Annons:
Etikettallmänt
Läst 8068 ggr
Lovizaa
2009-10-07 18:25

Medeltida dikt

Hejsan! Någon som vill dela med sig av någon slags medeltida/gammal dikt?

Det är en uppgift till skolan. Glad

Annons:
Anthka
2009-10-07 19:01
#1

Vad exakt är uppgiften? Är det viktigt att dikten är just från medeltiden (dvs tidigare än 1500-tal) eller är tidsramen tänjbar?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-10-07 20:00
#2

Variant på dikt är ju faktiskt att ta en gammal sång, tex tourdion är en gammal fransk sång.

Vi hjälper gärna med frågor här på medeltiden, men sen är ju ofta skoluppgifter sådana att man ska leta rätt på infon själv ^^ man kan inte bli hur bekväm som helst ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lovizaa
2009-10-07 21:42
#3

#1 Vi ska skriva en text med gotisk eller uncial-stil på ett stort papper, och sen rita något runtom, så det blir som en av sidorna i böckerna som skrevs på medeltiden (vi har tema medeltiden). Det spelar egentligen ingen roll när den skrevs, bara den funkar som en text till ett medeltida "boksida" Flört

#2 Just till denna uppgift får vi ta precis vilken text som helst, vi behöver inet skriva den själv eller så. :) Och jag har sökt på google men hittar inget bra. x)
Och ja en liten bit från en låtext var det nån som hade tagit. ;)

Lovizaa
2009-10-07 21:43
#4

#2 Förresten vart kan jag hitta texten till tourdion? Glad

Ahnna
2009-10-07 21:54
#5

#3 Låter som en kul uppgift! Läs gärna min artikel om illuminering - en beskrivning på hur man gör en medeltida bokillustration. Glad Jag kan putta upp den i listan till vänster.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-10-07 22:01
#6

#3 Ok, vill du ha någonting som faktiskt skrevs på medeltiden, pröva någonting av Dante, ur Carmina Burana, Tristan och Isolde, Beowulf eller Eddan.

Om det inte spelar någon större roll när texten är ifrån, men du ändå vill ha en lite äldre text borde Shakespear fungera.

Det borde finnas litteraturhistoriska antologier i ditt skolbibliotek eller hos din svenskalärare. I de brukar det finnas en hel del vanliga text- och diktexempel från olika tidsåldrar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Lovizaa
2009-10-07 22:29
#7

#5 Tack!

#6 Okej, ska kolla upp dom. ;)

Lovizaa
2009-10-07 22:45
#8

Jag hittar bara Carmina Burana, men jag förstår inget av det! Glömde kanske säga att det ska vara på svenska, det går väl att översätta, men finns det någon som… kan det språket? Flört

Anthka
2009-10-07 22:47
#9

#8 det språket kallas latin Flört, och översatta versioner bör finnas… men kanske inte just på nätet.

Dante bör finnas på biblioteket, det samma gäller de andra exemplen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-07 22:52
#10

Hur mycket text ska det vara i arbetet? Ska du kalligrafera med penna och bläck eller göra en utskrift på datorn i uncial eller gotisk textur?

Det är lite synd av läraren att säga att texten ska vara medeltida och på svenska, eftersom det inte riktigt går ihop… Obestämd Visst finns det "svenska" texter från den tiden, men det låter inte som modern svenska och hade det varit okej med t.ex. latin eller medeltida engelska så hade det varit betydligt enklare att slutföra uppgiften.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-10-07 22:58
#11

#10 ser iof ingen info om att texten ska vara på svenska eller ens medeltida…

"Det spelar egentligen ingen roll när den skrevs, bara den funkar som en text till ett medeltida "boksida"" (ur #3)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-10-07 22:58
#12

Titta på garmarnas hemsida o se om någon om deras låtttexter passar.

Eller sorkar och strängar.

Det är ju modern medeltidsmusik/folkmusik men väldigt trevligt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-10-07 23:01
#13

#11 Läs inlägg #8! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lovizaa
2009-10-07 23:04
#14

#10 Jag tror att det är på ett A3-ark vi ska skriva det på, så kanske två meningar, inte för korta bara. Ja vi ska kalligrafera, man får välja mellan gotisk stil och uncial stil. :)

Anthka
2009-10-07 23:04
#15

#13 ah, missade den delen.

I så fall, om det är så att trådstartaren vill ha en medeltida text så rekomenderar jag litteraturhistoriska antologier, där texterna ofta finna både i original och översättning. De finns på biblioteket eller hos svenskaläraren (allting går inte att hitta på nätet Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-07 23:06
#16

#14 Välj gotisk stil! Mycket enklare än uncial! Flört (Tycker de flesta.) Den ser mer "wow" ut också, så den ger ett tuffare intryck. Den är lättare eftersom det är kortare linjer att dra, men är man haj på kalligrafi och kan hantera både udden och bläcket bra så är det ju skit samma.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lovizaa
2009-10-07 23:09
#17

#12 Hittar inga låttexter :/

Lovizaa
2009-10-07 23:13
#18

#12 Visste inte att man kunde klicka på låtarna så kom texterna upp. ;)

Ahnna
2009-10-07 23:13
#19

Det ska finnas en bok som heter Sveriges Medeltida Ballader (prof. Bengt R Johnson) som getts ut av Svenskt Visarkiv.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lovizaa
2009-10-07 23:14
#20

Förr skall hälleberget rämna såsom is Förr skall solen borttappa sitt sken Förr skall skogen bli förvandlad till en duva Innan jag dig min vän överger

Kan det vara något tro? Glad

Annons:
Ahnna
2009-10-07 23:14
#21

Kan det här vara nåt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lovizaa
2009-10-07 23:18
#22

#21 Vad är det för nått?

Meli
2009-10-07 23:44
#23

#22 Hm ser ut att vara en del av en ballad om Sankt Görnan och draken?  Hörde legenden om honom när jag gick i scouterna (för mkt länge sen..) men nu har jag väl blandat ihop den med andra legender jag läst…

Har dock för mig att en jungfru offrades till en drake varje dag för att den inte skulle döda stadens invånare och att den här riddaren ansåg att det var fel och beslutade sig för att sätta stopp för det.

Tror det sades att draken var djävulen i en drakskepnad och att Gud gav riddaren order om att döda den i Hans namn eller något i den stilen..

Nån som kan den som den var?  Säker på att det är en massa fel i min version…;)

(Överlevde han ens? Har för mig att det var nån twist på slutet..)

LinaN
2009-10-08 00:26
#24

#20 det är en av mina favoritstrofer ^^ kör på den om du tycker om den :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lovizaa
2009-10-08 22:12
#25

#24 Aha, ja jag tror jag tar den ja, men den var lite för lång så jag tog bort första meningen, men det låter inte lika bra då. :/

Lovizaa
2009-10-09 14:10
#26

Jag kan kanske lägga upp en bild på den när den är färdig. Glad

LinaN
2009-10-09 14:52
#27

#26 det tycker jag att du verkligen ska göra! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Skogselva
2009-10-10 14:27
#28

#8 Latinet är lite risigt efter att ha legat i dvala hela sommaren, men "carmina" betyder "sång" burana har jag nog inte hört talas om, men prova att söka på de buranaska sångerna eller liknande så kanske du får en översättning.

Här hittade jag både den latinska texten och översättning på engelska, om du tycker att carmina burana verkar intressant, alltså.

http://www.classical.net/music/comp.lst/works/orff-cb/carmlyr.php

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: