Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 3331 ggr
SHV-Pysen
9/30/09, 2:45 PM

Hjälp med historialäxa

Vi har fått en uppgift i historian där vi ska låtsas vara en person från medeltiden som skriver ett brev till framtiden.

Min karaktär är en korsriddare som var med under det tredje korståget till det heliga landet i slutet av 1100 från england under ledning av Rikard I Lejonhjärta.

Brevet ska innehålla detaljerad personbeskrivning, miljöbeskrivning där man bor, beskrivning av sin vardag samt den tid man lever i (ex sjukdomar, samhällsklasser osv)

Jag har iaf suttit i typ tre timmar och letat information. Jag har jättesvårt att hitta info om england under den här tidsperioden. det finns före och efter men inte mycket i mellan. så när jag hamnar på de engelska sidorna så måste jag översätta varanat ord vilket gör att jag bara blir fövirrad.

Någon som kan hjälpa? Jag skulle behöva hjälp med namn, sen hade jag tänkt att karaktären ska komma från någon by som ligger i england och typ komma från en bondefamilj eller nått. men all information uppskattas!!

Annons:
Ahnna
9/30/09, 7:25 PM
#1

Har du googlat på third crusade? Eller templar crusade eller dylikt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
9/30/09, 8:39 PM
#2

Först och främst, hur kinkig är läraren när det gäller material taget från internet? (undrar eftersom jag själv är jättekinkig)

Annars är mitt tips, som alltid, att biblioteket är ett väldigt bra ställe. Där finns både övergripande litteratur och mer ämnesinriktad. Hylla K har övergripande historielitteratur och K.3 är litteratur om medeltiden. Boken Gud vill det! - Dick Harrysson tar upp alla korståg.

Om det är svårt att få fram info om just England under Rickard I, pröva att söka info om landet under hans far (Henry II) eller efterträdaren Prins John ("Kung Johan utan land")

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
9/30/09, 10:02 PM
#3

#2 De gånger jag sökte info på nätet till skolarbeten så var det inte för att kopiera, utan för att läsa på så att jag kunde skriva min egen text om ämnet. Menar du att du är kinkig med sånt eller att du inte vill få in texter som är kopierade rakt av?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
9/30/09, 10:44 PM
#4

Det är tex inte accepterat att på Universitetsnivår att bara skriva saker i en uppstas utan att kunna referera till en källa om det inte är egna personliga reflektioner (finns även regler var i uppsatsen personliga värderingar på finnas)

Jag använder mig otroligt sparsamt av internet då det inte är en helt ok källa av information. Böcker är mycket bättre i det avseendet.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
9/30/09, 11:00 PM
#5

#4 Är man lika källkritisk på nätet som med böcker så ser jag inget problem med det. Men det gäller ju att inte bara läsa på ett enda ställe, utan att söka ordentligt och läsa på fler ställen, så att man hinner upptäcka om någon källa är mindre tillförlitlig. *host, Wikipedia, host* Jag som har läst en hel del på nätet om historia vet ju oftast var man bör söka sig för att hitta tillförlitlig information, och vad som är raka motsatsen. Vissa föreningar är väldigt pålästa och har skrivit många väldigt bra artiklar och uppsatser om olika saker, medan andra verkar sitta och gissa för det mesta… *host, Commercen, host*

Jag är väldigt hostig idag, känner jag… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
9/30/09, 11:38 PM
#6

#5 Självklart så är det så att man måste vara källkritisk, annars kan man låta bli nätet helt.

Men verken gymnasiet där jag gick eller något universitet skulle acceptera en uppsats baserad på enbart Internet, även om man refererar och själv anser det pålitligt. Skulle jag här på universitetet skriva uppsats och ha tex 1 bok och 4 internet-referenser skulle den aldrig bli godkänd.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Halvdansken
10/1/09, 2:32 AM
#7

Kunde man bli korsriddare om man kom från en bondefamilj?

Jag bara undrar, har inte så stor koll på de där grabbarna.

Kolla Guillo och hans Arn. Du kan väl få en del miljöbeskrivningar om inte annat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
10/1/09, 9:53 AM
#8

#3 Självklart vill jag inte få in avkopierade arbeten (varesig det är kopierat från nätet eller böcker) men jag är också kinkig med ett arbete som enbart grundar sig på internetreferenser ja. Mycket information som finns på nätet är bra, men mycket är också helt åt skogen även om det inte ser ut att vara det. Jag har någon gång snubblat över finfina sidor som väldigt vetenskapligt och "trovärdigt" förklarar att gasningen av människor under WWII inte ägt rum… Dessutom så är nätet i ständig förändring, vilket innebär att den info som jag hittade i går kväll kanske inte finns kvar i samma form nu på morgonen. Som #4 säger, internet är inte en helt ok källa.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
10/1/09, 9:54 AM
#9

#7 Krosriddare ja, som i korsfarare dvs någon som följer påvlig uppmaning och ansluter sig till ett korståg. Vem som hellst kunde "ta korset". Tempelriddare var du tvungen att vara adlig (från adlig släkt i flera led) för att kunna bli. Dessvärre har korsriddare i dag (tack vare Guilloiu bla) blivit synonymt med tempelriddare och så är egentligen inte fallet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
10/1/09, 12:07 PM
#10

#8 Nej, nej, det kan jag också köpa, inte enbart internet.

#9 Ja, tyvärr… Det är sådär så att man undrar om Guillou har fattat fel eller om det är de som har läst som har fattat fel. Men i "Den Siste Tempelherren" av Raymond Khoury beskrivs också tempelriddare och korsfarare som ungefär samma sak, även om jag inte tror att det var författarens mening.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
10/1/09, 12:32 PM
#11

Ok, tackar för förtydligandet. Jag är en av dem som inte fattat skillnaden. Nu vet jag bättre!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: