vi ju att relik-avgudan var vanligt. Man hade en led av det och det helgonets fotben i en by som vördades högt, i en annan by så kunde det vara en flisa av kristus kors. Senare under senmedeltiden så blev det ju än mer fanatiskt med reliker. Och man kunde köpa syndernas förlåtelse för en lagom slant.'

Men hur såg folkets trolldomar ut? Vad har ni hört? vad finner ni rimligt?

En gammal sed som jag stött på i ett antal böcker om sockenliv och "hurusom man gjorde förr" var att man hade sina kloka gummor och gubbar som visste på råd. De drog sjuka barn genom jordvallar, eller träklykor för att få barnen friska när de var sjuka. De malde paddor och annat spännande för att göra omslag osv…

Sejdkonsten kvarlevde väldigt länge efter vikingatiden som en form av förbjuden trolldom, Sejd- gala/sjunga en hög form av sång som man kan använda för att antingen bringa lycka eller otur över den eller de man sejdar över.

*trollar med knäna*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
9/21/09, 11:39 AM
#1

Jag har också hört att man kunde föra ett små barn genom ett hål eller grenklyka i ett träd om trädet ansågs ha en helande kraft och barnet var angripet av demoner. (Sjukdom, skada, feber, osammanhängande prat, whatever.) Jag har för mig att man på vissa håll i världen fortfarande gör liknande saker med sina sjuka barn - kanske framförallt naturfolk i Afrika och Sydamerika, men även i vissa delar av Asien.

Det finns ju mycket än idag som styrs av tro och övertygelser, som gör att vissa stammar och folkslag inte tar till sig modern vetenskap. Jag skulle gissa att det problemet var ännu större under medeltiden, när den "vetenskap" som fanns inte alltid var så vetenskaplig och tron var ännu starkare bland samtliga samhällsstånd. Många symboler är och har alltid varit väldigt laddade inom olika ämnen och sägs betyda olika saker, som man kan använda sig av för att t.ex. skydda, hela och befrukta m.m. Många moderna skönlitterära böcker tar upp det ämnet och gör paralleller till medeltiden och renässansen, som t.ex. "Da Vincikoden" och "Den Siste Tempelherren". (Även om böckerna är skönlitterära, så saknar inte deras text om symboler grund.)

Ett intressant ämne! Men jag är glad för att vårt samhälle är mer styrt av vetenskap än gammal tro. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnteMsson
9/22/09, 4:06 PM
#2

Här har vi ett ämne som ligger mig ganska varmt om hjärtat - särskillt då det kommer till ceremoniell magi.
Frågan är väl mest inom vilka tider man skall definiera medeltiden.

Kyrkan spelade en stor roll i det mesta som utspelats efter 300-talet, även inom det som anses vara ren och skär häxkonst och trolldom.

Den forntida och medeltida magin, lever ju kvar ännu idag - med olika syn på sig, beroende på vem som tittar.

Så, LinaN, vilken epok skall vi koncentrera oss på att jag svarar för först?

Anthka
9/22/09, 6:02 PM
#3

#2 vanligen brukar man defiera perioden medeltiden som tiden mellan 500-talet och 1500-talet.

kyrkan under 300-talet var en del av romarriket och därmed den epok som kallas antiken.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AnteMsson
9/22/09, 6:37 PM
#4

#3

Ja, 300-talet var antiken och inte mindre spelade kyrkan roll även där.

Frågan kvarstår: Vilken epok under medeltiden (Alltså mellan 500-1500 om du så vill) normalt sett mellan 1050 till 1500 - under de fem hundra åren kom och gick epoker ganska frekvent. Dessutom kan området i vilken man skall bevandra historiskt vara av intresse.
Innan 1050, brukar man väl kalla för vikingatiden?
Även järnålder?

Till exempel om vi talar om ockultism och häxkonst/trolldom/magi under renässansen som slutade mot 1500 eller barocken som började på 1500-talet?

Tidigare hade vi ju till exempel - tiden för korstågen och mellan 1160 och 1250.
Så, jag frågar åter - vilket område och vilken epok skall vi tala om?

LinaN
9/22/09, 7:15 PM
#5

#4jag ser ingen mening med att begränsa sig till just åren 1149-1163 utan sålänge det tydligt framgår var och vilken tidsramdet rör sig om.

ex. Under 1160-1199 så var det si och så gällande detta ämnet, medan man på 1410-1433 så såg man på samma sak såhär.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AnteMsson
9/22/09, 7:17 PM
#6

#5

Det var olika typer av magi och trolldom samt häxkonst som utövades - Det var exempel på detta som jag trodde var frågan från början, jag kanske hade fel.

Att övergripande tala om det blir för stort, utan man måste spalta upp det. Men ni kan klara det själva då ;-)…

Annons:
LinaN
9/22/09, 7:22 PM
#7

#6 klart det var olika former av häxkonst och trolldom som cirkulerade. Allt som inte vart sanktionerat av kyrkan (oavsett tidsepok) var svartkonst. Munkarna i kloster använde sig av läkeörter, men om gammelgumman i byn använde sig av exakt samma växter blev hon utpekad som häxa i värsta fall…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
9/22/09, 7:25 PM
#8

#4 självklart spelar kyrkan roll under senare delen av antiken, men det hör inte hit då detta är ett forum för medeltida diskussioner. Glad

Medeltiden brukar delas in i tre delar (för att göra avgränsningen) tidig medeltid - mellan 500-tal och 1100-tal, högmedeltid mellan 1100-tal och 1300-tal och senmedeltid från 1300-talet och fram till 1500-talet.

Vikingatiden, som bland forskare numera ingår i järnåldern är en uteslutande Skandinavisk period som sker innan medeltiden når Norden, men efter det att medeltiden har inträtt i Europa. Normalt sätt brukar man säga att hela Norden har medeltid vid ca 1100. Så självklart spelar geografiskt område en stor roll.

Vad det gäller renässansen så brukar man säga att den börjar 1500, vilket innebär att det är epoken som kommer efter medeltiden, barock är ett 1600-tals begrepp.

De första stora korstågen (de som går mot heliga landet) börjar redan i slutet av 1000-talet, man intar Jerusalem första gången 1099. Och de sista korstågen mot heliga landet är så sent som under 1464.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: