Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2713 ggr
toov
2009-10-05 16:15

Bomull, när blir det vanligt?

Jag hittade några högar med oanvänt bomullstyg (ungefär samma struktur som på lakan och lite tunnare) när jag städade vinden i helgen.  Skulle vilja sy en klänning av det men har ingen riktig koll på när man började använda bomull…  Vilken tid som helst tänkte jag - utom 1900 och 2000-talet då då…

Sökte lite på sajten och där stod: "Bomull förekom i liten mängd, mest i slutet av medeltiden, genom importer ifrån bland annat Mellanöstern. Överlag hör inte lakansväv i bomull hemma i medeltidssammanhang, utan bomullstygerna som importerades var vävda på ett grövre sätt."

Någon som vet när bomull blir vanligt i Europa? Skrattande

// toov

Annons:
Anthka
2009-10-05 16:21
#1

vanlig blir den under 1600- eller 1700-talet. Innan dess är den faktiskt förbjuden (även om man så småningom struntar i förbudet)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-05 17:26
#2

#1 Förbjuden var då? Jag har sett referenser till olika bomullskvaliteter på flera ställen under allt från renässansen fram till 1700-talet, dock inte i Norden. (Jag har ju mest läst dräkthistoria från övriga Europa.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-10-05 18:08
#3

#2 föbjudet i Europa, sedan 1300-talet. Främst i England, eftersom man fruktade att bomullen skulle konkurera ut linet. Sedan att man struntade i förbudet och ändå importerade materialet är en annan sak.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-05 21:56
#4

#3 Ja, jo, precis. Jag hade bara inte hört att det var förbjudet, för bevisligen fanns det ju bomullstyger som importerades från Mellanöstern och Asien.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-10-05 22:03
#5

#1 När du säger 1600-1700 menar du i högreståndskretsar va?

För bland vanligt folk blev det väl inte vanligt förrän vid 1800 eller?

Anthka
2009-10-05 22:07
#6

#5 Skulle säga att det blir ganska vanligt över lag från mitten av 1700-talet med tanke på att man redan under 1730-talet startade upp de första svenska bomulls spinnerierna och -väverierna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-10-05 22:09
#7

#5 I min bok "Kvinnligt Mode under Två Sekel" så beskrivs bomullen som ett bastyg som användes flitigt under 1700-talet (där boken börjar, så hur det var på 1600-talet är jag inte så påläst på) och jag har inget minne av att det står i den boken att det bara tillhörde adeln. Kan ha fel, går efter minnet här… Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-10-05 22:11
#8

#7 ooo den boken är bra Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2009-10-05 22:14
#9

#6 Hm ok.  Så de som hade råd att köpa tyg och garn hade med andra ord chansen att införskaffa det då.  Blandvävar blev nog ganska vanliga bland allmogen i början då gissar jag.;).

Anthka
2009-10-05 22:18
#10

#9 Blandvävar tror jag inte på alls, dels är det lite status med bomullstyg och dels så har jag för mig att det enbart såldes som just tyg, inte garn att väva själv av.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2009-10-05 22:18
#11

Haha beror nog på hur mkt man har i plånboken och inte på vilket stånd man tillhörde va?:)  Så ja alla bönder var knappast fattiga:).  Men hm lågkonjukturen kanske kom senare?

Meli
2009-10-05 22:20
#12

#10 Men jag vet att jag läst om blandvävar - kan ha varit i Kvinnor i väglöst land , men är inte säker.  Just för att det var status med bomullstyg och att man inte hade råd att väva av enbart bomull så man kallade det halvbomull och inte halvlinne som idag. Nej det var i Lin och linne jag läste det.

Anthka
2009-10-05 22:23
#13

#12 där ser man, detta tål att efterforskas. Annars har jag fått intrycket av att blandtyger över lag var sällsynta.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Meli
2009-10-05 22:26
#14

#13 Möjligt. Jag är definitivt ingen tygexpert:).  Spännande att få veta vad du hittar:).

Ahnna
2009-10-05 22:41
#15

#9 Under medeltiden var blandvävar med t.ex. ull och lin vanliga, men senare blev det mer tabu, har jag förstått.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-10-06 09:38
#17

#16 det är ingen som tror att du hittar på Glad Det är vanligt (i alla fall för mig) att ha en teori, lägga fram den och upptäcka att den i vissa fall är rätt och i andra helt åt skogen.

Livstycket var intressant, inbillade mig att det "finare" materialet oftast användes till inslag men där sitter ju bomullen i varpen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2009-10-06 15:38
#18

#17 Tack.Glad Mm den här teorin verkade i alla fall inte hålla så bra nej.  Trodde att det var något vanligt förekommande heh.

Jobbade på ett hembyggdsområde i Norrlands inland några somrar där bland annat guidning i muséerna ingick (med betoning på 1800-tal).  Var första gången jag fick höra om "halvbomull" (en äldre kvinna i en guidningsgrupp som växt upp i byggden berättade att de använt sånt när hon var barn) och när jag sen läste om det fick jag intrycket att det varit något vanligt - med spridning utanför de "pengalösa"skogsbygds-bornas trakter.  Var tydligen inte fallet dock.:) 

Frågan är nu bara hur vanligt det var där..

Anthka
2009-10-06 16:59
#19

#18 hur vanlig halvbomullen var eller inte kan ha att göra med var i landet (om vi nu pratar Sverige) man är. Kanske var det vanligare ju längre upp i landet, och ut i obygden man kommer.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: