Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6913 ggr
GTSY
2009-11-04 19:53

Kappa eller mantel?

Hej!

Nu behöver jag hjälp!

Hade tänkt sy mig en mantel att rida i.

Men ju mera jag tänker på saken och ju mera jag läser om ridmantlar, destomera osäker blir jag.

Det blir ofta otympligt, de dras bakåt, de är svåra att få att hållas bra över axlarna osv…

Därför funderar jag nu på en kappa istället.

Ungefär(ganska exakt) som denna:

Klicka här

Tänkte göra kjolen ännu större så att det blir som ett ländtäcke för hästen och göra armarna lite mera lagom stora så jag kan dra ner de över händerna…

Den ska sys i blått ylle som jag köpt.

Ni som har mantlar/kappor.

Har ni tips och råd?

Annons:
Anthka
2009-11-04 20:21
#1

Är du inriktad på ngåon speciell tidsperiod eller syr du medeltida/medeltidsinspirerade kläder över lag? Spelar historisk korrekthet någon roll för dig?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
2009-11-04 21:20
#2

Jag håller påa t sy en ridkappa/lajvkappa i ylle. Den är inte jättevid men tillräckligt för att täcka benen, har en öppen sprund ibak och är öppen fram så att den ska gå lätt att rida i. har använt mönster fånr sofias atelje till bas och sedan gjort om den efter eget tycke. Den rä itne kalr ännu så jag kan itne säga om jag blivit nöjd med den… men jag skulle sattsa på kappa om ajg vore du för att ha o rida i

LinaN
2009-11-04 21:34
#3

Ett tips om man ska ha en mantel är att sy in ärmslitsar mitt fram i lagom höjd så händerna kan sticka ut, men samtidigt när jag tittar på den här länken du länkar till så är ju det, fast utan klockärmen en bra idé.

För där får du värme samt att det inte blir lika otympligt att sitta upp i. Jag har ridit i halvcirkelmantel och visst det funka, men jag saknade vettiga hål för händerna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-05 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kappan på bilden är inte Historiskt korrekt, så om du bryr dig om det så bör du undvika den sajten överhuvudtaget för inspiration. Den innehåller tyvärr fler fel än rätt. Flört

En ryttarmantel, som inte dras bakåt och som inte känns konstig, sys genom att man tar bort de två främre panelerna. (Tänk en 8-bitarsmantel, typ Sophias Ateljé, och ta bort de främsta panelerna så att du får en 6-bitarsmantel.) Sen syr man fast ett långt band i överkanten på halsen. (Ingen krage.) Det bandet fäster man i kors över bröstet och knyter bakom ryggen, alternativt tar det i kors bakom ryggen också och knyter framme på magen. Se bild…

En sån mantel kan göras kort eller lång, beroende på hur du vill ha den. Min, på bilden, låg inte så mycket över hästen, bara lite bakom sadeln.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-05 11:31
#5

Ett annat, fullt Historiskt korrekt, alternativ är en gardekors. (Gardcorp på engelska om du vill googla.) Det är en långärmad kappa som knäpps hela vägen upp i fram, den har luva och vida ärmar som man kan ha som de är eller så för man ut handen genom ett hål vid armbågen. Den kan vara knälång eller ner till fötterna. Användes av både män och kvinnor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

GTSY
2009-11-05 18:22
#6

oj, tack för alla bra svar!

Jag har nog bestämt mig för kappa.

1. jag ville ha en mantel med huva för mysfaktorn, men luva går det ju att sätta på denna också.

2. som LinaN sa, det är smidigare att sitta upp i och rida i.

#1. Nja, önskar jag kunde vara mer Historiskt korrekt, men då jkag ej är ut på evanemang el dyl så får funktion gå före korrekthet.

Dock älskar jag stilen och önskar jag hade fler anledningar att sy korrekt.

#2. Återkom gärna med rapport och bild!

#3. Din mantel är bra när du rider som riddare, detta ska mera vara som regn/kyla skydd för mig och hästen när jag sitter barbacka i skogen…

Annons:
GTSY
2009-11-05 18:25
#7

Lite mera idé flöde…

Det kommer bli denna skärningen i ryggen, med elastiska band för bästa rörelsefrihet…

Rygg

Lite som denna framtill, högre hals och aningens vidare/längre armar bara…

Framsida

Några fler ideer??

Jag kommer såklart sy kjolen större….

Anthka
2009-11-05 18:31
#8

#6 som redan påpekats, det plagg du tänker utgå från är förvisso fint men inte det minsta Historiskt korrekt.

Ett liknande plagg, som kan göras nästintill fotsidt och med huva om så önskas (och som har värmande ärmar) är just gardekorpsen som #5 syftar på. Den är inte bara värmande utan också historisk korrekt Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2009-11-05 19:02
#9

#4  Ah. Jag har funderat över det där med risken med vanlig knäppning på mantlar när man rider snabbt i skogen, men det var alltså så de löste det.   

Bra att veta.Glad

Ahnna
2009-11-05 19:24
#10

#6 Min ryttarmantel passar lika bra för skogsmulleridning som för tornerspel. Flört

Dina länkar visar samma sida hela tiden, så jag kan inte kommentera hur du menar att du ska skära kappan…? Men som sagt, modellerna på Scaramouches hemsida är INTE historiskt korrekta, så alla som vill undvika missar bör leta någon annanstans. *bara påpekar, du gör som du vill*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

GTSY
2009-11-05 21:27
#11

#10 Menade inte alls så, mera att jag förut ville ha en mantel som gick mera fram som regnskydd inte bara värme…

#8. Oj, här kommer korrekta länkar.

Och som jag påpekat ska den inte sys exakt som den. Utan mera som en kappa avsedd för ridning kunde ha gjort förr i tiden… (inte direkt medeltid dock kanske…)

Rygg

Kandske lite mera såhär fast lång och med luva..

Funderar på att göra luvan avtagbar ifall man nångång vill ta lite finare foton..

Om jag skulle göra den modell jag har i huvudet hyfsat tidsenlig skulle den se ut såhär:

Regency riding coat

Men jag tycker inte om den skärningen så jag gör den mera om jag vill ha den… Oskyldig

Anthka
2009-11-06 09:30
#12

#11 men då är det inte ett medeltida plagg du vill ha utan en ridkappa från 1700-1800-talet.

Kanske någontig i stil med mönstren härifrån: http://www.handelsgillet.se/monster.htm#171800-tal (scrolla ner lite så finns tre exempel på riddräkter, RH709, RH829, och RH830)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-06 09:57
#13

Håller med Anthka, det låter mer som en 1800-tals-riddräkt. Inget fel med det, men det är ju inte så medeltida. Så om du ska ha den i medeltida sammanhang så kommer den se lite malplacerad ut, bara så att du är förberedd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
GTSY
2009-11-06 23:01
#14

Har kommit på det vid det här laget.

Får bli mera 1800 tal helt enkelt…

Upp till toppen
Annons: