Annons:
Etikettallmänt
Läst 1438 ggr
Meli
10/8/09, 10:11 PM

Tyst igen...

Så blev det tyst igen..  Suttit och funderat på något att fråga men kommer inte riktigt på något "bra"…Flört

Närmar mig dock sakta men säkert en del i min berättelse där huvudpersonen kommer att resa med skepp men vet inte mycket om resor med skepp under medeltiden..  Är det nån som kan tipsa om bra litteratur alt något på nätet som behandlar det jag kan tänkas behöva veta?

Har inte hittat någon bok som avhandlar just resenärernas upplevelser, mat och liknande…

Annons:
LinaN
10/9/09, 12:13 AM
#1

Ett tips är att leta rätt på någon som brukar segla och be dem berätta litet. att segla och vara på en båt skiljer sig visserligen men hur man mår coh känslan av att havsluftens vind viner i håret. stämnings-text blir bra om man har nån som berättar om det :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
10/9/09, 3:23 AM
#2

#1 Mm nog väldigt sant. 

Har suttit o ugglat framför TV:n så fort de visat "Deadliest catch" på Discovery (och allt om historiska skepp och seglatser jag råkat zappa fram på Kunnskapskanalen och liknande..) för att se om jag kan använda nåt lol.

Men ja.. 

En "äkta" sjövan person som man kan peppra med frågor skulle nog inte vara fel alls att få tag i nej - var man nu hittar en sån;).

Har läst lite om hur folk beskrivit resor till sjöss men då handlar det ju om moderna båtar…:(  Svårt att hitta något äldre än 1950 typ… 

Lite har jag lyckats lära mig i alla fall - som att det inte är trevligt att sova nära fören på ett skepp eftersom det "stampar" så mkt - men det är ju mer jag inte vet än vet.. - som alla regler och rutiner ombord och maten som sagt.. 

Har fått för mig att skorpor inte alls existerade i Sverige under medeltiden (baserat på nåt jag hört /läst om att Karl XII skulle ha varit den förste att anv skorpor som proviant i krig.. Vet inte om det måste betyda att de inte användes inom andra områden tidigare dock..).

C-vitaminbrist var ju tydligen vanligt av naturliga skäl men åtminstone på 1640-talet garderade sig vissa tydligen mot det (läste jag i nån överlevnadshandbok..) med granbarr och liknande.  Ingen aning om det stämmer..

Men som sagt regler och rutiner hittar jag ingenstans; hur man hissade och halade olika segel, vilka regler som gällde vid lastnig och lossning, när man gjorde det ena eller det andra, vilka passagerare som fick sova var, osv osv..  Jag vill ha fakta men jag hittar det ingenstans lol.

Var så mkt lättare att hitta saker om den medeltida biodlingen…;)

Anthka
10/9/09, 9:38 AM
#3

Nu handlar den inte om medeltiden utan om den Svenska flottan under 1700- 1800-talet så jag tror utseendena på skeppen har förändrats under åren men i alla fall: Claes Bernsen - Segelfartygens tid. (det är äldre än 1950 Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
10/9/09, 11:47 AM
#4

#3 Vad bra!  Ska kolla upp den.Glad

Upp till toppen
Annons: