Annons:
Etiketthantverk
Läst 2873 ggr
Tomteslakt
2009-10-23 15:13

Hur pass "purjo" är ni?

Jag tänkte lägga in en ny tråd här då jag är ett fan av denna forumsida. Stort tack till AH och min sambo:P

Nu tänkte jag höra med er andra som håller på med återskapande. Eftersom detta då är en medeltidstråd, hur pass hk, äkta, "purjo" är ni när ni återskapar?

Jag för min del försöker (har iaf plan på det) att göra mig en 1330 tals utrustning för ryttare och häst och då förlagan är tagen ur manessa codex vad gäller rustning. Därifrån plockar jag lite här och vad från riddarna/ädla herrarna. Dvs tog idén med bjällror på hästen från herr ulrich von lichtenstein m.m…

Med återskapandet av min utrustning menar jag brokor, hosor, gambeson, stoppade hosor för fäktning och tornering med brynja, ringbrynja, bascinett med visir, handsydda stövlar, plåtdelar till ben och armbågar, vadderad krage till hjälmen, 1330tals herremanskläder också…vid sidan av den militära delen… jag försöker även göra det mesta för hand…och självTungan ute

vi försöker även få paviljongen att se så tidsenlig ut innuti som det går.. m.m…

hur pass mycket går ni andra in för era grejer?

Annons:
LinaN
2009-10-23 16:30
#1

Jag blir bara värre o värre för varje år ^^

Jag har från att struntat i om det är 45% blandmaterial till ylle och lin gått till att vägra använda det om det inte är 100%igt.
Från att ha sytt allt på maskin inkl synliga sömmar syr jag nästan allt för hand. Allt från klänningar, mantlar och ner till minsta lilla småsak man kan behöva.

Jag vill ha det så korrekt som möjligt men är ändå beredd att kompromissa sålänge det SER bra ut. tex när vi tillverkat vår vikignasäng, så tänker ju inte jag ligga hårt, utan jag ska ha skummadrass i botten och sedan bädda in med linnelakan och fällar och annat mysigt. Ingen kommer gå å dra i min madrass på evenemangen. Att jag sover bekvämt är viktigare än att purjo-lasse ska tycka och tänka där han ligger på sin stickiga tagelmadrass ^^

Jag försöker var HK så långt det går, men samtidigt så ger jag mig själv utrymme till experimentella idéer. ingen VET EXAKT hur man klädde sig på vikignatiden så därför har man ju litet mer spelrum även om man håller sig inom ramarna av rimlighet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
2009-10-23 16:54
#2

Ja, håller med dig, så länge det ser korrekt ut och man vet att detta ska ingen dra i, som t ex att man har vanliga underkläder längst inunder… eller att jamen visst, pvailjongen är sydd på maskin, men försök sy det för hand i kanvass… hehe

ingen vet ju heller exakt hur varje människa klädde sig på medeltiden eftersom bara enstaka fynd gjorts… och det är ju inte direkt respresentiva för HELA europa..

T ex har jag ett tag kört med diskreta stallskor med stålhätta förrut men faktiskt övergått helt till skinnstövlarna då det ser snyggt ut, tårna får jag hålla undan damens hovar…

Anthka
2009-10-23 17:02
#3

Åhå, så bra då menar du alltså att du syr den där sidenjackan själv (yey en sak att stryka på min lista) Flört

Jag försöker hålla mig relativt purjo/hk men några kompromisser blir det. Syr långsömmar på maskin och har stallskor som väpnare. Det är lätt för riddarna att kaxa över purjoskor under tornerspel, de behöver inte ha fötterna på samma plats som dansande hästhovar….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-10-23 17:33
#4

#2 jag hade inte heller velat handsy ett helt tält. det (i min värld) gränsar till vansinne och psykiatrisk vård för den som handsyr ett tält/pavve. ^^ vissa saker syr man helt enkelt int för hand ^^

#3 det gör ont att få en häst på foten även MED stålhätta… Så jag förstår dem som har jodphursskor med stålhätta, men med ett par långa byxor som går nedanför resåren eller dragkedjor så är det inte en kotte som hinner glo på en väpnares fötter medan hästarna susar fram och lansar splittras! ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
2009-10-23 17:38
#5

#4 nä precis, sen vet jag att det går att klä jodpurspkorna och ridstövlar med ringbrynja…vilket gör att det uppenbara försvinner lite:P

Har faktiskt inte riktigt förståelse för de som rider med stickat och plastskydd och har argumentet "det är för tungt", att använda riktiga grejer är en ren säkerhetsåtgärd, det är väl inte för inte som de hade den utrustning de hade. Sen ser det snyggare ut på banan för publiken med riktig utrustning.

sen så har jag ju tänkt att ha lika tidsenligt inom tempelriddarorden vi är med i.

toov
2009-10-24 23:23
#6

vad menas med "purjo" ?

Annons:
LinaN
2009-10-24 23:31
#7

#6 Purjo kan du läsa om här :) En bra förklaring, hade själv den frågeställningen för ett tag sedan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

toov
2009-10-25 13:50
#8

#7  tack! Nu försår jag lite bättre ^^ så purjo e alltså samma sak som HK - "historiskt korrekt"  : D

I så fall måste jag nog erkänna att jag nog är vääldigt "opurjo". Skäms

- Syr jag så använder jag symaskin, o det jag syr är nog snarare 'inspirerat' av något historiskt korrekt… xD Jaja, kul har jag iaf^^

Tomteslakt
2009-10-25 18:13
#9

#8, ja kul är ju det man ska ha…

att jag försöker göra det så HK som möjligt är ju för att jag dels tycker det är snyggare rent personligt samt att det i mina ögon renderar mer respekt m.m.. men det är för att då jag ju vet att det ligger massor med jobb och brinnande intresse bakom att få det så riktigt som möjligt. Nu kanske jag låter väldigt arrogant och överlägsen, men jag som pysslar med tornerspel t ex tycker inte personligen att riddare idag bör använda stickat eller plastskydd då det är en säkerhetsfråga. Sen ser det inte proffesionellt ut, om man ska ta betalt för att publik ska se.

Sen tycker jag det är himla roligt att försöka göra det så riktigt som möjligt, för jag vill kunna ge publiken det att är lika äkta som det ser ut att vara på håll…. samt att jag inte köper en del andra riddares utrop om att utrustningen är så tung, ja, men det var den ju förr också:)

Ahnna
2009-10-26 09:27
#10

Jag försöker hålla mig till tidsenliga förlagor och har blivit mycket mer strikt i det de senaste åren. Just nu sitter jag t.ex. och handsyr och handbroderar en 1550-talsdräkt i ylle och lin, efter flera förlagor på "vanligt folks" dräkter från den tiden. (Alltså inte så mycket bling-bling den här gången.) Mina "mentorer" i SCA har assisterat med mönster och toile, så att allt ska bli så rätt som möjligt, och dräkten ska förstås bäras med tidsenlig korsett och övriga underkläder. Alla sömmar sys med lintråd i rätt färg för materialet och alla broderier görs med silkestråd, helt enligt renässansstandard. Alla broderimönster är dessutom kopierade från korrekta förlagor.

Man känner sig lite snobbig när man förklarar vad man sysslar med, eftersom många (bland annat på den här sajten) inte tar så hårt på det här med att vara helt tidsenlig, men jag syr inte korrekta grejer för att verka snobbig eller förmer. Jag är helt enkelt intresserad av hur man gjorde kläder på den tiden och hur det blir när man har gjort varje detalj så korrekt som möjligt, utifrån målningar och fynd. Experimentell arkeologi! Cool

Hur andra väljer att göra är upp till dem, men frågar de om råd med tillskärning eller materialval så delar jag gärna med mig av vad jag vet. Sen får vederbörande ta det som han/hon vill, men inga tips jag kommer med är för att jag vill förändra andras sätt att tänka. Snarare vill jag dela med mig av vad jag vet, för att de som vill följa gamla regler och mönster ska kunna göra det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-10-26 09:34
#11

#9 Håller med du. Plast och stickade tröjor hör inte hemma på en rännarbana, av den enkla anledningen att det är både fult, oproffsigt och osäkert.

Det är tungt med rustning, javisst. Jag som är tjej, och som i alla fall förut vägde 50 kg och hade muskler som små ärtor, har ibland ordentliga problem med utrustningens vikt. Det skaver ibland (särskilt när jag var tunnare om axlarna) och det gör ont, men vill man hålla på med tornerspel så måste man anpassa sig efter den säkerhetsutrustning som finns, det vill säga en korrekt medeltida rustning. Rider man mot varandra med skarpa vapen så skyddar inte glasfiber och yllekoftor, liksom…

Tornerspel är inte en sport för alla, så enkelt är det. En rustning är dyr, men det är sjukhusräkningar också!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-10-26 10:56
#12

Jag började med mitt intresse för historiska kläder när jag lajvade, där var det ju mycket fantasy och hopkok. Men jag glider ifrån det mer och mer och har på senare tid inriktat mig på mera HK kläder.

Så för varje år som går blir jag mer noga med att vara HK :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Gudris
2009-12-08 15:47
#13

Jag vill vara så HK som möjligt, för tillfället inriktad på 1470tal. Men det är inte möjligt att vara helt bra än iom att mina skor är under arbete, bara halvklara. Och så måste jag fixa strumpor och har tyg till en överklänning med kort ärm… Och ny slida till min matkniv…

I övrigt har jag hitills underklänning, långärmad mellanklänning, "huduvdduk", en hätta (ej med strut), ett tunt skärp och ett par urmysiga nålbundna vantar. Sen har jag en mantel efter bockstensmannenstuk, men den är ju mest för att det är smidigt att ha när det är marknad och liknande :)

Min klädlista kommer bli enorm, jag har så många planer, bl a att skaffa mig en uppsättning vikingakläder när mina 1470talskläder r klara…

Kort sagt är jag så HK jag kan vara utifrån vad jag har hunnit tillverka :)

Annons:
Tomteslakt
2009-12-08 22:44
#14

det är så snyggt med historiskt korrekt…och allt behöver man ju inte ta med, underkläder t ex… :P

LinaN
2009-12-08 22:52
#15

#14 kan hålla med där, om man har en snygg dräkt men inte HK underkläder, vem bryr sig om man inte ska bada ihopa i en HK-badtunna?

om man fryser på vintern, vem bryr sig om man har ett par långkalsonger under sina brokor och hosor?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
2009-12-09 09:05
#16

#15..precis.. så länge det ser rätt och korrekt ut gentemot publiken/turisterna så… detsamma för mig… jag kör så hk jag kan på tornerspel…men vem ser att jag har linser? eller att jag har ett spqr-svärd…hehe

Ahnna
2009-12-09 10:08
#17

#16 Svärdet skulle jag kunna se, men har man inte ägnat sig åt svärdssmide eller dylikt så bryr man sig nog inte om sånt.

Mycket hellre linser än glasögon! Jag blir så enormt störd på folk som kör HK-dräkt men har helt vanliga glasögon med breda plastbågar. *rys*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-09 10:28
#18

# 17 Hehe är ju en anledning att jag hållit mig ifrån sådana samanhang.  Har alltid stört mig på glasögon till tidsenliga kläder - och har själv glasögon (o inte råd att skaffa linser;)).

Ahnna
2009-12-09 10:30
#19

#18 Jag blir inte lika störd på glasögon med tunna metallbågar som knappt syns, eftersom såna ändå påminner om medeltidens glasögon. Men linser är ju att föredra, absolut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-09 10:52
#20

# 19 Hm men de medeltida var runda va?  (Mina är tyvärr ovala - och ja..  Ser inte det minsta medeltida ut tycker jag - även om de inte är av plast:()

Annons:
Ahnna
2009-12-09 10:57
#21

#20 Jag begär inte att man ska ha exakt likadana brillor som de hade på medeltiden, men ju mer diskret man kan få siina glasögon desto bättre. Hellre ovala med tunna metallbågar än runda med plastbågar. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-09 11:14
#22

# 21 I f s är det nog mer ok för sådana som klär sig som överklass..  Jag har svårt att se mig som annat än bondkvinna / torpare eller liknande.  Tror inte jag skulle känna mig bekväm i finare kläder hehe.;)

På tal om det…  Vad borde en sådan ha på sig?  Är en enkel underklänning i linne HK tro?  Har läst att ju mindre pengar ju färre lager kläder..;)  "Kan" de ens ha mantel i det fallet? 

Tänkt försöka mig på att sy en 3/4 mantel - kanske t o m jag som inte har talanger för syslöjd klarar…  Försökte mig på att sy en "vanlig" för en massa år sedan. men gav upp då den blev sned och ja..   Inte så snygg direkt.  *host*

Ahnna
2009-12-09 11:41
#23

#22 Vi kan ta det i en annan tråd, eftersom det troligen kommer bli en lång dikussion. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-09 11:57
#24

# 23 Hehe ok.:)

Anthka
2009-12-09 11:59
#25

#17 jag kör också på linser för det mesta, men har lyckats hitta ett par nästan helrunda glasögon som jag använder när linserna av någon anledning inte fungerar. Även om linser alltid är att föredra så vill jag inte sabba min syn mer än vad jag gjort hintintills, sen att jag ser ut som "hej kom och hjälp" i runda glasögon är en annan sak, men de ser i alla fall lite medeltida ut. Tungan ute

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-09 12:11
#26

#25 Hihi!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2009-12-09 22:12
#27

Jag är lite "halv-purjo". Å ena sidan njuter jag verkligen av att ha korrekta kläder, gärna handsydda osv av egen hand. Men å andra sidan är jag lite lat och försöker gärna ta genvägar så att jag kan använda ett och samma plagg till flera tidsåldrar (vilket oftast går rätt bra så länge jag kör enklare, "fattigare" plagg) så på det viset kan det ibland bli lite tidsmässigt fel bara för att jag inte orkar (eller tycker mig ha tid att) tillverka flera "tids"-varianter av i princip samma plagg…

Å andra sidan har jag sytt en del plagg som - som någon annan sa - bara har varit "inspirerade" av vissa historiska plagg…

Hm, vid närmare eftertanke är jag nog inte särskilt purjo. Jag är nöjd bara jag får gå klädd i linne och ylle (helst fotsida plagg i bekväm rörelsevidd) och veta att jag sytt det själv. Jag skulle gärna gå klädd i det för jämnan… (fast min omgivning skulle nog muttra).

Annons:
Tomteslakt
2009-12-09 22:28
#28

det jag inte förstår när folk vill återskapa historia eller vara historiska… är när de lägger in kläder (ganska tydligt) som t ex försvarets vadmalsbyxor, kängor (ganska tydligt), stickade brynjor (som syns rätt bra) eller som sagt…moderna glasögon..

detsamma gäller faktiskt (vet många inte tycker man ska va så petig om det) när folk i historiska kläder innan cigarettens införande i europa står och röker mitt bland turister och barn. Det inte bara ser illa ut, det luktar illa också…mycket otidsenligt.

moondancer
2009-12-09 23:53
#29

#28 Fast ska det nu börja lukta helt tidsenligt så tror jag inte att t.ex. medeltidsveckan i Visby skulle bli trevlig. Tänk all avföring och avloppsvatten på gatorna. Flört Men jag hller med dig, rökning kan dom sköta där dom inte syns, och helst inte luktar.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tomteslakt
2009-12-10 09:40
#30

#29….ja, för det är faktiskt inte en så svår grej att göra. Vi gör så på våra event med tornerlaget jag är med i…då får rökarna hålla till antingen bakom ett skynke bortanför turisterna eller gå iväg så dom inte syns… typ i sitt eget tält om man är lagd åt det hållet…

det är ju liksom inte en rätt att få röka ner hela lägret eller förpesta luften för andra..det kan inte vara det iaf.. men då är vi OT om tar den diskusionen…hehe

Ahnna
2009-12-10 10:12
#31

#28 Instämmer. Det både ser ut och luktar bättre om man byter ut cigaretten mot pipa! Glad Om man nu måste röka synligt alls, alltså.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
2009-12-10 10:34
#32

#31 precis…men ändock..tobak + medeltids/före 1500taletkläder…..big NONONONO….

eller folk med mobiler…isch… ha den på ljudlöst…

fast det jag reagerar mest på kan nog vara liksom kläderna..inte riktiga skor eller skor som ser riktiga ut.. eller bara någe så enkelt som vanliga linnebyxor om man inte vill se korrekt..istället för försvarets vadmalsbyxor och militärkängor… isch isch isch

eller såna där "kolapappersglansiga" tyger som ser ut som om man rånat eller fastnat i närmsta leksaksaffär…

Ahnna
2009-12-10 10:36
#33

#32 Pipa rökte man på den tiden, det finns det dokumentation på. Men vad man rökte är ett större mysterium.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-10 12:12
#34

# 33 Kaveldunsrot ska visst gå att röka har jag hört och det där alternativa örtsnuset verkar folk tycka är ok, så ja..  Borde kanske finnas någon komposition för rökare också som åtminstone fungerade innan tobaken?

Annons:
Tomteslakt
2009-12-10 12:55
#35

#34, hampa har jag hört ska va rätt poppis och var ganska vanligt under medeltiden :P..att göra rep av bl a…

torkade svampar kanske funkar bra?

LinaN
2009-12-10 13:22
#36

#35 men om man inte ansåg svampar vara ätliga så kanske de inte vart användbara ens som rökningsmojjar? min erfarenhet av svamp är att torkad sådan brinner dåligt och luktar mer än tvivelaktigt illa.

Så jag tror mer på diverse örter isf….  men detta går ju att orda i så långt som möjligt. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: