Annons:
Etikettallmänt
Läst 5820 ggr
Meli
9/27/09, 12:35 PM

Ved

Är det någon som vet vilka träslag som gav mycket värme, mindre värme och så vidare? 

Hört att vissa träslag var "bannlysta" att elda med inomhus eftersom de sotade eller sprätte för mycket. 

I romaren Apikius kokbok skriver han om vikten att välja rätt träslag för att få önskvärt resultat och i Yngve Ryds bok Eld: flammor och glöd ser man att samerna oxå var väldigt noga med att välja rätt träslag.

Så jag antar att de medeltida människorna hade liknade syn på bruket av ved.

Hur var det i städerna med vedhandlare förresten?  Fick man välja vad ens "buntar" skulle innehålla eller?

Hm ja kanske inte finns något dokumenterat om det… 

 Men det hade varit trevligt att veta;).

Annons:
Meli
9/27/09, 12:50 PM
#1

Om någon har nån erfarenhet av vedelding - typ om rök eller hur nåt träslag luktar eller vad som hellst annat som rör sånt så får ni hemskt gärna berätta.

Håller på att skriva på något med medeltida inslag så jag behöver all information jag kan få;).

PogoPedagog
9/27/09, 6:07 PM
#2

hmm….kan bara det mest grundläggande som att barrträd ger sprättigare ved än lövträd. Björkved anses väl finast, då de ger mycket värme

Anthka
9/27/09, 7:28 PM
#3

Som #2 säger, björkved ger en riktigt bra värme. Gran har jag för mig sprätta ganska mycket eldloppor. Överlag ska lövträd vara bättre än barrträd att elda (tror det har med bristen på kåda att göra)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Rozzy
9/27/09, 8:49 PM
#4

Om du verkligen vill ha vedinfo så ska jag ge dig…vänta bara ska jag leta fram boken. Då får du nog kurva på varenda träsort…sen är det inte bara tädsorten utan även storlek på grenarna har betydelse och vart de vuxit och hur de lagrats!

moondancer
9/27/09, 9:01 PM
#5

#4 Plus hur elden är uppbyggd, dvs hur man staplar veden och så

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Meli
9/27/09, 9:17 PM
#6

Ah suveränt!  Hoppas du hittar boken:).

Annons:
Meli
9/27/09, 9:22 PM
#7

#5 Jo allt är definitivt av värde:).

Ahnna
9/28/09, 2:00 AM
#8

Jag eldar varje dag vintertid för att få upp värmen i mitt hus. Björkved och aspved är hårda och kompakta, vilket ger en intensiv eld som värmer bra. Gran och tall brinner lätt men är sprödare och ger inte samma värme. (Veden brinner upp fortare = sämre mängd värme per vedträ.)

Min absoluta favorit, för luktens skull, är tuja. När jag flyttade hit sågade vi ner en mängd jättestora tujor på tomten och året därpå var de torra nog att eldas. Det luktade supergott i hela huset!

För att tända rekommenderar jag stickor av gran eller tall, eller allra helst delar av granplank, eftersom de fattar eld lätt med lite papper eller näver. Sen, när det brinner bra, kan man övergå till hårdare träslag som brinner med större intensitet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
9/28/09, 1:00 PM
#9

#8 Ah ok tack:).  Jättebra att veta:). 

Hm läste att samerna drog bort nävret innan de eldade med björkveden för att det inte skulle sota inomhus…  Hur är det med asp?  Sotar det lika mycket?

Låter mysigt att elda med något väldoftande^^.   Men är det "medeltida"?  Fanns tuja i landet under medeltiden eller är det bättre om jag erätter det med exempelvis en istället om jag vill ha något väldoftande att "elda" med?

Ahnna
9/28/09, 1:16 PM
#10

#9 Hur mycket det sotar har inte i första hand att göra med veden, utan luftgenomströmningen och utsuget i skorstenen. Det i sin tur är påverkat av vädret och hur snabbt man får ett bra drag när man börjar elda.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: