Annons:
Etiketthantverk
Läst 2007 ggr
LinaN
11/8/09, 11:42 PM

Fiffiga knep och trix!

Har ni några fiffiga trix, knep och huskurer på hur man överlever bland läder, skinn, garn, tyg, brickbandsbrickor, nålar, knappar och allt möjligt annat elände som man samlat på sig iom hobbyn?

Delge era knep här, sådant som är snyggt, smidigt, underlättar vardagen eller helt enkelt bara är sjudundrandes tillfredsställande när man hantverkar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
11/8/09, 11:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer då mitt första tips, finns även på fyndat och syndat. Men en pryllåda till alla småsaker som pärlor och annat är guld värt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
11/8/09, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sedan så har jag alltid tyckt det är jättetråkigt att behöva stoppa undan garner och sånt i lådor så man inte kan se dem. Samt så är min korg för garn numera överfull av garnnystan så härvorna fick inte plats.

Så sedan någon vecka tillbaka förvarar jag mina härvor såhär!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
11/9/09, 9:34 AM
#3

Lådor, lådor och lådor är mitt knep. Organierat och välförvarat (gärna på ett ställe). Nu har jag inga bilder att dela med mig av då de mesta ligger nedpackat inför flytten (och det som är kvar knappast är fiffigt organiserat längre) men jag förvarar det mesta i olika smålådor i en sekretär, allting utom symaskinen gick ner där. De garner som är för fina för att stoppas undan står ovanpå sekretären i vackra fat eller näverkorgar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
11/9/09, 10:39 AM
#4

Akta så att inte garnera får för mycket sol bara, så att de bleks. (Eller ännu värre; bleks ojämnt!)

Jag har ingen jättefiffig förvaring, vilket bottnar i att jag har för mycket grejer, men jag gillar att organisera saker i genomskinliga plastlådor. Då ser man utifrån vad det är i och så slipper man rota igenom alla för att hitta det man ska ha. Jag har också ett gäng svarta kassettlådor som jag förvarar saker i, vilket ser snyggt och prydligt ut eftersom alla har samma färg, så de kan stå framme utan att störa. (Mitt vardagsrum är fullt med svarta kassettlådor och i dem finns hästpapper, föreningspapper, DVD-skivor och dräktmönster.)

En annan klassiker är ju pärmar, som går att variera i det oändliga. Mitt problem när jag skulle organisera alla mina mönster i en pärm var att pärmen inte var tillräckligt stor för att alla mönster skulle få plats. Det lutar åt att jag måste göra en pärm för överdelar, en för underdelar, en för hattar, en för klänningar, en för broderier och en för allt annat!

Jag har samma problem med plastlådor, det skulle gå åt alldeles för många för att organisera alla mina småpryttlar! Men jag har några lådor som jag har de finaste pärlorna i, t.ex. En låda innehåller bara äkta naturmaterial, eller hur man ska säga, alltså sötvattenspärlor, hornpärlor och glaspärlor. Det är händigt, har jag märkt, när man ska jobba med ett projekt som är über-HK där alla detaljer måste vara exakt korrekt. Då är det bara att öppna den "äkta" lådan och så har man alla äkta alternativ på samma ställe.

Tyger… *harkel* Jag har två stora plastlådor med tyger i, men de håller på att svämma över. Utöver dem har jag ett par-tre flyttkartonger som är ännu mer överfulla med tyger och utöver det är min vind full med kartonger och kassar med tyger, gamla dräkter som jag har sytt och inte ids kasta (för materialet kanske går att återanvända?!) och tygspill. Även päls återfinns i flera påsar lite varstans. Jag har funderat på att köpa en såndär smart hylla på typ IKEA, med en massa fyrkantiga hål i. Men jag skulle behöva så himla många för att alla tyger ska få plats, men tanken är väl ganska god? Att organisera tygerna i var sitt hål efter färg och material. *drömma*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/9/09, 10:58 AM
#5

#4 redan tänkt på, därför hänger de i sovrummet, enda stället som solen inte är mer än i mitt ansikte på morgonen… solen faller aldrig rätt in i rummet utan enbart över huvudändan på sängen…. på gott och ont. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/9/09, 11:10 AM
#6

#5 Jag tänkte mest på Anthka som har sina garner liggande framme. Hänger de i taknivå i ett mörkt rum så blir de nog inte så blekta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
11/9/09, 12:39 PM
#7

#6 vårt vardagsrum är MÖRKT, så ingen risk att de bleks här. Det blir nog värre i nya lägenhetn (stor ljus och härlig). Får fundera ut hur jag ska göra där.

vindsförvaringen, den ja….. Där står flyttkartonger med tyg/tygspill (sisådär 2-3 st), stora industrisäckar med ull, mindre sopsäckar med slaktade pälsar (en päls för varje säck) och så alla medeltidskläder/saker som inte får rum i lägenheten.

Sedan har jag fördelen att jag har föräldrar som just nu insett att de har alldeles för mycket saker, så titt som tätt ramlar det förbi lådor och annan förvaring helt gratis (oftast följer det med lite innehåll i lådorna också, jag räddar det som räddas kan).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: