Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1645 ggr
Ahnna
11/7/09, 9:51 AM

Tyg närmast halsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På förekommen anledning i Färdiga Projekt 2-tråden, så tänkte jag starta en diskussion om vad man kan eller bör ha närmast halsen på sina plagg.

Personligen skulle jag inte rynka på näsan åt en infodring eller liknande i linne eller sammet, beroende på samhällsstatus, för att slippa ha ylle närmast huden. Men det bör vara smakfullt gjort i en färg som överrensstämmer med yllet. Kanske inte exakt samma, men så lika som möjligt, OM det inte ska vara som en dekoration som ska synas - då kan en kontrastfärg bli bättre.

Jag bifogar en bild på min 1500-talskorsett, som är sydd i ljusblått linne och alla kanter är bundna med vinröd sammet. Den här modellen är gjord efter ett original från drottning Elizabeth I's garderob, men hennes korsett var bunden med tunnt skinn istället för sammet. Min poäng är att om man binder kanterna på det här sättet så kan man ju låta mer av bindtyget sitta på insidan. På min korsett är det lika mycket sammet på insidan som på utsidan, men det är för att sammeten bara kom till som dekoration.

Ett annat alternativ för att slippa kliande ylle mot huden är att helfodra plagget med linne eller sätta päls runt kanten.

Vad anser ni är bäst/snyggast/mest HK?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
11/7/09, 7:25 PM
#1

Jag kör på en smal linneremsa (ca 1 cm i färdigt tillstånd)som jag syr fast på insidan av halslinningen. Hade stora infodringar från början men det var så bökigt att få de och ligga snyggt.

Men så är jag inte så känslig mot ylle heller utan har linneremsan mest för att få till en snygg halslinning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
11/7/09, 8:56 PM
#2

Jag gör ofta linneinfodringar både på linkläder och ylleplagg. De är allt från 1 cm "breda" på insidan till 5-7 cm breda. Syr då fast dem mjukt så det inte är något som hänger o fladdrar.

Ska dona bilder vid tillfälle.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
11/7/09, 10:35 PM
#3

Hmm…. jag har nu trätt på nålar 8 cm på utsidan för att sedan sy fast kanterna. Brodera kommer jag göra längre fram något slingrigt på den och på insidan blir det runt 15-20 cm men eftersom det gröna linnetyget inte är såå lika bred som manteln så blir det lite annorlunda. Ska hänga upp den o fota imorgon så får ni se hur min idé ser ut.

Upp till toppen
Annons: