Annons:
Etikettallmänt
Läst 1939 ggr
Sass
2009-10-26 01:44

Hur "purjo" är Arn-filmerna?

Zappade mellan tvkanalerna idag och funderar lite på vad ni tycker om dem?

Annons:
Tomteslakt
2009-10-26 08:02
#1

vad gäller tempelriddarnas kläder fick jag frostbrytningar m.m….  något så historiskt korrektfel har jag nästan inte sett sen sneakers i marie-antoinette…

  • för det första har tempelriddarna i filmen tyska ordens sköldar, varför skulle dom ha det liksom?
  • För det andra ser resten av tempelriddarna något som ser ut som backgammonspel på sköldarna
  • slaget vid hattins båda horn utspelade sig framför en sjö… har inte för mig det finns någon i filmen (kan dock ha fel)

dock måste jag säga till filmens och filmteamets försvar att det är en jäkligt välgjord film (var med själv under inspelningarna). det ska dom ha credit för.

Anthka
2009-10-26 08:29
#2

Jag spottade och fräste oerhört mycket (och gör det fortfarande) över att Arns mamma går utan huvudduk.

Annars har jag faktiskt ingen koll, har fortfarande inte sett andra filmen och var så morrig över huvudduken i första så jag orkade helt enkelt inte kolla vidare.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-26 09:12
#3

Jag har inte sett någon av dem, är inte så sugen heller. Vet att böckerna innehåller en del stora fel, så jag förväntar mig inte att filmerna ska vara pefekta heller.

#1 Det där med att korset är fel, det tycker jag händer ofta när det är prat om tempelriddare. Färger blandas helt kajko och ibland är det raka 4-armade kors, ibland 8-uddiga och ibland kommer någon annan, fantasy-aktig, variant. *suck*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-10-26 10:53
#4

Jag har också undrat över filmerna. Men främst då tjejernas kläder. De använder inte huvuduk alls när de är vuxna och så även i film 2.. Någon som vet hur HK deras kläder är i 1:an och 2:an.

Jag tycker filmerna är fina för att de ger stämning, det finns ju inte jättemånga filmer som är helt HK..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[Kanonkulan]
2009-10-26 20:51
#5

Till första filmen nålbands det 25 par vantar. Tummen upp för det!

Anthka
2009-10-26 22:09
#6

#5 nålbundna vantar är jättebra, och ändå kan de inte placera huvuddukar på gifta kvinnor…..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Tomteslakt
2009-10-27 07:50
#7

hehe.. för att lägga till lite mer men som är ju anpassat efter filmfolk som inte orkar någe…hjälmarna var i plast och gummi, brynjorna var i plast (såg ut som legobitar) och aluminium…. dock var aluminiumbrynjorna nitade…

det är heller inte samma häst han rider i klostret som hem till gården…det är två olika raser..

AutumnWicca
2009-10-27 14:03
#8

#7 Men hästen han får i klostret i film 1 blir ju dödad i öknen i början av film 2 Skrattande Så den saken är ju inte så konstigt Glad

Eller menar du när han återvänder hem till sin pappa i första filmen? (kom på att du kanske menade hem så….)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Tomteslakt
2009-10-27 20:43
#9

när han kommer hem första gången efter ha varit i klostret… den första var en andalusier den andra är en frieser… träffade båda hästarna faktiskt.. och ägarna :P

Meli
2009-10-27 20:46
#10

# 9 Varför bytte de?

Tomteslakt
2009-10-27 21:14
#11

olika inspelningsplatser sen så vet jag inte mer… vet bara att de bytte den ena var visst hingst också..medans den andra var vallack… var ju olika ägare också

Meli
2009-10-27 21:25
#12

# 11 Hehe ok.

Upp till toppen
Annons: