Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 1950 ggr
Meli
2009-09-29 17:08

Sked med skallra

Gissar att träskedarna med skallra är 1600-tal eller senare men är det nån som vet?  Hittar inget på nätet…

Annons:
Meli
2009-10-02 19:27
#1

Många allmogeskedar var väl inspirerade av adelns (bara att allmogens "kopior" först kom hundra år senare eller så..)?

Fanns det kanske skedar med skallra i skaftet i silver, tenn eller brons bland adeln några hundra år tidigare?  Eller är de något som är rent "allmoge"?

Jag skulle ju önska att de fanns under medeltiden så jag "kan" använda dem i medeltida sammanhang.  Tycker de skedarna är så trevliga^^.

LinaN
2009-10-02 21:28
#2

Skedarna fungerar iaf att användas på lajv om inte annat :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
2009-10-02 21:31
#3

#2 Hehe ok:).

Anthka
2009-10-02 21:32
#4

Håller med dig om att de är jättesnygga, men spontant skulle jag säga att skallereffekten är senare uppkomst. Det finns en uppsjö av medeltida skedar, både i trä och metall, med olika typer av modelerade knoppar (allt från runda till figurer) men någon med skallra har jag inte sett.

Å andra sidan är skedar och matdon inte det jag är som mest insatt i så jag kan ha helt fel. Vill du vara säker på att vara HK, undvik skallerskeden. Känner du att det är en snygg sked (och sak samma om den inte är 100% korrekt) använd den.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2009-10-02 21:39
#5

#4 Mm nog ett bra råd.  Får väl ha den som trivselhöjare på julbordet i stället då;).

Upp till toppen
Annons: