Annons:
Etikettallmänt
Läst 2247 ggr
Rozzy
10/5/09, 7:56 PM

Sommarstuga på kontinenten i medeltidsstil.

Är ni sugna på en medeltids semester?  Det finns fler möjligheter än att bara tälta på medeltidsmarknader.

Här är en lite lyxigare variant på en sommarstuga. Och det finns gott om dem, givtvis inte obegränsat men man kan bo flera på samma ställe.

Femstjärniga!

Öppen planlösning.

Vacker arkitektur.

Bra ventilerade stugor med naturlig luftfuktare. 

Rymliga även fina fria takvåningar.

Vackra utsiker både över hav och land.

Plats för häst och ridning.

Egen vinkällare ja många av stugorna ligger mitt i vindestrikten.

Grillmat och grytor (du får ta med dig grytan)

El finns naturligtvis inte.

Solenergi det är ju miljömedvetet.

Rinnande vatten är det i alla rum (efter väggarna)

Om barnen skulle börja bråka av uttråkning för de vill ha tv så är det bara att skicka ner dem med ett stearinljus på en tur i källaren så är de sysselsatta.

Du behöver inte dammsuga och städa efter dig.

Ja sen kan du festa högljutt ända in på natten utan gnälliga grannar.Det spelas ju även medeltida livemusik här!

Flera är lediga och vissa är tom gratis att bo i.

Ja helt enkelt femstjärniga i medeltidsmått räknat.

http://www.youtube.com/watch?v=54KnOC_AXJU&NR=1

Annons:
Pialinn
10/5/09, 11:08 PM
#1

Helt OK för mej.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Rozzy
10/6/09, 1:23 AM
#2

svårt att välja…

LinaN
10/6/09, 1:30 AM
#3

Man behöver ju inte oroa sig för att det blir för varmt i många av de där slotten :D

Men helt otroligt att så många slott står obebodda och bara får förfalla…. tycker sånt är så synd. Bättre att restaurera och sådär…. jag bor gärna i något slott i england :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rozzy
10/6/09, 1:37 AM
#4

Jag kan tänka mig ett engelskt på sommaren sen skulle jag nog välja ett varmare land till vintern.

Rozzy
10/6/09, 2:52 AM
#5

http://www.youtube.com/watch?v=_iPq7HHZqsI&feature=fvw 

Nu har jag hittat fler slott de är så fint målade fantasin har inga gränser och bättre än så kan man nog inte bo…

Underbar musik jag ska lägga mig och drömma nu.

Ahnna
10/6/09, 10:47 AM
#6

Jag såg ett program på TV nyligen, om engelska arkitekter och återvinnare som använder gamla bjälkar och annat i sina moderna byggen. De åkte till en helt underbar medeltida borg, som till hälften har säckat ihop förvisso, och plockade helt sonika ner en gammal ekbro som band samman två av tornen. Bron var inte medeltida, utan kom till på 60-talet, men jag fattade det som att man satte upp den för att återskapa hur borgen såg ut på medeltiden. Hux flux så skulle den tas ner och säljas som trädgårdsprydnad i stället!

I samma program var det ett par arkitekter som lullade runt på en loppis och hittade en helt underbar stenportal, nerplockad i bitar, från perioden mellan renässansen och 1700-talet någon gång. Helt underbart vacker! Den skulle de använda som kantstenar runt en rabatt…

Obestämd

Men det är väl så i länder där det finns mycket gammalt - de respekterar det inte på samma sätt som t.ex. nordbor gör, eftersom vi inte har samma arkitektoniska kulturskatter att ta vara på. För oss är det helt befängt att plocka isär saker som har spår av historia, men för engländare är det väl inte tillräckligt ovanligt med såna saker…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
10/6/09, 11:00 AM
#7

Vad det gäller att bo i gamla slott så är det ju tyvärr få som kan erbjuda en tillräckligt hög standard. Många slott ägs av privatpersoner eller stiftelser och de vill inte ha boende där utan vill bevara det som det är.

Ta Penningby Slott som exempel. (Jag bodde i närheten förut och hade hästarna installade i det gamla stenstallet som tillhör slottsområdet.)

http://www.norrtalje.se/templates/page____6996.aspx

Det är ett privatägt slott mitt i Roslagen, påbörjat på 1460-talet på en mark som har minnen från järnåldern. (Det finns mycket historia i Roslagen!) När jag var där på rundvandring för runt 13-14 år sen så tyckte jag att det var väldigt välbevarat för att vara så gammalt och långt mycket fräshare än många andra slott jag besökt. Men bo där… aldrig! Det är dragit, kallt och fuktigt, det spökar (!) och det finns varken toaletter, dusch eller kök som håller någonsånär modern klass. Att börja bygga sånt och dra el och vattenledningar m.m. är liksom inte aktuellt i en stor stenbyggnad! Tungan ute Men visst hade det varit coolt att bo i en så gammal byggnad, om det bara gick att ha det tillräckligt bekvämt hela året, inte bara den varmaste tiden på sommaren.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
10/6/09, 1:23 PM
#8

Det var inte så länge sedan vi i sverige plockade ner och struntade i historien, var det ett ställe som blev öde så var det fritt fram att ta. Var det var ett finare tälle, då kunde det finnas hat eller man tyckte att man hade en skuld att kassera in från sina äldre släktingar.

Att återvinna sten var ju inget konstigt tyckte de. De har i vissa fall hänt ända in på 1900talet.

När historien ligger längre bort är det lättare att respektera men när den är närmre så ses den inte så viktig.

Kvarnstenar vad först på stugtrappor sen hamnade de i rabatten det var inte så länge sen folk plundrade de fina små kvarnarna på smått och gott det har jag sett. bara för det inte är så gamla är det fritt fram tycker vissa…som räddar det..

Fast det har försvunnit massor med milstenar vid vägbyggen. Även runstenar var bra att grunda upp med i framför allt i vägarna men även i kyrkona och husen. Ibland har det varit rena turen att de hittat stenarna innan asfalten dras på den gamla vägbanan.

Massor mad gravar av olika slag röjs upp vid byggen nu, i dag dockumenteras det men det har inte alltid varit så.

Vi har inte haft krig på länge annars hade vi nog sett ännu mer saker i olika perioder för då blir alla som galna på byten.

Halvdansken
10/6/09, 3:02 PM
#9

Tycker det är fantastiskt att titta på bilderna. Tänk er när de byggde dessa stora mastodonter, många gånger uppe på toppar och höjder i terrängen. Detta utan maskiner, el, bilar, datorer, lasersikten osv.  

Otroligt. Och de står där ännu!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
10/6/09, 3:42 PM
#10

Att man la ner runstenar i golv och väggar i kyrkor för många hundra år sen hade väl mest att göra med att man ville utrota alla hedningar? Det var förstås ett plus att de var så bra formade att man kunde bygga med dem, så länge ingen såg dem. Genom att gömma dem, och framförallt i kyrkor, så kan jag livligt tänka mig att man ansåg att man hade gjort "rätt" mot gud och gjort allt i sin makt för att eliminera alla möjligheter till "fel" religion i närområdet. Präster på den tiden var ju rätt maktgalna… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
10/6/09, 4:13 PM
#11

Mm synd att så mycket gått förlorat.  En äldre släkting (min mormors svåger 85+) berättade att när han var liten hjälpte han sin mamma att slänga alla gamla textilier och bruksföremål, som de såg som omoderna och inget att ha, ner i en djup uttjänt brunn som de sen fyllde igen.. :/

 Bör kanske tilläggas att de inte tillhörde de fattiga i bygden så de hade råd att kasta..

Ahnna
10/6/09, 4:32 PM
#12

#11 I min släkt har man slängt allt; möbler, grytor, pälsar, kläder, tyger och bruksföremål som jag jättegärna skulle velat se, men som de ansåg var skitsaker… Obestämd Jag har några gamla möbler från mormor och morfars hus, men de är inte riktigt antika ännu. (Varken möblerna eller mina morföräldrar!) Ett par kardor, kopparpannor och en brödspade från tidigt 1900-tal eller sent 1800-tal har jag också lyckats rädda, men så mycket mer är det inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
10/6/09, 4:38 PM
#13

#12 vad synd.Rynkar på näsan  Min pappas släkt var också lite åt det hållet.  Fick dock en trefots järnkittel (gryta?) efter min farmor - hon visste att jag älskar gamla saker även om hon kanske inte riktigt förstod sig på det;).  Men det är inte roligt när ens historis skingras sådär nej…

Dock finns det något av en positiv baksida…  Hemslöjd -  nya och gamla textilier och träföremål går att få tag i till väldigt lågt pris atm.  Köpte en linneduk häromdan på second hand för 15 kronor…  Sorgligt att sakerna inte värderas högre men ett tillfälle att fynda och vårda vårt kulturarv för de som har intresset.

Annons:
Meli
10/6/09, 8:12 PM
#14

#13 Hm det där lät ju inte helt bra..  Var alltså mitt intresse för äldre saker hon inte riktigt förstod sig på,

Sen menar jag ju inte att det är bra att folks släktsaker forslas bort och säljs för i princip ingenting men tack vare att allt inte slängs finns det i alla fall en chans att det kommer att bevaras.Glad

MegN
10/6/09, 11:58 PM
#15

#10 Fast i Sala Sockenkyrka sitter (ligger) en runsten inmurad i hörnet på ytterväggen så att man tydligt kan se den - så det stämmer inte riktigt överens med ditt resonemang om att gömma dem. Dessutom gjordes de flesta runstenarna i Sverige EFTER kristnandet, vilket man ofta kan se genom något stiliserat kors i mitten på dekoren, och på diverse kristna uttryck i texten.

I min hemsocken fanns det en runsten som de hade huggit upp i flera delar och använt som hörnstenar till en lada… Någon gång på 1800-talet var det en förbipasserande student som ritade av den fjärdedel som var bäst bevarad och som fortfarande gick att tyda - men de är alla borta sen längre nu…

#13 Just textilier har ju väldigt lågt värde nu, sånt som de som vävde och sydde sakerna höll väldigt högt. Förvarade noggrannt osv.

Ahnna
10/7/09, 10:31 AM
#16

#15 Att det kom runstenar efter kristnandet är inte så konstigt, de gjorde ju stenar med symboler som var viktiga för dem, men längre in i medeltiden förändrades ju kyrkans makt och syn på synd och då dög ju inte längre andra seder och sånt som inte kyrkan kunde kontrollera.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
10/7/09, 1:29 PM
#17

Jag fick ett otroligt vackert skåp från 1600:- av en gammal bonnmora på skaraslätten. Hon berättade att det skåpet stog i hela hennes barndom i vedskulet…det var det ända som hade klarat sig för det stog på rätt plats. För på 20-talet hade de tänt ett stort bål på gården och eldat upp allt i hela storgårn, alla skul ja allt gammalt var så förkastligt. Men mitt vackra skåp klarade sig tack vare att det alltid stuvades in ved för det.

Rozzy
10/7/09, 1:37 PM
#18

Även koppar föremålen var dumpade i prisera jag vet inte hur det är nu, de låg billigare än vad råmatrialet köptes in för och då kan man ju gissa på att folk ville smälta ner för att göra sig en slant. Jag hörde någonstans om att de stal tak…

hctk
10/8/09, 12:24 AM
#19

I början av 1900-talet (1900-1950) skulle man ju göra sig av med allt gammalt i sverige. Bla rev man ur alla omoderna kakelugnar från ~1700-talet, sådana där som nu är svindyra och som alla vill ha (;

På någon stadsvandring i Visby fick jag även höra historien om cafét vid ringmuren. På 1850-talet tror jag det var när Gotland började satsa på turism, men när man satt vid cafét såg man ju inte vattnet för att muren var ivägen! Ja då plockade man helt enkelt ner en bit av muren så gästerna fick se sitt vatten(:

Själv har jag i princip inga gamla saker alls hemma…en icke fungernade symaskin från mitten av 1800-talet är allt tror jag. Synd, när min morfar köpte tomt på 80-talet följde två 1700-tals torp med. I dessa torp hittade mamma och hennes syster massa kvarglömda saker från 1800-talet, men allt blev bortglömt/tappat/slängt…suck.

Anthka
10/8/09, 9:47 AM
#20

Jag kan inte låta bli att fundera över hur många idag som är genuint intresserade av äldre saker och äldre kulturvård. Och hur många som bara vill ha det för att det är modernt just nu (shabby chick och allt det där).

Vi har hemmet fyllt av en salig blandning gammalt och nytt. Allt från antika auktionsfyndade möbler via gammalt arvegods från min mormor (inte tillräckligt gammalt för att vara antikt men vad gör det) till IKEAs billybokhyllor. För att inte tala om alla småsaker, handdukar (oanvända från mormor och gamelmormor), textilredskap, glas och porslin…..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: