Annons:
Etikettlitteratur
Läst 2385 ggr
Ahnna
2009-10-03 19:41

Din favoritbok?

Har ni några boktips att ge?

Vilken är din favoritbok i respektive kategori nedan?

1. Skönlitterär bok med medeltida anknytning
2. Faktabok med medeltida anknytning
3. Övriga böcker (t.ex. barnböcker, Bibeln, etc.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-10-03 21:03
#1

1: Påven Johanna - Donna Woolfolk Cross (för strikt medeltida bok). Bonusbok blir Avalons Dimmor - Marion Zimmer Bradley (rör sig kring folkvandringstid och flörtar mycket med legender vilket gör den semifantasy)

2: Var svårare men det slutar nog med Medieval Panorama (fantastiska bilder på det mesta inom medeltida livet och lite till).

3: Torill T Haugers barn- ungdomsböcker Korpflickan och Det kom ett skepp till Björvig 1349. Den första är förvisso norsk vikingatid men sedan tio års ålder min absoluta favorit, jag älskar den fortfarande.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

moondancer
2009-10-04 23:30
#2

1. Name of the wind - Patrick Rothfuss
Lord Of the Rings-trilogin - JRR Tolkien

2. Stora Boken om Vikingarnas Gudar och Myter - Lars Magnar Enoksen

3. Finns många, men just nu är det  Den Nordiska Floran- Mossberg  (sjukt användbar bok för en biolog)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
2009-10-05 00:08
#3

Jag är lite osäker, står och väger mellan flera titlar. Skäms

1. Da Vincikoden av Dan Brown
eller
Den Sista Hemligheten av Ian Caldwell & Dustin Thomason
eller
Den Siste Tempelherren av Raymond Khoury
eller
Passagen av Michael Crichton

2. Det finns så många!!! Tungan ute De jag har läst flest gånger måste nog ändå vara:
Medieval Costume and Fashion och Tudor Costume and Fashion av Herbert Norris
samt
The Tudor Tailor av Ninya Mikhaila och Jane Malcolm-Davies
_samt
_Patterns of Fashion-böckerna av Janet Arnold

Samtliga är dräktböcker, men innehåller en hel del fakta om medeltida och renässansmässigt liv, arbete, samhällsklasser och annat av värde.

3. Ujujuj… Jag vet faktiskt inte! Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-10-07 00:39
#4

#3  Du är rolig du!!! Skrattande

Jag har tyvärr inte läst mycket Medeltidsböcker…eller knappt utan det har varit mest studieböcker i samband med arkeologin…utöver det olästa böcker som står i bokyllan och väntar…Obestämd

1)  Hildebrandts triology Freja Idun och Saga

och!

     Labyrinten - Kate Mosse  (en blandning av nutid och 1200tal… skitspännande!)

2) Suck…förgäves kollat eftersom jag skummat de mesta av faktaböckerna…. gillar mer av forntidens historia iaf… Meddelar er om 10 år när jag är klar!! Men om vi ska ta en nästanärapå faktabok som jag faktiskt läst ut och tyckt varit jätteintressant är:

Reliker och mirakel - Lennart Jörälv  Handlar om Heliga Birgitta, Vadstena m.m.

3)  Första kontakten med ur historisk perspektiv har jag som barn läst och har i ägo:

    Sten och Odens ilska - Biarne Treman (finns fler serie, har bara läst två)

    Trälarna (läst halva serien) Wennerström tror jag förf. heter.

    Det gyllene drakhuvudet - Börje Isaksson

Vuxenbokstips: Läs Elisabeth Nemerts böcker.

Anthka
2009-10-07 09:47
#5

#4 Författaren som skrivit Trälarna heter Sven Wernström  (och det är en riktigt bra serie ur flera synvinklar)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-07 10:36
#6

#4 Jag missade nåt i början av Labyrinten när jag läste den och hängde därför inte riktigt med på varför det var stridigheter i 1200-talsbiten av boken, men den moderna biten tyckte jag var mycket mer spännande.

En liten varningstext, dock, kanske är på sin plats gällande den boken; den innehåller riktigt grafiska beskrivningar på sexuella situationer, så det är kanske inte en bok för barn eller nåt för de pryda… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
hctk
2009-10-08 00:38
#7

1, är den enda jag kommer på ett svar på nu när jag är trött. Jag älskar Christina Ingelman-Sundbergs böcker! Böckerna om Anne är underbara, Brännmärkt och Förföljd en tredje har precis kommit ut men den har jag inte hunnit läsa. Även Mäktig mans kvinna och Vikinga Blot av samma författare är mkt bra, men vikinga tid, inte medeltid…och om jag nu redan sagt två vikingatids-böcker kan jag också säga Ofärd av Dick Harrisson vilken utspelar sig strax innan Sverige blir kristnat.
Där tog det stop. Ska inte skriva i forum när jag är trött, blir inte så bra då haha! Återkommer eventuellt när jag fått sömn och min hjärna börjat arbeta aktivt igen.

Upp till toppen
Annons: