Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 8495 ggr
markazits
9/27/09, 11:10 AM

Tält för fattiga

En undran är om det verkligen inte kommit fram något budgettält att köpa/göra med rimliga insatser vad det gäller utrymme och kostnad. Har inte möjlighet att börja snickra pinnar och annat och inte heller utrymmen för att sy jättestora tält-delar.

Det finns ju mer eller mindre "fusk-saker" inom de flesta områdena här som ändå som passerar som "purjo": Finns det inte något budgettält att köpa för oss som inte vill starta från grunden med allt?

Färdigt för >5.000 kr är uteslutet….

Annons:
Ahnna
9/28/09, 2:05 AM
#1

Ja, det finns billiga tält, men de ser inte särskilt medeltida ut utan blir snarare en skymf mot de som lagt ner tid och pengar på sina paviljonger. Mitt tornerlag har ett flertal billiga fultält som är köpta från en firma i Tyskland, som säljer militära redskap från hela världen, och de tält som mitt tornerlag har köpt in är så kallade ökentält. (Det vill säga, vit eller cremefärgad canvas.) De kostar mellan 2000:- och 5000:- plus frakt, beroende på utförande och storlek, men jag rekommenderar verkligen inte att man köper såna. (Det blir så fult, så fult…)

För ett par tusenlappar får man ju ihop hela materialkostnaden på ett hemmasytt tält som man kan utforma precis som man vill, efter tidsenliga standards. Men visst, det är inte alla som orkar eller vill sy och snickra hemma, men det finns hantverkare som kan åta sig att sy mot en viss peng. En jag känner syr getelder i olika storlekar, från cirka 5000:- och uppåt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
9/28/09, 8:09 PM
#2

Vad är getelder? 

Ni som är innsatta vet ju förstås, men varför inte lägga in en bild eller länk.

När jag sökte fick jag bara upp vad som skulle göras med "people who get elder". Min google-sida kommer över UK.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[incendium]
9/28/09, 9:24 PM
#3

finns en filur som brukar komma till foteviken varje sommar som gör anglosaxiska tält för runt 2600 och uppåt. pris efter material: bomull, bomull med impregnering, lin, lin med impregnering. kan garantera att tälten är riktigt trevliga och välsydda.

kan vara värt att jaga efter om det inte är bråttom.

markazits
9/28/09, 9:36 PM
#4

#3 Ett bra tips! Glad Det finns inget namn på "filuren" så h*n kan kontaktas privat? Jag bor nämligen i precis helt andra änden av landet.

[incendium]
9/28/09, 9:41 PM
#5

#4 denna någon bor i polen och är usel på engelska så att träffa honom i verkligheten och gestikulera fram sina krav kan vara en fördel :P

jag tror det är derek han heter men är inte säker. karln min vet bättre men dröjer innan jag kommer hem.

Ahnna
9/29/09, 11:26 AM
#6

En geteld är ett saxiskt tält, vars modell är väldigt poppis bland dagens återskapare i Norden. Ursprungligen ska öppningen vara på kortsidan, som på bilden här ovan och som syns i många, många målningar från medeltiden, men nuförtiden är det många som syr dem med öppningen på långsidan, för att kunna höja upp öppningen som en baldakin. (Soltak.)

Längst upp sitter en bräda och tyget ska spännas ut med ett rör i ändarna runt brädan, så att rök från elden inne i tältet ska kunna hitta ut. Det ser man också på målningarna, men jag har bara sett ett finskt läger med getelder som faktiskt hade en eld inne i sitt ena tält och som hade spänt ut ändarna runt plankan med rör. Spänner man inte ut ändarna så blir rökgången inte tillräckligt stor och då kvävs man om man eldar i tältet… Oskyldig Värt att tänka på!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Pialinn
9/29/09, 12:06 PM
#7

Tack Ahnna för bild. Alltid roligt att få lära sej något nytt!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

MegN
10/1/09, 2:17 PM
#8

Det där med att "spänna ut tyget med ett rör" förstår jag inte riktigt - har du någon bild på hur det ser ut? Jag är helt klart intresserad av att kunna ha en eld inne i tältet… Skrattande

Ahnna
10/2/09, 11:02 AM
#9

#8 Njaej, jag har ingen bra bild. Men du vet ju hur tyget är sytt som en liten tunnel, som brädan i toppen sticker ut genom. På bilden jag länkade till är den tunneln väldigt tight runt plankan, men den bör vara lite bredare. I ändarna (det som är utanför själva tältet) sätter man in ett rör av någon form (metall, t.ex.) som spänner ut tygtunneln så att den blir rund. Då hittar röken ut därigenom som två skorstenar, en på vardera sidan av tältet. Jag har sett det på målningar, men på dem syns inte själva röret, bara att öppningen i toppen är rund och att röken bolmar ut där.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
10/4/09, 10:44 PM
#10

Tycker tältet ser intressant ut men hur fungerade det invändigt?  Hade man öppen eld eller fanns det någon typ av kamin eller rökhuv kopplad till röret?

Ahnna
10/4/09, 10:58 PM
#11

#10 Det är omöjligt att säga, eftersom inga avbildningar visar hur det såg ut inuti. Men jag skulle gissa på öppen eld, eftersom kaminer är tunga och tar plats på resor. (Och de som i huvudsak använde getelder verkar ha varit soldater.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
10/4/09, 11:06 PM
#12

#11 Hm ok så då lär det med andra ord finnas ett större eller flera mindre hål i röret då gissar jag.:)

Ahnna
10/4/09, 11:26 PM
#13

#12 Nej, alltså, rören som sitter i ändarna är bara kanske 20 cm långa för att hålla ut duken precis vid lufthålen längst ut på plankan i toppen. Svårt att förklara, men rörens uppgift är bara att spänna ut duken så att det blir en öppen kanal ut mot luften utanför, de går inte hela vägen längs toppen på tältet från ände till ände.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Meli
10/5/09, 12:09 AM
#14

Ajajaj nu hängde jag inte med:).  Men rören träs alltså om plankan längst ut och tack vare det spänns tygtunneln ut efter sin hela längd?  Hm Röken stiger ju uppåt men är det hål i tyget eller tar sig röken ändå igenom?  Sry för att jag bara sitter och frågar;).

Ahnna
10/5/09, 12:13 AM
#15

#14 Ja, typ så! Tyget i ändarna, där plankan sticker ut lite, är alltså hål som går in i tältet. Har man inga rör i ändarna så hänger tyget slappt runt plankan, men genom de korta rören så kan man spänna ut tyget och få en "tunnel" i ändarna som röken kan ta sig ut genom. Som två liggande skorstenar! Glad

Ska se om jag kan hitta en bild…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ugrash
10/6/09, 2:01 AM
#16

Jag har ett tält för 3-4 personer gjort i vitt, tjockt, paviljongstyg ifrån Sundbybergs tyger. Det liknar väldigt mycket det tält ni pratar om (åstält), förutom öppningen som jag gjort lite annorlunda. Cirka: Höjd170cm,bredd180cm,längd 210cm.

Tältet är helt klart men har aldrig använts eftersom när vi sydde det så köpte vår förening in paviljong istället som vi nu flitigt använder, så helt, rent och snyggt. Har tagit en jäkla tid att sy alltihop dubbelt i alla skarvar, fästa snören, fixa pinnar mm. Är någon intresserad av att köpa det?

Pris: 3000-4000kr eller bud

Rozzy
10/6/09, 3:12 AM
#17

kan du inte lägga upp en bild, även närbild på skarvar?

Ahnna
10/6/09, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#16 Min pavve är sydd i samma väv som din, låter det som, och ja, den är riktigt jobbig att sy fällsömmar i! Men det blir å andra sidan vattentäta sömmar då, vilket är värt mycket. Men problemet med den väven är att den vid extrem fukt (mycket regn) drar åt sig både mögel och alger och blir grymt missfärgad… Rynkar på näsan Se nedan…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
10/6/09, 1:38 PM
#19

Tack vad fint, du vet mögel tar du enkelt bort med filmjölk och riven pepparot, stryk på fläckarna och tvätta efter par dygn med lite grönsåpa….det var nära på medeltidrecept annars finns det vätesuproxid eller soda.Oskyldig

Fint tält väldigt stort…2m?

ugrash
10/6/09, 2:10 PM
#20

Japp, jag kan fixa några bilder snart.

Ska bara plocka fram tältet och slå upp det, så nån gång i helgen ska jag väl hunnit ta och lagt upp några bilder.

Annons:
Ahnna
10/6/09, 4:35 PM
#21

#19 Jag har försökt, det går inte bort…

Det är cirka 4 gånger 4 meter, alltså nära 16 kvadratmeter stort.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
10/7/09, 2:40 PM
#22

Trist Ahnna.

Ahnna
10/7/09, 10:03 PM
#23

#21 Absolut! Men det är också flitigt använt under 5 säsonger, så det var halvt om halvt väntat att det skulle bli lite slitet. Det största problemet nu är att det trots ihärdig impregnering läcker som ett såll… Obestämd (Det har det inte gjort förut, men i år så var det extremt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ugrash
10/16/09, 1:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Plockade fram tältet i början av veckan och tog några bilder och mätte. Mått invändigt: längd 240cm, bredd 180cm, höjd 160cm. Fungerar gallant till 4-5personer. Lägger upp nån bild här vill ni ha flera för eventuellt köp så maila mig:

ugrash
10/16/09, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

P.S Jag kommer skaffa en fräschare överliggare och eventuellt sy igen öppningarna i ändarna om så önskas.

Vid alla spännlinor och vid stolparna är tältduken förstärkt med skinn för att minimera risken att duken går sönder.

LinaN
10/16/09, 4:06 AM
#26

#24 o 25 pris? och var finns den?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

markazits
10/16/09, 9:28 AM
#27

Jag vet inte om jag tänker fel här, men blir det inte trångt för 4-5 personer? Golvytan är ju obetydligt större än min säng? Men tältet ser fint ut och jag är också intresserad av var det finns och pris (är bara tänkt för en vuxen och ett barn och till det räcker det ju)

Annons:
Ahnna
10/16/09, 10:40 AM
#28

#27 Jag håller med i din tanke, det känns väldigt litet. Visst kan man vara 4-5 personer på den ytan, man kan ju vara 3 personer i ett 1-manstält också… Flört (Jag har testat, rekommenderas EJ!)

Men hur många man kan vara i ett tält handlar nog mer om hur bekvämt man vill ha det. Jag bor ensam i min pavve som är närmare 16 kvadratmeter, men visst skulle man kunna vara betydligt fler där inne utan att trängas.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tina69
10/16/09, 11:48 AM
#29

Helt klart intresserad!

Vad kostar tältet och vart i världen finns det?

Vi bor liksom i Göteborg =)

ugrash
10/17/09, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag bor i närheten av Södertälje men är hos släktingar i Uppsala ungefär varannan månad. Åker även till Göteborg då och då eftersom min mamma är därifrån, dock mest på vår och sommar.

Jag köpte ett kupoltält förra sommaren för 4personer med innermåtten 180cm x 200cm. Många tältleverantörer räknar en plats som 180cm x 60cm eller t.o.m 180cm x 50cm. Inte som sängar där 210cm x 180cm är för 2 personer!

Pris? Ja, som ovan had jag tänkt mig 3000-4000kr för det eftersom det är helt nytt, bara materialet har gått på cirka 1000kr.

Ha det gött allesammans!

ugrash
10/23/09, 3:04 PM
#31

Vad tycker ni:

Ska jag sy igen överst på tältet eller låta det vara kvar öppet så man kan ha en lång överliggare? Är lite i valet och kvalet

Ahnna
10/26/09, 9:46 AM
#32

#31 Det blir ju mindre slitage på duken om det är öppet. Titta på getelderna, så ser du att deras rökkanaler hade plats för överliggaren också, för att inte duken skulle slitas ut i hörnen där uppe. (Och för att röken ska komma ut, förstås.)

Om tältet funkar sådär så finns det väl ingen anledning att ändra? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: