Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4487 ggr
AutumnWicca
2009-09-28 15:49

Vad göra med halsringning?

Jag håller på att planerar en vikinga dräkt. Jag ska göra ett antal klänningar i linne att ha under hängselkjolen när det är lite varmare.

Min fråga är nu om halsringningen, ska jag göra den rund eller fyrkantig, vilket hade man? vad är Historiskt korrekt?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
2009-09-28 17:54
#1

"Nyckelhålslinning" (dvs tight rund med sprund) är väl ganska hk?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-09-28 18:51
#2

#1 Jo, jag funderade på den med. De brukar ju vara fodrade också, lite lättare att sy och blir snygga och inte massa krånglig fållning…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

MegN
2009-09-28 22:29
#3

Fast infodring är inte speciellt "hk"…

Om jag måste ha en halsringning så trång att det krävs sprund brukar jag "lösa" fållningsdetaljen genom att ha en söm mitt fram + mitt bak - då blir sprundet mycket enklare att fålla! Dessutom ser det bra ut (tycker jag) med en MF+MB-söm.

På de flesta vikingakläder jag har är det så stort halshål att jag precis får genom huvudet, då slipper man sprundet.

Ahnna
2009-09-29 11:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så vitt jag hjar förstått så är inte nyckelhålshalsen HK för vikingatid, utan för saxiskt mode under ungefär samma period. Vikingarna hade rundad halsringning, tillräöckligt stor för att trä huvudet igenom, av allt att döma.

Den saxiska halsringningen skulle ha en "utfording" (alltså bakvänd infodring) i ett kontrasterande tyg, samt likadant runt ärmar och nederkant. Dessa kanter var riktligt broderade med eller utan pärlor, ofta med cirklar med olika djur i. (Fåglar, lejon, m.m.)

En bild på min saxiska mellanklänning, som just nu är "under embroidery" med växtfärgat ullgarn och små, små pärlor i en snäckskalsbeige färg. Väldigt HK! Men inte vikingatida. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
2009-09-29 12:11
#5

Snygg klänning Ahnna! Vilken energi du tycks ha. Beundrar dej verkligen.

Vad jag aldrig får in i huvudet är att klänningarna är så långa att de släpade i smutsen. Man ser ju på bilder att kvinnorna oftast höll upp dem, men ändå…..

Ett tips när man ska lägga upp en så lång klänning. Ha en medhjälpare som mäter och ställ er på en pall. Då är det lätt att få klänningen jämn i nerderkant.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2009-09-29 13:09
#6

#5 Tack! Men energi… Oskyldig Jag har jobbat på den här klänningen i cirka ett år, tror jag, och just nu står det still på grund av min handled som inte orkade med pärlbroderierna efter en tornerspelsrelaterad skada i somras.

Min klänning på bilden slutar ovanför marknivån, eftersom saxerna sällan hade plagg som släpade i marken. (Den är inte så ojämn i nederkanten som den ser ut.) Men under vissa perioder av medeltiden så var det ju status att visa att man dels hade råd med extra mycket tyg och dels att man inte behövde bry sig om välsittande, korta plagg, eftersom man inte behövde jobba fysiskt. Fattigare stånd hade ju inte kläder som släpade i marken, eftersom de inte hade råd och inte kunde ha det när de jobbade.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-09-29 13:13
#7

#4 Ååå jag gillar din saxiska klänning enormt mycket! Kanske ska ta och göra en saxisk dräkt som nästa projekt :D

Då kör jag med rundad vanlig hals :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-09-29 13:14
#8

#4 pratar vi 1100-tal här? Eller är det saxiska modet tidigare?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
2009-09-29 13:46
#9

#6. Ahnna! Det var inte din klänning jag hade något att klaga på. Ville bara ge ett tips.

Vad tråkigt att höra att din handled tog stryk i sommrs. Hoppas på god bättring!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2009-09-29 17:43
#10

#8 Den anglo-saxiska perioden är ungefär samtidig med vikingatiden i Norden. Deras mode påminner en del om det normandiska, men deras broderier och pärlutsmyckningar var av en helt annan natur. Klänningen på bilden är en mellanklänning, så den ger ingen fullständig bild av hur en saxisk dräkt ska se ut.

#9 Nejdå, jag tog det inte så heller! Ja, handleden fick sig en törn, men den har slutat klicka och göra ont nu i alla fall. Man kanske skulle våga sig på att brodera igen…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-09-29 18:37
#11

Men, (nu är inte detta vikingatid) jag har sett nyckelhålsringningar på tidigt medeltida klänningar också. Med just den kontrasterade fodringen men som inte har med det saxiska modet att göra. Norris - medieval costume and fashion s 86 (Eleanor av Akvitanien), den här bilden ur Florence o John of Worcester Chronicle 1130-1140

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-09-29 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

och den här, som ska visa Matilda (gift med Henry V) ca 1114

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-09-30 22:25
#13

#12 Jag säger inte att det inte fanns på 1100-talet, men vikingarna använde sig inte, av allt att döma, av nyckelhålsöppningar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-10-01 09:42
#14

#13 ah, där ser man.. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-01 12:04
#15

#14 Bevisligen fanns nyckelhålet kvar fler hundra år efter saxerna, men jag tog saxerna som exempel eftersom de är ungefär samtida med vikingarna, för att svara på ursprungsfrågan och #1. Hittills har jag inte sett några belägg för att vikingarna hade nyckehål i halsen, men jag är å andra sidan inte expert på vikingar. Flört Däremot vet jag en och två saker om saxerna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-10-02 00:10
#16

Jag vidhåller som jag sagt tidigare, Att sålänge man har en vikingakaraktär som antingen är vittberest eller som känner en handelsman o dyl så kan man ha i princip vilka kläder som, som fanns under given tidsperiod.

Rusiskt, saxiskt, särkland-ish etc, det beror på vart man vart eller var man har sina kontakter ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-10-02 10:56
#17

#16 Man ska kunna stå för det också. En "blanddräkt" som ser ut som ett hopkok av stilar som någon okunnig person har plockat ihop blir kanske inte så himla bra. Jag tycker ju att man bör ta hela dräkten hela vägen, inte blanda en saxisk underklänning med en hängselklänning i Birkamodell och en rusisk rock över, typ… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-10-02 11:28
#18

#17 Lite därför jag frågade om hur det hade på vikingatiden. Jag vill verkligen bli nöjd och inte gör allt för stora icke-HK fel på den

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-10-02 11:35
#19

#18 Jag förstår. Det blir ju inte några direkta HK-fel om du använder HK-modeller, men det jag menar är att det inte blir så snyggt att blanda olika stilar från olika platser i världen, hur mycket man än tycker att man kan stå för det och förklara att man är en handelsresande eller whatever. Jag tror säkert att viss blandning av stilar förekom på den tiden, bland personer som hade tillgång till flera stilar genom resor och så vidare, men oavsett så ser det inte lika seriöst ut som en "komplett" dräkt från samma del av världen. Tycker jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-10-02 11:41
#20

Jag förstår precis vad du menar, jag vill att min dräkt ska vara en svensk vikinga dräkt. Jag vill inte blanda olika stilar även om de förekom under samma tid.

Sen att jag kan tycka det är härligt med andra som har influenser från andra samtida klädkulturer är en annan sak, men jag vill själv inte ha det.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-10-02 11:53
#21

#20 För en typisk svensk dräkt tycker jag att en underklänning i linne, en mellanklänning i tunn ylle med en hängselklänning över och en kvinnokaftan eller halvcirkelmantel funkar. Exakt hur HK den kompositionen är ska jag inte hugga i sten, men såna dräkter ser väldigt gedigna ut, i alla fall. Det ser inte fel ut i mina ögon.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-10-02 12:01
#22

#21 Det är så som jag tänkt det. Hade väl även tänkt göra någon mellanklänning i linne då jag brukar bli väldigt varm på sommaren.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

MegN
2009-10-06 23:49
#23

#15 Det är nog enklare att vara expert på saxiska dräkter, för där finns det lite mer bevarat. Vikingarnas dräktbruk är ju rätt okänt - det som finns bevarat är någon enstaka tråd som rostat fast bakom en spännbuckla, några band vävda med silvertråd, och så enkla sorters avbildningar. Så även historiker diskuterar ju hetsigt hur vikingarna faktiskt var klädda…!

Numera har det ju snarare blivit en sorts vedertagen "vikinga-gissning", som gäller som sanning. Själv lyssnar jag intresserat på vad historikerna diskuterar, sen klär jag mig (som viking) som alla andra…

- Medeltiden är mycket enklare…!

LinaN
2009-10-07 01:38
#24

#23 fast jag är otroligt glad över det faktum att flappa-flappa-hängsleklänningarna numera inte är så vanliga längre utan är undanstoppade som HK-missar. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-10-07 14:27
#25

#24

Vad menare du med "flappa-flappa-hängselklänningar"? Hur såg då dessa ut? Jag menar inte att jag vill göra en, men blir nyfiken på hur de såg ut.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Pialinn
2009-10-07 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Ett tygstycke fram och ett tygstycke bak hängande med axelband

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

AutumnWicca
2009-10-07 21:34
#27

#26 Tack för beskrivningen, fick samtidigt som du postade bilden en bra förklaring på telefon av LinaN också Skrattande

Jag förstår inte VARFÖR man skulle vilja ha den så?! måste ju vara jätteopraktiskt! och den lär ju inte värma vidare mycket heller

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Pialinn
2009-10-07 21:49
#28

Visst är det opraktiskt, men så skulle en vikingadräkt se ut på 70-90-talet när jag hjälpte ungdomar sy sina medeltidskläder, mest 1400-tal italienskat.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2009-10-07 22:24
#29

#27 Jag skulle gissa att det är ett missförstånd, som kommer utav att de finska vikingadräkterna ser ut nästan så. (Men bättre funtade!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: