Annons:
Etiketttornerspel
Läst 2453 ggr
Nusse87
9/10/09, 2:21 AM

Träningar i tornerspel

Tänkte kolla om det finns vänliga själar här som skulle kunna tänka sig att hålla regelbundna kurser och träningar i tornelspel i sydöstra sverige? Vi försöker få ihop ett gäng här eftersom det inte verkar finnas några föreningar här omkring och då måste vi ha hjälp av kunniga riddare!

Annons:
LinaN
9/10/09, 10:38 AM
#1

Mer exakt var befinner ni er? lättare för folk att veta om de kan hjälpa om de vet på några mils radie var det ligger. :)

säg närmaste stora stad, det brukar hjälpa bra även om man inte vill uppge exakt var man bor. eller att man iaf uppger län som minimum.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
9/10/09, 10:53 AM
#2

Jag säger som vanligt; jag kan komma ner och hålla kurs en helg mot milersättning och mat och boende. Jag kan ta med mig vapen och annan utrustning för att träna på de flesta grenarna, om inte alla.

Jag bor cirka 12-15 mil norr om Stockholm, så det blir förstås en bit att åka, men det är inget problem för mig. Samlar ni ihop ett gäng så blir det ju billigare per person.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nusse87
9/10/09, 12:04 PM
#3

Vi bor i Hultsfred, Västervik och Oskarshamn är närmast lite större städer. Har ni några tips på hur man ska lägga upp träning från grunden? Jag har ju stor ridvana och lägger mycket träning på att mina hästar ska klara av vilken situation somm helst utan att balla ur, men min sambo kan bara grunden i ridning och vill vill ju ha ett blandat gäng med både rutinerande ryttare och "nybörjare". Hur ofta tycker ni att man ska träffas för att rida med tränare?

Ahnna
9/10/09, 12:20 PM
#4

#3 Det handlar inte enbart om ridvanan, även om det är en viktig byggsten som bör vara solid. Det handlar mer om vapenhantering och att tänka tillräckligt säkert i alla situationer där skarpa vapen förekommer. Det lär man sig generellt inte på egen hand - inte utan olyckor i alla fall - utan det kräver vissa poängteringar från någon som vet vad det handlar om för att alla ska tänka i rätt banor så att inte olyckor händer alls.

Samtliga ryttare bör klara av att rida med tygeln i vänster hand och att styra hästen med vikthjälper och skänkel. Hästarna ska klara av att ridas rakt mot varandra i full galopp med tyg och grejer som fladdrar. Klarar alla inblandade det så är man en god bit på väg! Glad Är det någon häst som viker ut och försöker komma ifrån den mötande hästen, så måste man jobba på det på rätt sätt så att man inte råkar skada sig själv eller någon annan med vapnet man har i handen. Som sagt, alla måste tänka i rätt banor och det måste sitta i ryggmärgen hur vapnen ska hanteras vid varje anridning.

Någon träning per månad är att rekommendera, när ni väl har kommit ihop er och alla vet vad det handlar om. Det jag erbjuder är en kurs, eller flera om ni vill, med 2-3 ridpass under lördag + söndag och teori och workshop kring de olika grenarna, vapenhantering, vapentillverkning, sömnad av kläder och schabrak, rustningsbygge och tornerspelets och riddarens historia. (Sånt som är bra att veta, helt enkelt.) Sen borde ni vara tillräckligt drillade för att kunna träna på egen hand på ett säkert sätt med bra utrustning. Glad Skicka PM om ni är intresserade. Vi kan förstås fortsätta diskutera här på sajten, men vissa saker måste man visa fysiskt för att orden inte räcker till… Det hela beror på hur mycket vana av tornerspel och vapen ni har med er från början.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
9/10/09, 2:48 PM
#5

Tips som jag fått av Ahnna tidigare är att träna med vimplar. Klipp ut långa och korta vimplar ur något gammalt lakan eller påslakan. med en eller två tungor och fäst upp kring ridbanan när du rider dressyr eller hopptränar.

Vind som drar i tyg låter helt annorlunda mot tex presseningar och dylika. Vänj hästen vid det nya ljudet. Byt plas på flaggorna från dag till dag, ta bort dem en dag helt. Sätt upp några vimplar på den stig du brukar rida när du rider ut. Vänj hästen helt enkelt vid vimpeln.

Ta ett kvastskaft eller en rundstav 150cm-2m lång och fäst en vimpel längst ut och rid med denna i höger hand, i skritt trav o galopp. förutsatt att det fungerar i de lägre gångarterna då.

Sen kan du även ta ett gammalt lakan och fästa bak i sadeln som ett halvt schabrak. Så det flaxar o fladdrar litet så att din häst får vänja sig vid det också.

om inte annat är det skitbra miljöträning för vilken annan häst som helst. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nusse87
9/10/09, 3:05 PM
#6
Självklar är ju säkerheten det vi tänker på i första hand för att inga olyckor skall hända. Och vi kommer ju absolut inte träna med några vapen innan vi känner till 200% att båre vi och hästarna klarar av det. Till att börja med har vi väl tänkt oss att träna på en mycket lägre nivå coh det är därför vi vill få hjälp av någon som har bra kunskap inom det, så att vi kommer rätt bana med det hela! Min första tanke är väl att man behöver samlas kanske minst 1.2 gånger i månaden till att börja med och träna ihop med en tränare?! eller??
Annons:
LinaN
9/10/09, 3:20 PM
#7

#6 det finns ju en del man kan göra utan tränare. som att vänja hästarna vid tygfladder, att rida längsmed skranket ensam. Tex sätt upp 4 hinderstöd och lägg bommar emellan på ca 100-120 cm höjd (ahnna rätta mig här om det är helt galet) och träna på att rida bredvid skranket. I skritt trav och galopp. träna även på att vända och sakta av i slutet av skranket.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
9/10/09, 4:49 PM
#8

#6 precis som #7 säger, det går att träna basen ensam (dvs utan tränare), börja med att vänja hästen vid vimplar och fanor som fladdrar. Rid ensam utmed skranket och när hästen klarar det vänj den vid att möta en häst tätt utmed andra sidan av skranket. Rid längsmed skranket med en "fruktstolpe" ett par meter ut (alltså mellan stolpen och skranket).

Att vänja hästen (och er själva) vid hur själva banan ser ut och hur det fungerar att rida den utan vapen är en mycket bra början. Jag vet om hästar som går jättefint själva längs skranket med som viker ut när det kommer en mötande häst, och jag har sett tilltänkta tornerspelshästar som tycker att den där frukstolpen som står en bit ut är livsfarlig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
9/10/09, 4:51 PM
#9

#6 en sak till som man kan träna på i all sin ensamhet är att vänja hästen för höga ljud, och framför allt basljud från musik som har en tendens att mullra och få marken att vibrera lite.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

niare
9/10/09, 8:03 PM
#10

Nusse87 trevligt att de finns fler i min region :P

LinaN
9/10/09, 11:14 PM
#11

Fruktstolpe, vad är det för dimensioner på en sådan? Tänker litet är det en sådan som man tränar hängande ringar på? eller är det bara en vanligt hinderstöd där man fäster tex ett kålhuvud uppepå som man sen ska hugga sönder?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
9/10/09, 11:23 PM
#12

#10 Du kanske kan vara med på en kurs? Glad

#11 Vanligt hinderstöd funkar. Den ska vara tillräckligt stabil och grov för att inte ramla om man hugger på den i full galopp, samt att en frukt ska kunna ligga kvar på den.

#6 Jag tycker också att basen är nåt ni kan träna själva. Men generellt så är schabraket inget större problem för en häst som är van att gå med täcke i hagen. Då är i så fall fanan värre, att ha ett tygfladder framför näsan. Det är det inte alla hästar som gillar och då får man jobba med det dagligen tills inte hästen bryr sig längre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nusse87
9/11/09, 1:04 AM
#13

#10. Vad kul att det finns någon så nära Skrattande Skulle du vara intresserad av att träna lite ihop?

Måste säga till er alla att ni verkar va ett helt fantastiskt gäng här inne och fulla med ideer och verkligen peppar en till att träna vidare :)

Annons:
Anthka
9/11/09, 10:19 AM
#14

#11 Hängande ringar behöver hänga ca 150cm upp i luften inne vid skranket, fruktstolpen står ute i banan (eller inne vid skranket beror på huggkombinationen)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
9/11/09, 11:11 AM
#15

#13 Kul att du tycker det! Välkommen i gänget!

#14 Ringarna måste hänga närmare 2,5 meter upp, annars blir det för lågt. (Tänk på att hästarna är mellan 160 och 170 cm höga, de flesta av dem, och ringarna hänger ju betydligt högre. Flört )

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
9/11/09, 12:11 PM
#16

#15 men NKs ringar hänger inte så högt upp som 2,5m..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
9/11/09, 6:03 PM
#17

Ringar som sitter 150 cm räknas väl till mellanringar, men oftast brukar nog de vara lite lägre ändå? Höga ringar brukar vara som Ahnna beskriver, annars blir det oerhört svårt att fånga dem med lans eller spjut. :)

Jag har hållit på med tornerspel i några år men ska nu börja om på ruta ett igen då jag ska börja träna en ny häst. Så jag tänkte börja med att rida med en pinne eller fana i handen.

Ahnna
9/12/09, 11:51 AM
#18

#16 Hur höga de nya ringhållarna (som sitter fast på skranket) är har jag inte mätt, men de vi hade förut i trä var så höga att jag fick hoppa för att få upp ringarna. (Jag har en räckvidd om ungefär 2.05 till 2.10 om jag sträcker mig och står på tå.)

#17 Ja, precis. "Mellanring" var ett bra namn! Glad På SM ett år fick vi i Nordic helt nya referensramar, eftersom stolparna som frukten låg på var åtskilliga decimeter kortare än våra stolpar, samt att ringarna satt på en HELT annan höjd. Intressant, men lite chockerande första vändan!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
9/12/09, 1:24 PM
#19

#18 det är det jag menar, jag räcker upp (med lite marginal om jag stäcker på mig) till ringhållaren. Och jag är INTE så lång så jag skulle kunna göra det om hållarna höll 2,5m.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
9/13/09, 11:26 AM
#20

#19 Då kan vi väl konstatera att de nya hållarna är lite lägre än de förra. Jag har bara ridit mot dem ett fåtal gånger, så jag har inte funderat så mycket över hur höga/låga de är.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
niare
9/21/09, 4:35 PM
#21

hade varit kul , men tror ni inte min pålle har gått å skadat sig i förra veckan så nu är hon endast premenadhäst, får väll bli att satsa på inköp av en ny senare, :/ dessa underbara djur varför kan dom inte vara skadefria

Ahnna
9/21/09, 4:36 PM
#22

#21 Så tråkigt! Vad hände?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
9/21/09, 4:43 PM
#23

22. alla hästarna rymde och hon måste ha slitet sig, så ledbandet eller nått är uttöjt var tyvärr inte med under vetinärskontrollen så har inte helt koll på vad som sagst än. men hon var ju äldre med så dom sa att det nu bara blev en promenadhäst. har en 3årig men kan ju inte komma med en b-ponny *S*

Ahnna
9/21/09, 4:45 PM
#24

#23 Ja, det är ju svårt på en äldre häst att fixa till sånt. Tråkigt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: