Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1740 ggr
Ahnna
9/17/09, 12:13 PM

Halvt OT: modernt mode kontra medeltida

Ni som syr, väver, spinner och påtar m.m., har ni något som helst intresse för modernt mode också?

Jag tittar alltid på TV-program som Fashion House, Project Runway, Signé Chanel och dylikt, men har alltid tänkt att mina dräktkunskaper inte sträcker sig förbi "dåtiden". Men på sistone har jag funderat över hur man skulle kunna designa moderna plagg med lite "touch" av dåtid och faktiskt så har jag ett 20-tal idéer redan! Dessa har kommit ur samma hjärna som alltid har tyckt att moderna plagg är svåra att designa så att det dels blir moderiktigt och dels snyggt, men nu verkar det som att rätt dörr i tänkandet har öppnats lite. Cool

Så hur är det för er, kan ni också fantisera ihop "high fashion couture" med inslag av historiska detaljer? Personligen har jag lättare för att blanda in 1700-tal och 1800-tal än medeltid, men vissa attribut från den tiden slinker också med.

Önskar att man vore lite rikare, så att man kunde köpa hem material och förverkliga några idéer för att se om de verkligen skulle bli så bra och snygga som de ser ut i mitt huvud… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
9/17/09, 12:27 PM
#1

Jag tycker också om att titta på project runaway, och shear genious och dylika för att det är ltiet fantasieggande. Syr jag moderna kläder blir det sällan som jag tänkt mig så därför har jag gett upp det i det närmaste.

Mycket är väl det att så fort jag försöker mig på moderna material så går det åt skogen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
9/17/09, 12:32 PM
#2

Jag syr kläder till mig själv och andra ganska ofta, men det blir lite mer "vanliga kläder" plus fest kläder. Sytte kusinens studentklänning i våras.

Jag syr nästan alltid kläderna till mig själv med historisk touch. :D Kan inte släppa det. Jag drömer om att göra Haute Couture men blir aldrig av att man provar det :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
9/17/09, 3:36 PM
#3

Jag har både intresse och idéer, sen var det det där med att ha tid och ork och råd att genomföra idéerna. Mest blir det stickat numera…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
9/17/09, 7:05 PM
#4

Vi får starta en pepp-grupp för historieintresserade som vill sy modern couture! Cool Jag kollade upp vad tyger till mina idéer skulle kosta och det mesta i taft, organza, tyll, spets och chiffong ligger på runt 30-60:- per meter, vilket inte är så farligt. Men ska man köpa många meter så blir det ju en del pengar ändå… Oskyldig Men studiecirklar kan ju söka bidrag, det kanske kan vara nåt? Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

markazits
9/17/09, 11:16 PM
#5

Jag brukar sy efter de medeltida mönstrena/idéerna och sedan ha kläderna i vardagen.

Project Runway handlar ju mest om att sy chica klänningar och inte något man har så ofta i vardagen. Men linne-tunikor och hellånga linneklänningar är perfekta och undrbart sköna kläder att ha på jobbet. Mitt favorit-plagg i vardagen just ni är min linne-tunika sydd i lila linne med bruna kilar.

Senaste festen hade jag en klänning sydd efter Grönlandsmönstret i ett modernt blekt blått tyg. Oj så mycket beröm jag fick! :)

Tror inte det behöver vara så mycket coiture eller "extremt" i dagens läge för att man ska sticka ut och vara lite personlig.

Ahnna
9/18/09, 1:35 AM
#6

#5 Mja, jag måste nog säga emot angående PR. Tungan ute Syftet som domarna strävar efter är att kläderna ska vara "wearable", alltså att de flesta ska kunna använda dem. Ibland är uppgiften att skapa high fashion, men oftast handlar det om att kläderna ska fungera i vardagen och vara hyfsat mainstream. Att deras referensramar är mer uppklädda än slashaskläderna som t.ex. jag ofta har på mig (typ jeans och T-shirt) må så vara, men de designar ju inte åt K-Mart heller. Flört Det är snarare de som handlar i de lite "finare" butikerna som Banana Republic som är målgruppen - som med allt mode som visas på modeveckor världen över. Och det är det modet jag pratar om i #0, inte precis "varje-dag-kläder-som-jag-har-på-mig-när-jag-är-hemma-och-ingen-ser-mig". Tungan ute Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
zayla
9/18/09, 10:24 AM
#7

Jag brukar också titta på Runaway o tycker det är spännande o se olika kreationer o bedömma. Men sy själv finns ingen tid för det…#5… jag är nyfiken hur dina speciella kläder ser ut! Menar du använder vanliga tyg och syr efter forntida mönster?! Ändrar du så det passar i tiden men ändå ser man vart det kommer ifrån..?

Kaylaza
9/18/09, 11:13 PM
#8

Jag har ett ganska stort intresse för modernare kläder, inte alltid moderna som i dagens mode alla gånger, utan oftare 1700- och 1800-tal.

Eftersom jag inte har någon tv nöjer jag mig glatt med att dregla över alla härliga kostymfilmer som finns ^^

Ahnna
9/21/09, 11:06 AM
#9

#8 Project Runway och Signé Chanel finns på YouTube! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: