Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 8334 ggr
LinaN
2009-10-07 01:25

Brygga mjöd del 2

ja, vi kallar den detta då den gamle tråden som Slo startade är ruskigt lång, den tråden finns här att läsa för den intresserade.

Jag har planer på att sätta en ny omgång mjöd nu iom att jag och sambon börjat komma iordning med flytten. Det blir ett julmjöd är tanken, ska kryddas med kanel och diverse andra kryddor. Sätter 10l denna gången med, så får vi se vart det hela tar vägen. Kommer hålla er uppdaterade om vad som sker. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-10-07 09:50
#1

Det ska bli intressant att se hur det går för julmjödet. Vårt försök att sätta mjöd misslyckades kapitalt, av någon anledning jäste det inte alls utan hela blandningen smakade envist jäst… Rynkar på näsan

Numera brygger vi enbart glögg, och ska sätta en 10l sats snarast.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-07 10:38
#2

#1 Nu blir jag nyfiken! Vad hade ni i mjöden som inte jäste och vilken sorts jäst? Låg det frukt/bär i från början? Gjorde ni en jässats innan och hällde i, eller la ni i jästen direkt? Hur mycket honung till mängden vatten?

Jag frågar inte för att dumförklara er, utan är mest nyfiken på hur ni gjorde, för att förhoppningsvis hitta vad felet var så att ni kan lyckas bättre en annan gång. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-10-07 10:49
#3

#0 Min experimentmjöd är nu omtappad en gång, men jag behöver göra det igen för att få bort all jäst från bottenslammet.

**Mjöd 1: blåbär, satt 4/8.
**Cirka 6 liter vätska, 2 liter blåbär som varit frysta, sammanlagt runt 2 kg honung med olika smak. En del av honungen tillsattes från början och sen fortsatte jag hälla i ny lite nu och då när jäsningen blev för långsam.

Min far fick vara finsmakare häromdagen, bara för att jag själv tycker att all mjöd, öl, lager, ale och dylikt smakar skit… Skäms Enligt pappa så har det här mjödet mycket beska, som öl, och trots att jag tycker att det är ordentligt skitäckligt så sa han att det definitivt var drickbart men att det är ett "killmjöd". Det smakar inte blåbär, men har en vacker blåröd färg.

Mjöd 2: smultron, satt 7/8.
Samma recept som blåbärsmjödet, men istället för frysta bär så plockade jag cirka en halv liter färska smultron och kokade upp och hällde i.

Enligt pappa så är det ett "tjejmjöd" eftersom det är mer sötsliskigt än det andra mjödet, och det smakar både honung och smultron samt luktar väldigt starkt av smultron. Har en ljusrosa färg. Min egen reflektion är att det först biter till mitt på tungan när man får in det i munnen och sen kommer den söta smaken av smultron och smaken av honung kommer allra sist. Ett intressant mjöd!

Båda mjöden ska tappas om igen och sen lagras på flaska fram till våren, då det borde vara fullt drickbart med en lite rundare smak än nu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-10-07 11:09
#4

#2 det var längesedan men vi följde Connys recept och råd, måtten kommer jag inte exakt ihåg men vi rörde ut jästen (vinjäst) i lite av mjödet innan vi blandade i den i den stora satsen (om du förstår hur jag menar, som man gör med saft och natriumbensoatet).

Inga frukter/bär/kryddor vi hade planer på att smaksätta småsatser av det färdiga mjödet istället. Det skulle alltså bli ett vanligt enkelt mjöd.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-07 11:44
#5

#4 Mmm-hmm… Det kan vara det som var problemet. Är inte vattnet exakt rätt temperatur när man blandar i jästen så är det inte säkert att det jäser. Så om ni provar någon mer gång (gör gärna det!) så kan ni börja med att jäsa en pytteliten sats, cirka 1 liter, med honung, några sönderklippta russin, vatten och jäst. När det har puttrat i en vecka eller två så kan ni sila bort russinen och hälla satsen i resten av mjödet, för då har ni en stark jäsblandning med flera miljoner extra jästorganismer som kan kicka igång jäsningen på direkten, även om temperaturen är lite fel eller om honungen innehåller saker som annars hade stannat av jäsningen. (Det händer, tyvärr.)

Ett annat problem med jäsningen, men som ni inte hade, är att smaksättningen kan störa jästen. Antingen om man använder bär som inte är kokade så kan de innehålla bakterier och svamporganismer som tar över jäsningen, eller så kan bärens syra störa jästen och då kan det ta extra lång tid innan jäsningen kommer igång, om den kommer igång alls. Bär och annan smaksättning som tillsätts i början av jäsningen bör vänta tills jäsningen har kommit igång lite och bör sedan bara ligga i mjödet i en vecka eller två, sen silas bort.

Prova gärna ale yeast eller någon annan jäst också, man måste inte ha vinjäst. Vill man ha mer beska eller mer ölkaraktär så är ale yeast (t.ex. Windsor eller Safale) ett alternativ. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-10-07 12:12
#6

#5 vinjäst var det som affären hade att tillgå alltså blev det den. Vad jag funderar på är om det går att använda vanlig jäst eller torrjäst…?

Vi får se hur det går med nya mjödförsök, nu ska jästunnan användas till en stor sats glögg först och så ska vi flytta så vi får se i vår vad vi gör…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-10-07 12:23
#7

#6 Det GÅR att använda t.ex. bakjäst, men det blir inte bra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
2009-10-07 14:26
#8

Vanlig jäst är det öl industrin använder men det är ju proffs.

Jag har bara tillverkat en massa vin, öl, vermuth och samt glögg.

Har även en mycket gammal bok "husmoderns 101 recept" där det står om mjöd och öl, ska rota fram den om ni vill ha ett nytt hum jag menar annat resept. Får ni annars tag i Harry Edelmans vinhandbok så är han en guru innom hela området, men boken är svår att finna….jag vet det finns även en felsökningslista där, vilket kan behövas ibland för mycket går att rätta till. Boken har vi läst från pärm till pärm och sen slarvat bort…

Annars vad man ska tänka på i alla dricka sammanhang är extremt rengorda kärl, hushålls soda. Jämn temperatur under jäsningen. korka på i tid om man vill ha bubblor.

Lite om vin kan nog hjälpa er förstå det med jästen.

Om man gör vin sitter hela bukén i jästen eller om du inte anv jäst (vildjäsning) eller som de riktiga vinmakarna gör som odlar på rätta distrikten då jästen sitter på utsidan av druvorna. Man kan få ett vin enbart på äpple att smaka som det vore på druvor bara genom att tillsätta rätt jästsort, jag föredrar saturnurs flytande med någon jästtyp som passar för vitvin. Vinjäst är kanske med andra ord ett säkrare kort att anv med tanke på att en valig jästpaket bara innehåller jäst…men drickan ska ändå inte smaka jäst, bröd som bakas smakar ju inte jäst om det inte blivet nått galet då….Vinjäst kan även den smaka jäst, det är alltså underjäst och för svag temp under hela tillverkningen.

Meli
2009-10-07 19:35
#9

Hm läste om problemet med alkoholfri mjöd i den gamla tråden.. Med glögg kan man ju koka bort alkoholen men förstör man mjöden helt om man kokar bort alkoholen ur den och sedan låter den svalna?

Kanske mer "autentiskt" än honungsvatten i alla fall?

LinaN
2009-10-07 19:58
#10

#9 om du kokar bort alkoholen i mjödet så förstör du ju även de nyttigheterna som finns i honungen, men är det bara smaken du är ute efter så borde det ju gå att koka det.

Alternativet är också att låta alkoholen lufta ur. Alkohol avdunstar ju. vin som stått öppet i ett dygn smakar ju vin men man blir inte full på det längre.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
2009-10-07 21:13
#11

#10 Ah ok.Glad  Bara synd på honungen då..  Men alkoholen avdunstar alltså om vinet står öppet..  Hm hört att det kan bli vinäger om det står för länge, men då kanske det handlar om flera dagar?  Eller är det temperaturen som avgör där?

Mjöden verkar vara starkare än vin om man utgår från den förra tråden.  Hur länge tror du att det ska stå framme för att all alkohol ska avdunsta?

Ahnna
2009-10-07 22:35
#12

#8 Man får tänka på att vin, öl och mjöd är tre olika saker, vad gäller jästval. Nåt som funkar till t.ex. öl behöver inte funka ihop med mjöd och så vidare. Jag känner några som har använt bakjäst till mjöd och det blev inte tillnärmelsevis lika bra som med vinjäst eller ale yeast.

Ett varningens ord gällande smaksättningen, förresten! Använd INTE ostbågar eller ketchup!!! Förvånad Det smakar SKIT och åter SKIT! Bara så ni vet! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-10-07 22:36
#13

#12 jag tänker inte ens fråga….. ostbågar? *himlar med ögonen*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-10-07 22:38
#14

#13 Det var inte jag, honest! Tungan ute Men knasbollen som gjorde det ansåg att det finns ämnen i ost som är bra för jäsningen - men jag tror att han missade det faktum att ostbågar inte innehåller ost i den bemärkelsen!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-10-07 22:41
#15

#13 jag tänkte samma sakFlört… men reagerade mer för ketchup!?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2009-10-07 22:43
#16

Och jag som tyckte att jag vanhelgade den anrika mjöden med mina avalkoholiseringsplaner….Flört

Ahnna
2009-10-07 22:47
#17

#15 Ketchup innehåller mycket socker och är därmed bakteriedödande, så jag tror att det var för jäsningens skull som det tillsattes. Både för att "mata" jästen och konkurrera ut andra organismer som kan störa jäsningen. Bra tänkt, men gott…? Icke…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-10-07 22:56
#18

#17 men… om man nu socker är bakteriedödande, varför då inte mata mjödet med rent socker och slippa ketchupsmaken??

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-07 23:08
#19

#18 Det kan man göra. Jag tror att den här personen använde ketchup i brist på honung, eller som experiment, men honung är bättre än socker (och ketchup) och ger ju en helt annan smak till mjödet. Samt att det inte fanns socker eller ketchup på medeltiden, så vill man vara HK så tar man honung.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-10-18 12:25
#20

Så, nu så har jag kommit igång med min vintersats med mjöd.

9*700g = 6,3kg honung plus 5½liter vatten fick med nöd o näppe plats i 10l dunken. 3 gram vinjäst.

Så om någon dag eller två så bör det börja pluttra här.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-10-18 13:58
#21

#20 Spännande! Vilken sorts honung? Ska det bli nån annan smaktillsättning?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-10-18 16:26
#22

#21 det är budgethonung, köpt på Öb och netto när de haft billigt.

Ska ta och hälla av ungefär hälften sen och julsmaksätta :) vill inte ha 10kg julsmaksatt mjöd direkt ^^

Men iaf. ska bli spännande o se vad som händer…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-10-18 17:21
#23

Kapar tråden lite och meddelar att vi nu har satt två satser glögg, en vanlig traditionell på 15l och ett litet experiment på 2,5l. Det är extra roligt eftersom experimentet började puttra på en gång… Glad

#22 vad är "julsmaksättning"? *nyfiken*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-10-18 17:27
#24

#22 kanel o sånt ^^ kanske en lusekatt eller två ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
2009-10-18 17:54
#25

Vad mysigt det låter:).  Undra hur det skulle smaka med glögg - eller pepparkakskrydda?

LinaN
2009-10-20 21:56
#26

Sedan igårmorse så puttrar mjödet glatt inne  ibadrummet. Enda rummet som inte är dragigt och ojämnt tempererat. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-10-27 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Nu har jag tappat upp min mjöd på flaskor.

Till vänster står en flaska med smultronmjöd, som fortfarande är lite grumlig. (Jag har inte använt klarningsmedel.) Till höger står en flaska med blåbärsmjöd, som har en väldigt vacker rosaaktig bärnstensfärg och är väldigt klar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-10-27 20:22
#28

#27 ser gott ut :)

det högra var det beska karlamjödet elelr hur var det? medan det vänstra vart det sötsliskiga fruntimmersdrickat? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-10-27 20:50
#29

#27 ser att du varit på IKEA Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-28 11:09
#30

#28 Exakt så.

#29 Ja, det blev ett par ge-bort-flaskor därifrån, men resten av mjödet är i gamla vinflaskor med riktig kork, så att det ser reko ut på medeltidsmarknader.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-11 20:44
#31

Kapar igen, nu tappar vi upp glöggen (båda satserna). Den traditionella blev mycket starkare än de förra satserna medan experimentet blev riktigt gott.

(Nej jag har inte smakat på de själv, det är sambon som har stått för provsmakningen och omdömmena)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-11 20:52
#32

#31 Ska glögg bara jäsa i ett par veckor? Har aldrig gjort glögg, men har funderat på det ett tag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-11 21:06
#33

#32 minst fem veckor står det i receptet, men eftersom vi hade ställt jästunnan framför elementet (där den inte stod ivägen) gick det snabbare.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-11-11 22:37
#34

Mitt mjöd kluckar nu bara nångång då och då och har stått i ca 3v och 3 dagar. Jag funderar nu på att låta jästen självdö och sen får det stå ett tag tills det inte pluppar något mer i dunken alls. alternativt rör jag ner några skedar honung till och ställer det hela framför elementet^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-11-12 09:46
#35

#33 Jag skulle nog i ert ställe lägga i mer honung och låta det jäsa ett tag till, eftersom det har stått väldigt kort tid. Men smakar det riktigt bra så kanske det kan få gå ändå?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-12 15:42
#36

#35 men vi har inte satt mjöd, det var glögg vi satte. Flört Det är inte en gnutta honung i glöggen och den ska bara stå 5-6 veckor.

Dessutom, om vi skulle låtit den stå längre skulle den blivit odrickbar. %halten är på gränsen till för stor som det är nu.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-12 15:53
#37

#36 Jag skrev fel, blev distraherad av LinaN's inlägg ovanför. Jag menade att ni kanske borde försöka jaga igång jäsningen igen, eftersom det bara har stått i ca 3 veckor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-12 16:16
#38

#37 ah då är jag med, men som sagt. Skulle den stå längre skulle den bli odrickbar (och jag räknade, den har stått lite mer än 4v)…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-13 10:29
#39

#38 Okej, jag utgick ifrån ditt inlägg den 18 oktober.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-14 11:20
#40

Nu har mjödet nästan slutat klucka helt…. så planen är som sådan att det får stå tills på söndag, då smakas det av. Och eventuellt tappas det.

eventuellt så sätts det till litet ny jäst och litet mer honung. men det får vi se hur det blir med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-11-17 00:58
#41

Mjödet vart SÖTT så jädrans sött, men alkohalten ligger på 16% så jästsvamparna borde självdö snart. Inte alls lika bittert och jävligt som förra satsen. Nu smakar det verkligen honung. Men kanske litet väl starkt känner jag.

Så nästa gång blir det mindre honung i, men för att smaksätta det så ska det nog bli bra. Ska nästa söndag tappa av en flaska och ställa med kryddorna som ska användas.

Risken för att det blir såhär är väl inte såååå överhängande då sötsuget dör innan man blir för fuller :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gudris
2009-12-10 11:38
#42

Hur går mjödbryggandet?

Jag (och min inte lika aktiva pojkvänn) planerar att sätta en mjödsats när vi kommer hem efter jul och nyår. Vi har 6kg (stenhård) honung som min far så snällt har givit oss, men jag funderar på hur mycket av det som ska användas i denna första sats, även hur mycket vatten i relation till honung jag ska blanda… Sitter och läser på diverse sajter, men om någon känner att de sitter på en hög med kunskaper så dela gärna med er :D

Ahnna
2009-12-10 11:45
#43

#42 Hur stor sats vill du göra? Hur många liter?

Recept finns ungefär hur många som helst, men enklast är att bara använda honung som smaksättning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-12-10 12:31
#44

Det gick superbra! denna gången så gjorde vi ju ett galet sött mjöd, förra gången så hade vi bara det recept som Slo nyttjade men denna gången hivade jag i 9 burkar honung i lagen…

sött, javisst men vi slapp den konstiga bittra smaken vi fick i första satsen. Sedan att julkrydda det gick toppen också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
2009-12-10 12:56
#45

#43 Tanken är att vi ska brygga i 25literskärl tror jag, så runt 15-20l ungefär. Jag vill iaf göra okryddat som första sats, men pojkvännen verkar sugen på att krydda… Dock kommer jag nog vara mest aktiv och ha mest makt :)

#44 Härligt :D

Anthka
2009-12-10 13:03
#46

Vi har småplaner på att försöka oss på en ny sats, efter att ha talat med en av mjödbryggarna på jullunchen och fått förklarat vad som troligen gick snett. Men den här gången blir det inte stora jästunnan utan vi satsar nog på en mindre sats i en liten hink. Ifall det skulle slå fel igen..

Först ska småhinkar införskaffas (5-liters med lock är superbra att ha), ska passa på att exprimentera med glöggbaser också och då krävs det fler 5-liters hinkar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-10 18:35
#47

#45 Här är en bra sida: Bryggargillet i SCA. Där kan du nog få svar på en del frågor. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2009-12-11 14:04
#48

#47 Tackar, där ska jag kolla runt! :)

Jag var faktiskt på ett bryggargillemöte på inbördeskriget!

Annons:
Gudris
2010-01-07 19:07
#49

Nu har jag blandat en försats, planen är att det riktiga bryggandet ska starta till helgen Skrattande

Ahnna
2010-01-08 15:42
#50

#49 Skoj! Blir det någon smaksättning?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2010-01-12 16:31
#51

#50 Vi har satt mjödet nu och det ligger lite äpple med som smaksättning. Förhoppningsvis blir det bra, det är ju ett antal veckor av väntan nu innan vi ser hur det blir. Spännande!

Ahnna
2010-01-12 16:33
#52

#51 Kul! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Barberaren
2012-11-13 17:14
#53

Frun min och jag har nu gjort ett sött och ett torrt mjöd av uppkokad hunung och vatten samt mjödjäst, 20 liter destillerat vatten och blomsterhonung, det har stått i en vecka ungefär, hade tänkt att det ska få dö ut av sig självt, det ska ju bli gott med lite annorlunda öl nu till vintern/ ölflaskor köper vi i back på Ica eller konsum/

Ett bra steriliseringsDiskmedel/d och tvättmedel är Desidos, återanvänds hela tiden, fast jag ska göra oss 2 STORA vattensäckar i skinn att ha mjöden i.

DEt finns sockerampuller som hjälper mjöden att fortsätta jäsa när det kommer i flasla, kolla på: www.pwg.se. dom har mjödtillbehör, kolla gärna : www.mjodhamnen.se också!

Barberaren
2012-11-13 17:15
#54
Servering av mjöd

Många undrar ofta var, när och hur mjöd helst bör drickas, men eftersom mjöd kan se ut på så många olika sätt, så är det inte alltid frågor som går att besvara generellt.

Var?

De flesta människor associerar mjöd med medeltid, eller vikingatid, och ofta efterfrågas mjöd i sådana miljöer, men mjöd kan passa nog så väl på en modern lyxkrog som vill kunna erbjuda något unikt. Med lite fantasi så finns det inga begränsningar för var man väljer att servera mjöd.

När?

Mjöd är och har alltid varit en festdryck, och lämpar sig därför bäst vid festliga tillfällen, såsom bröllop, större middagar, jubileumsfiranden, nyårsfester, och liknande. Man kan även välja att anamma den finska traditionen att dricka mjöd till valborg.

Vad gäller hållbarhet så håller mjöd i stort sett hur länge som helst i oöppnad flaska. De flesta mjöd blir dessutom betydligt bättre om de lagras i några år, så det är absolut ingen nackdel om några flaskor mjöd blir stående.

Även i en öppnad flaska som är återförslutningsbar, kan mjöd utan problem klara sig bra i ett par veckor. Exakt hur länge beror dock på vad det är för mjöd. Ett mousserande mjöd, bör givetvis drickas på en gång.

Barberaren
2012-11-13 17:16
#55
Hur?

De flesta mjöd är godast om de är väl kylda (4-8 °C), och för mousserande mjöd är detta extra viktigt. Undantaget till regeln är vissa kryddade mjöd som kan förvandlas till en helt annan upplevelse om de, likt glögg, värms. Detta ger kryddorna en chans att tränga fram.

Portionsstorleken som serveras beror främst på alkoholhalten, samt hur sött mjödet är. Ett torrt mjöd, eller halv-torrt mjöd som inte är alltför starkt bör serveras i portioner av 10-25 cl. För ett sött mjöd av samma alkoholstyrka bör portionerna istället ligga mellan 8-15 cl. Med extremt söta och lite starkare dessertmjöd bör man vara lite varsammare och hålla sig till 4-8 cl. En mölska som ofta är betydligt svagare än mjöd, kan man utan problem servera 40 cl av.

De glas man använder sig av måste givetvis passa den mängd som ska serveras, och gärna kännas rätt i den miljö man dricker det i. Ett vitvinsglas passar de flesta mjöd utmärkt, men för mousserande mjöd t.ex. passar flûteglas bättre, och ett värmt kryddat mjöd bör drickas i någon form av keramikbehållare så att man inte bränner sig. Historiskt sett dracks mjöd ofta ur en vid bägare, och om man vill fånga den känslan, så kan man använda sig av glas med lite bredare kupa.

Vilken typ av mat som passar mjöd beror främst på hur sött mjöd det är. Många söta dessertmjöd går perfekt ihop med lagrade ostar, och fungerar självklart också bra till dessert eller som avec till kaffet. Halvsöta mjöd passar bra till lite syrliga desserter, kryddstark mat, kyckling, eller griskött. Medans torra mjöd fungerar  väldigt bra till fisk, skaldjur, sallad, och de flesta förrätter. För att avgöra mer precist  till vilken maträtt ett mjöd passar, måste man självklart ta hänsyn till övriga smaknyanser.

Torra mjöd fungerar även bra som aperitif, och nästan vilket mjöd som helst kan vara en kul välkomstdrink.

Annons:
Smålänning
2012-11-15 22:11
#56

Jag har provsmakat mjöden.. tycker den har en bitter besk smak i allt det söta. Går det ta bort denna? Tror det kommer ifrån glödkryddpåsens apelsinskal?

Vill helst inte sätta igång jästen igen.. finns det någon krydda som kan motvärka? Färsk ingefära?

Tips tack

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

LinaN
2012-12-04 11:26
#57

#56 som jag har fått lära mig är att det är just det beska som många tycker om. och jag har lärt mig tycka om lite beskare efter min hemska upplevelse med att det blev helt fel på beräkningen och mjödet vart så sött att tungan krullade sig!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: