Annons:
Etikettallmänt
Läst 1803 ggr
Ahnna
10/3/09, 6:54 PM

Vetenskapsmagasinet i SVT

Var det någon som såg det den här veckan? De visade bland annat armborsttillverkning och armborstskytte, samt gravöppningar med tillhörande medeltida mordgåtor i Skänninge.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Halvdansken
10/4/09, 1:21 PM
#1

Jag såg det, men tycker det blir lite tramsigt när man ska klä ut sig i medeltidskläder, och dessutom när hon tjejen började gräva, iförd en snygg klänning. Tror inte damer i den samhällsklassen höll på med sånt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
10/4/09, 9:03 PM
#2

#1 Överhuvudtaget så var inte intervjuarens klänning medeltida, utan ett Hollywood-hopkok av fantasy och renässans. Väldigt störande! Obestämd

Och jag tycker väl kanske att det var väldigt onödigt att ha ringbrynja på sig när man visar upp armborstskytte, eftersom de själva poängterade att deras pilar, som trots allt var skjutna med ganska svaga armborst, penetrerar brynja utan problem. (För er som inte såg det så visade de även hur ett par pilar fullkomligt krossade sig igenom en brynjehuva.) Men okej, det hade sett ännu tokigare ut utan rustning, eftersom de trots allt skulle föreställa medeltida soldater.

Silvermynten de hittade i graven blev jag lite konfys över. Den där experten på mynt sa att de inte var värda något i Östergötland, eftersom det var Uppländska mynt, så därför begravde man mynten ihop med ägaren. Men hallå…! En sån mängd silvermynt (över 200 st) lär man väl inte bara kasta ner i jorden för att de har fel sigill? Det måste ha varit någon extremt rik människa som gjorde det i så fall, inbillar jag mig, som inte hellre sparade dem eller formade om dem till andra saker. Silver var ju trots allt lite värdefullare än dynga på den tiden… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/4/09, 9:18 PM
#3

#2 var det inte silver som silver, oavsett prägling? Det är vad jag har trott/förstått efter att ha läst historia i alla fall. Man köpte ju länge varor på vikt, dvs vägde mynten och varan mot varandra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
10/4/09, 9:19 PM
#4

Det där fattade inte jag heller. Vad jag läst så var myntens ursprung ganska oväsentligt, det var vikten som gällde (dvs, silvervärdet), Om de sen var svenska, danska eller tyska var sas skitsamma.

Och att man skulle varit så generösa på en tiden att man begravt honom med pengarna för att man intevisste vad man skulle göra med dem…  nääää…va?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
10/4/09, 10:10 PM
#5

#3 & 4

Ja, ni… Myntexperten hävdade i alla fall att en del av mynten var Uppländska och bara gällde i Uppland, och att man i Östergötland på den tiden använde Gotländska mynt. (Eller minns jag fel?) Jag tycker att det är väldigt besynnerligt, att man i olika landsdelar skulle haft olika valutor som inte gick att översätta med varandra. Som sagt, varför i hela friden skulle man "kasta bort" över 200 silvermynt på en död kropp i en grav? Det känns mer som att någon gömde pengarna där och av någon anledning inte hämtade dem vid ett senare tillfälle, eller att någonting som man la ner i graven, som nu har förmultnat, hade ett lönnfack där pengarna fanns. Jag har svårt att tro att man lät en död kropp få med sig så mycket silver till livet på andra sidan, i en tid då merparten av befolkningen svalt eller var väldigt fattiga.

I don't get it…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/4/09, 10:22 PM
#6

#5 jag såg i och för sig inte programmet men det du beskriver låter ytterst lustigt och jag förstår faktiskt inte heller vad "experten" menar…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Meli
10/4/09, 10:33 PM
#7

Haha nej.   Jag såg det inte heller men jag tycker ju att det låter väldigt konstigt om silver skulle vara värdelöst bara för att det råkar ha en annan sorts prägling:).

Kanske de lades ner i graven av någon som älskade den personen högt (och som själv inte var purfattig…)?  Personens son till exempel?

Upp till toppen
Annons: