Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2853 ggr
RosaGosa
10/24/09, 12:09 PM

Hjälp med färgval till broderi.

Japp då är det dags att börja fundera på vilka färger jag ska använda till mitt broderi. Tyget som ska broderas på är ett rödbrunt/rostfärgat ylletyg.

Ska brodera ett celtiskt mönster runt plaggets nedre fåll, inte bestämt vilket mönster än.

Vilka färger tycker ni passar till? Ska man välja färger som går ton i ton eller färger som är avvikade.

Tack på förhand för hjälpen!

Annons:
Anthka
10/24/09, 6:24 PM
#1

Beror på vad du vill uppnå med broderier. Själv broderar jag diskreta saker utifrån samma färgskalor (jordfärgerna) vilket som sagt blir diskret. Väljer du avvikande färger få du en mer synlig effekt på broderier.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
10/25/09, 11:35 AM
#2

Tror att jag vill hålla det lite diskret… funderar även på vilken tråd man bör använda. Ylle eller lin?

AutumnWicca
10/25/09, 11:38 AM
#3

Jag broderar nästan alltid ulltråd på ylle och lintråd på linne. När jag broderar alltså, sy ihop plagg gör jag med lin oavsätt om det ät linne eller ylletyg.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
10/25/09, 11:39 AM
#4

#2 yllebroderi till ylletyger, linnebroderi till lintyger.

jag gjorde misstaget att brodera ylle på lin, det slutade med att efter en tvätt så krömp yllet något förfärligt…. såg inte klokt ut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
10/25/09, 12:09 PM
#5

Som redan sagt, samma material i broderitråd och bottenmaterial är en bra regel (även om jag brukar avvika från den då och då och brodera siden på ylle eller lin på ylle Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
10/25/09, 12:11 PM
#6

Tack sp mkt för era visa svar! har aldrig broderat med yllegarn tidigare, vilken tjocklek är att rekomendera?

Annons:
LinaN
10/25/09, 12:12 PM
#7

#4 jag trivs bra med att broderaq med 1-2 trådigt för det blir inte så tjockt då.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
10/25/09, 12:14 PM
#8

#5 Jag har också broderat lin på ylle, och silke på ylle och det går bra, men jag föredrar att ha samma material i broderiet och underlaget. Gladmen precis som LinaN säger är ju inte ylle på lin någon hit Skrattande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
10/25/09, 12:17 PM
#9

#6 tunnare 2-trådigt är nog bra om du inte har broderat med ylle förut. 1-trådiga trådar tenderar att gå av (vilket kan bli irriterande i längden framför allt om man är nybörjare).

#8 Det beror ju lite på syftet med broderiert också, tänkte brodera ett nålbrev med just ylle på bottenväv av lin men det är ju inte tänkt att tvättas… Plagg/saker som ska tvättas bör nog vara broderade med samma material i botten och broderi.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
10/25/09, 12:22 PM
#10

har broderat en del i andra material tidigare men som sagt aldrig med ylle, trådar som går av är aldrig roligt så jag följer nog ert råd om att brodera med 2 trådigt ylle.

Ylle på lin kan ajg förstå itne blri så bra men har sett lin broderats på ylle vilket jag tyckte såg väldigt fint ut.

LinaN
10/25/09, 12:27 PM
#11

#10 ett annat tips för at thindra att trådar går av är at tinte ta mer än en 60-70 cm lång tråd varje gång. eller kortare. För ju längre tråd dess längre sliter man på den änden som är närmast nålen. Vilket obönhörligen kommer leda till att tråden går av. Så "byt" tråd oftare börjar tråden fluffa till sig mycket så är det snart dags att avbryta, fästa tråden och ta en ny.

Ett annat tips är att flytta på nålens läge på tråden också, för själva nålosögat skaver också ofta sönder tråden. flytta nån cm åt gången.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Abbelone
10/25/09, 12:31 PM
#12

Hej! Du brodera självkiart med lintråd på lin ock ylletråd på ylle.En annan fråga er du medeltidare/viking.Med tanke på det keltiska mönster.Viken tidsepok? Vänlig hälsning Abbelone.Skrattande

LinaN
10/25/09, 12:34 PM
#13

#12 hur funderar du kring det keltiska mönstret? själv använder jag keltiska knutar på mitt senaste idiotprojekt och det är en vikinga-kaftan modell hellång.

Men jag resonerar som så, att min person är vittberest och har sett många olika ställen runtom i europa och de brittiska öarna, så att inspirationen kommer från flera ställen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
RosaGosa
10/25/09, 8:07 PM
#14

# 12 Jag har inte "snöat in" på någon epok ännu och har inte hunnit bli väldigt histiriskt strikt i mina skapelser.

Den klänning/kappa jag kommer brodera på är tänkt att användas både privat som ridkappa och även på kommande lajv som kappa/överklänning. Tänker brodera celtiska mönster på den eftersom jag tycker om dem helt enkelt.

Någon gång ska jag väl hamna i en epok som tilltalar mig att jag kommer stanna vid den och sy his´toriskt korrekta kläder men just nu syr jag det som faller mig in och blandar gänra in egan idéer som inte har någon historisk anknytning.

#13 Tack för tipset angående tråden, ska tänka på det när jag börjar brodera sen :-)

AutumnWicca
10/25/09, 9:16 PM
#15

#14 Jag rekommenderar varmt mora redgarn som är ett 2-trådigt tunnt ullgarn!

http://www.borgsvavgarner.se/product.asp?cat=16&art=57

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

RosaGosa
10/25/09, 9:48 PM
#16

#15 har varit inne på deras sida o kikat på just de garnerna. har lite svårt o bestämma mig för hur mycket garn som kan tänkas gå åt.

LinaN
10/26/09, 1:09 AM
#17

#16 ett hekto kommer man väldigt långt med….

Skulle säga att man nog klarar sig väldigt bra på det….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
10/26/09, 9:18 AM
#18

Jag föredrar att brodera med en något avvikande färg. Om bottenfärgen (tyget) är roströd så kan gul, blå och grön passa bra, i olika nyanser utifrån tycke och smak. Även orange eller mörkröd kan bli snyggt, beroende på hur tyget ser ut. Är tyget väldigt brunt så kanske inte brun tråd blir så bra, eftersom broderiet på håll kan se "ihopklumpat" och svårdefinierat ut. (Om det smälter ihop med tyget för mycket.) Just celtiska knutar är ju väldigt slingriga och då är det en fördel om de syns så bra som möjligt.

Bilder? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
10/26/09, 9:25 AM
#19

#18 Ska försöka ordna bilder så ni får se färgen på tyget, om kameran vill samarbeta ;-)

Ahnna
10/26/09, 9:37 AM
#20

#19 Jaaa! Bilder! Skrattande Gärna på de tilltänkta broderimönstren också! *inspirationstillfälle*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
RosaGosa
10/26/09, 10:15 AM
#21

#19 boken jag beställt med celtiska knutar och mönster har itne kommit ännu men mönstret ska fotas så ni får se!

RosaGosa
10/26/09, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Så här kommer en bild på tyget… den ser aningen rödare ut än vad den egentligen är

Anthka
10/26/09, 10:13 PM
#23

#22 snygg färg! Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
10/26/09, 10:25 PM
#24

#23 ja jag älskar den! Hoppas jag klär i den sen ;-)

Abbelone
10/26/09, 11:10 PM
#25

Hej! Er insnöat på År 1390…………….Färgvalet er bra,det er klart du klär i den,hoppas du blir nöjd med ditt brodderi.Hälsning Abbelone.

Ahnna
10/27/09, 9:23 AM
#26

#22 Vad mysig färg!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
10/28/09, 7:01 PM
#27

tjuuusigt tyg! jag röstar på en ljus färg, brunrött har ofta en tendens att göra ögonen galna så man inte ser bra när man lägger små delar av t.ex. djupblått eller grönt bredvid, om det är ett rejält ifyllt mönster funkar väl iofs det mesta.

Annons:
RosaGosa
10/28/09, 7:29 PM
#28

#27 Tack! Bra att veta… har ännu itne bestämt mig för vilka färger jag v ill ha, inte heller för vilket mösnter. väntar fortfarande på min bok som kommer på fredag :-)

RosaGosa
10/28/09, 7:29 PM
#29

#27 Tack! Bra att veta… har ännu itne bestämt mig för vilka färger jag v ill ha, inte heller för vilket mösnter. väntar fortfarande på min bok som kommer på fredag :-)

Ahnna
10/29/09, 9:36 AM
#30

#29 Jag tror också på ljusa kontrastfärger. Vitt, gult, creme, ljus orange, ljusgrönt, ljusblått…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

hctk
11/1/09, 3:06 AM
#31

Den färsta färgen till broderi som dök upp i mitt huvud när jag såg tyget var orange. Beroende på vilken nyans kan du få det mer eller mindre synligt samtidigt som det lär passa bra med tyget. Kan dock inte alls mycket om sånt här, tänkte bara slänga in min spontana åsikt ;P

Upp till toppen
Annons: