Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 5229 ggr
moondancer
9/28/09, 2:07 PM

Musiktips på spotify?

Vad finns det egentligen för härlig medeltida musik på spotify? Tippsa mig gärna!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Rozzy
9/28/09, 2:35 PM
#1

Ja det var en bra ide ska genast gå ut och titta.

Ps jag har ett extra konto just nu om någon vill ha det får ni skicka medelande på min låda!

Ahnna
9/29/09, 11:06 AM
#2

Vad är Spotify? Jag har ingen "musikmobil" och är inte intresserad heller, så det ordet har liksom inte fått någon förklaring i min värld. Jag lyssnar på musik på radion, på stereon eller på datorn via t.ex. YouTube. Så vad ska man med Spotify till och hur använder man det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
9/29/09, 11:12 AM
#3

Spotify är en tjänst som gör att man kan lyssna på musik över nätet, helt gratis och lagligt. Dom lägger till både ny och gammal musik varje dag.

Det går också att betala för ett konto, så slipper man reklamen och får bättre ljudkvallite på musiken.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
9/29/09, 11:18 AM
#4

#3 Typ som YouTube alltså? (Men utan videos?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
9/29/09, 11:26 AM
#5

Ehm, ja. Typ. Eller som google, fast med musik istället för sidor.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
9/29/09, 11:42 AM
#6

Ahnna, Spotify är en gigantisk jukebox, skriv in en artist eller en låt och tryck på sök så får du upp allt med den artisten eller alla snarlika låtar. Du kan välja att lyssna på bara ett visst genré som tex reggea, och då spelar den bara reggea.

Du kan välja att den bara ska spela upp Garmarna, då spelar den bara garmarna. Skitsmidigt ^^

framförallt så är det ju lagligt och gratis. :)

Tips:

  • Garmarna
  • Lumsk
  • sorkar och strängar (vet inte om de hittat dit ännu)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
9/29/09, 1:14 PM
#7

#2 Man kan ha Spotify på datorn, det är där de flesta har tjänsten. :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Tomteslakt
9/29/09, 7:39 PM
#8

Annars bra grupper med historisk musik är HÖÖK (mycket karolinermusik dock), cd-samlingen time of the templars, faktiskt blackmores night (vissa låtar är direkt historiska), Poeta Magica. m.m..

vill man ha riktig musik ska man hålla sig borta från t ex garmarna, patrask, moderniserade dryckesvissångare m.m… leta gärna inom olika folkmusiktyper..t ex irländskt, svenskt, isländskt m.m….frankrike har väldigt mycket just medeltida kvar faktiskt.

Tomteslakt
9/29/09, 9:05 PM
#9

sorry, rättelse…riktig medeltidsmusik skulle det stå… patrask, garmarna, dryckesvisemakare är medeltidsINSPIRERAD musik…Flört

LinaN
9/30/09, 1:02 AM
#10

tuordion är ju väldigt fransk och väldigt medeltida…. fick jag lära mig på musikhistorian i gymnasiet :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rozzy
9/30/09, 1:12 PM
#11

Sidan är underbar om man inte gillar allt snack på radion Du bestämmer helt vad du vill lyssna på man kan även göra egna spellistor för sina favoriter eller bara lyssna på blandade hits.

Man kan säga att det är helt onödigt att ta ner musiken eller köpa cd för allt finns där man vill ha det, utan att ta någon plats, jag kör högtalarna in i datorn, sist när vi hade stor fest kunde vi alla lyssna på vad vi ville.

Ahnna
9/30/09, 10:23 PM
#12

Alltså… Spotify verkar ju vara det dummaste som någonsin drabbat internet… Obestämd Tungan ute

Jag gick in för att titta, eftersom alla säger att det är så bra. Det står "gratis" lite överallt, men när man klickar på länken "get started" så står det att man a) måste vara inbjuden och väntelistan är jättelång eller b) man måste betala.

Glöm det! Krångel och betaltjänster klarar jag mig utan, känns det som.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
10/1/09, 12:00 AM
#13

Ja det är bra, synd att du inte nappade på inbjudan då som jag gav bort i går Förvånad

Annons:
Tomteslakt
10/1/09, 10:03 AM
#14

håller med AH #12, var inne och skulle kolla det där… betal, usch nä då får det vara.

Sen är jag en såndär bakåtsträvande sak som tycker det är mycket trevligare att faktiskt ha skivan av gruppen jag ska lyssna på i cd-stället…med fodral å allt… det tycker jag är mycket trevligare, om inte annat så gynnar man faktiskt gruppen genom att köpa deras skiva/låtar. Är inte mycket för fri nerladdning eller piratkopiering av t ex skivor och filmer.

Ahnna
10/1/09, 11:36 AM
#15

#13 Vilken inbjudan?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
10/2/09, 12:08 AM
#16

#15 som Rossy i inlägg #1 sa att h*n kunde ge bort.

#14 jag tycker spotify är skitsmidigt när man ska lyssna på ett band man fått tips om, gillar man det inte så har man inte lagt 150-200spänn på en CD skiva man aldrig kommer att lyssna på igen.

Sen tillhör jag den skaran som även fast jag har laddat ner ändå köper CD-skivorna av de band som jag gillar. Vill ha både en skiva i stället och musiken på datorn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
10/2/09, 12:13 AM
#17

Absolut att man köper skivor med dom man gillar

OUPS, vi börjar bli lite ot nu :P

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Rozzy
10/2/09, 12:45 AM
#18

JA de är så dekorativa i min "medeltidsmiljö"Foten i munnen (ironi) med som fantastiska dammuppsugningsförmåga och vackra plastomslag!

De ligger i en bortglömd pärm numer utan plasten då bara skivan och omslaget. Tog tyvärr bort min höga cd stapel under 90-talets början, en ryskig historia rolig att minnas när lillen välte dem tillsammans med katten för femtitolfte gången… Jag vet faktiskt inte när jag höll i en musik cd sist….(tragiskt), min man höll i några det var nog i julasnär vi laddade in dem i bilens sterio. Men sen har vi fina vinylerna som ligger i källaren… jag är väl en tråkig typ som inte vill äga så mycket och är för lat för att slänga, men just vinylerna är svårare att göra sig av med än cd skivorna.

För mig och många många andra är spotify räddningen, äntligen hittar jag min drömmusik och har ordning på dem. Sitter jag och målar så har jag en spelista bara för den stunden på fyra timmar underbart! Sen har jag städmusik, partymusik, mysmusik, mingelmusik, dansmusik allt i snabbt enkelt tryck så sköter det sig på egen hand.

PogoPedagog
10/4/09, 12:45 AM
#19

#9 hmm, jag skulle vilja påstå att patrask visst spelar medeltidsmusik och inte medeltidsinspirerat. De har ju listat vilka medeltida kompositörer som skrivit sångerna i sina konvolut och skriver inte låtarna själva, sen har de ju tidstypiska instrument också.(måste försvara ett av mina gfavoritband :)

Annat trevlogt som jag brukar tipsa om men inte vet om det finns på spotify är Ensemble Unicorn och saker där Sven Berger är involverad.

Ahnna
10/4/09, 12:56 AM
#20

#19 Jag har nog hört Patrask spela en riktig medeltidslåt typ en enda gång, resten av tiden har det varit modern musik eller musik lite-modernare-än-medeltid spelat med nästan-medeltida instrument. Så jag håller med Tomteslakt, det är inte ett band jag skulle kalla "äkta". Underhållande på sitt sätt, men inte "äkta".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
PogoPedagog
10/4/09, 1:05 AM
#21

#20 haha ja när man ser dom live är dom verkligen inte seriösa, men lyssna på skivorna får ni se. Det är bra och medeltida så det förslårFlört

Ahnna
10/4/09, 1:36 AM
#22

#21 Det är lite av ett moment 22 det där, för dem själva - eftersom de inte är seriösa medeltidsmusiker live, så kommer jag ju aldrig köpa deras skivor. Är man intresserad av äkta medeltidsmusik så köper man nog inte i första hand skivor från en grupp som spelar modern musik vareviga dag när de uppträder. Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/4/09, 10:03 AM
#23

#19 Jag tror inte jag hört Patrask spela ens en medeltida låt, det är mycket renässansinspriration i deras musik men lite/inget medeltida. Sedan ska jag ärligen säga att jag fullt och fast avskyr gruppen sedan de körde upp alla sina elförstärkta instrument (+ skalmejan) i örat på mig, bokstavligt talat. Varför de över huvudtaget har elförstärkning är för mig en gåta, medetlida intstrument beghöver inte förstärkas de hörs ändå…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: