Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2879 ggr
Ahnna
2009-10-18 11:45

Halvt OT: kostymörsutbildning på distans

Jag tänkte bara tipsa om att Kalix Folkhögskola har en kostymörsutbildning på heldistans, det vill säga att man studerar helt och hållet hemma och över internet. (Två träffar i Stockholm planeras per läsår, då besöks teatrar, museum och dräktgarderober.) Man kan läsa antingen på "helfart" i 1 år eller på "halvfart" i 2 år. Sista ansökningsdag är 15 maj och kursen börjar i september. Det är helt kostandsfritt, förutom cirka 1000:- per termin i material.

Kursen behandlar bland annat 1500-talet med dräkt och broderi, men även 1800-tal (turnyrer!) och något modernare dräkter. Man får också läsa en hel del om kvinnohistoria, kvinnors utveckling, hattar och andra huvudbonader, skissning och så vidare. Man läser 3 pjäser som man sedan analyserar och skissar på dräkter till. Kläderna skickar man till kursledaren, som bedömer och betygsätter och sen får man tillbaka dem så att man kan använda dem som t.ex. arbetsprover när man söker jobb.

Jag ska definitivt söka! Som kostymör jobbar man med att sy och designa dräkter till t.ex. film, TV och teater och de enda antagningskrav som finns är att man har ett brinnande intresse för historia och att man är nyfiken på teater. Jag som har gått teatergymnasium kommer troligen få en del upprepningar på kursen, så jag förstår det som att man inte behöver några direkta förkunskaper inom teater för att kunna hänga med. Kursledaren har jag haft lite mailkontakt med och hon är väldigt trevlig och saklig, så jag är övertygad om att det blir en helt fantastiskt rolig kurs! Synd bara att det är så lååååång tid kvar innan det börjar!

Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-10-18 12:26
#1

Är utbildningen CSN-berättigad? låter ju klart intressant :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-10-18 13:57
#2

#1 Japp! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-10-18 17:12
#3

Asch då, min kvarvarande bidragstid från CSN räcker inte till det också…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-10-18 17:15
#4

Känns som om detta är störe chans att komma in på än djursjukvårdar-utbildningen. men oavsett vilket så måste jag få ordning på vad jag ska göra i vår…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-10-18 19:45
#5

#3 Men eftersom utbildningen är på distans och man själv bestämmer takten så funkar det ju att arbeta samtidigt så att man inte behöver studiestöd. Flört

#4 Jag är skitnervös för att inte tillräckligt många ska söka kostymörutbildningen i vår, så att den inte blir av, så ju fler som söker desto bättre! Så vitt jag vet har den inte blivit inställd förut, men man vet ju aldrig. Med min tur så… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-10-18 22:17
#6

Frågan är ju sen hur man ska kunna livnära sig på att vara kostymör…. man får väl nästan vara egen företagare för det?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-10-18 22:34
#7

#6 Har du tur så kan du bli anställd av en teater eller ett film-/TV-bolag, men det är väl mest troligt att man blir anställd på projekt när ens kunskaper krävs. Jag tror inte att det krävs företag för det - man behöver ju inte ha företag för att bli anställd som t.ex. skådis på projekt - men vill du promota dig och få beställningar mellan teater- och filmjobben så underlättar det om du har företag.

Men det är ju inte alla som går en sån utbildning som tänker jobba som kostymör sen, det gör man ju som man vill med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-10-18 22:55
#8

#7 nej det är ju det. det hade vart kul o läsa men som jag känner så måste jag nog hitta något som jag blir något på…. :/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-10-19 11:01
#9

#5 med jobb på över 45tim i veckan och småbarn?…. Nej, den utbildningen lägger vi i "skulle vara kul någongång på låååång sikt" högenFlört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-19 11:05
#10

#9 Min poäng är att det GÅR att kombinera - sy lär du ju göra i alla fall, eller hur? Glad Jag ser kursen som en möjlighet att få ett yrke på köpet för att göra exakt det jag redan gör, nämligen att sy och läsa om dräkter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2010-02-15 21:24
#11

Nu är det snart dags att söka! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: