Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3598 ggr
Jinaum
2009-11-11 17:32

Vikinga tida mössa

Hejsan nu är jag här och ber om hjälp igen.

Kan någon hjälpa mig tyda denna texten till svenska? Jag har förstått själva konen men jag förstår inte riktigt hur man skall göra med pälsen.

Jag försöker skriva om beskrivningen till svenska så jag kan dela med mig utav den till andra och sy en mössa till mig själv. Men jag behöver hjälp med det.

Handel mans mössan med beskrivningen.

Jag hittade ingen annan på svenska eller så. vill så gärna ha en sådan. Vet ni föresten vart man kan anskaffa en kopp till toppen så är det jätte älskvärt med!

Snälla rara människor hjälp mig sysselsätta mig för jag tror jag dör av uttråknad och längtan till denna mössa! Och jag vill förstå beskrivningen helt rätt så allting blir perfekt annars blir jag ledsen tössabit!

Annons:
Schannalle
2009-11-11 17:51
#1

Varför inte bara använda Googles översättare, och sen ändra på det som blir "konstigt".

Så här blir det när jag avänder översättaren:

Lekte med det tidigare mönstret, har jag funnit att vissa saker som verkar arbeta lite annorlunda, för att underlätta konstruktion och bättre passform.

Hjälp ull, flanell, eller andra liknande tyg jag har funnit att en understrykning inte låta hatten att drapera bra. Så jag utelämna det och bara använda en enkel bomull kläde eller tunt för ett foder. För lite mer kropp ett tunt lager av flanell skulle kunna användas som en understrykning, men jag dont 'tycker det är verkligen nödvändigt om du bor i ett extremt kalla klimat.

 Redaktionell mönstret …

Vik tyget på mitten för att skära ut mönstret. Åtgärd 18 inches från den punkt som kommer att vara toppen på locket. Pivot slutet av din härskare från spetsen märkning mätningarna i en cirkel för att säkerställa rätt längd hela vägen runt. Rita en linje för att ansluta varumärkena. Du borde ha något liknande detta:

 Mät nu löst omkretsen på huvudet och dividera den siffran med 2 och tillsätt 1 ". Håll måttbandet mot cirkellinje du har ju just gjort, och markera detta belopp från luckan linjen. Drag en linje från vridningspunkten till punkten du markerat bara.

Dessa är dina skära linjer. Det är inte en dålig idé första gången att vara generös med omkretsen mätningen. Du kan alltid ta in det, men du kan inte alltid sätta tillbaka det. Det är också en bra idé att skära ut fodret tyget först, på det sättet om något går fel du inte har ställt till det dyrt ull.

Gå vidare och klippa ut tyget längs linjerna och stygn längden på tyget för att göra en kon, vilket innebär att 1 / 2 "sömsmån. Om du tyg av någon anledning är halt, kan du baste det först. Basting är när du hand-stygn något att stanna tills du syr den med maskinen. Bra för hala tyger eller flera lager.

 Nu passar konen på huvudet. Om det sitter löst runt huvudet, det är perfekt. Du bör kunna passa ett par fingrar under den. Om den är för lös, stift eller annat märke där det bör vara och nytt stygn. Gör detta med både det yttre lagret och foder samt en understrykning om du använder en.

 Om du inte använder en understrykning, placera fodret ovanpå skalet (yttre skikt) radar upp i sömmarna. Stitch dem tillsammans längs Seamline, och slå sedan skalet höger sida ut. Fodret ska nu vara sydda inuti så att du inte behöver oroa dig för det glider. Om du behöver kan du använda en blyertspenna (radergummi slut) för att driva ut tips från insidan.

 Om du använder en understrykning, sedan lägga foder konen på understrykning konen och sy som beskrivs ovan, vrid sedan underströk höger ut, trycka ut spetsen. Tack spetsen med ett par stygn på insidan av toppen på tanken, fäll sedan skalet över beläggen höger ut. Nu stygn 1 / 4 "från kanten längs huvudet öppning att hålla alla lager på plats.

Nu det svåra är över, får vi leka med päls! Klipp en rektangel 7 inches bred och lika lång som omkretsen på ditt huvud, plus sömsmån. Om du använder fuskpäls, är det en bra idé att använda lite av gränssnitt, skära samma som päls. Låg den över på fel sida av päls, vik dem på mitten på längden och sy ändarna fel sida tillsammans med 1 / 2 "ersättning. Nu sy päls på utsidan av locket som visas:

Vik päls på mitten och stoppa in under 1 / 2 "sömsmån, och hand stygn på insidan av locket.

Avsluta spets med pärlor, en tofs, eller vad kittlar din fantasi per nämnts i föregående artikel.

Jinaum
2009-11-11 18:15
#2

amen gud. Viste inte ens att google hade en översättare! *asg* tack så mycket. Nu blev det ju enklare :) *krällar på golvet i tyger*

Jinaum
2009-11-11 18:48
#3

ag skulle även behöva få ett namn på de mässings koppar man har ibland på dessa mössor. Alltså en tyngd på toppen så den hänger snyggt. Jag kan inte hitta vad dessa heter och vill få namn på det så jag kan se om jag kan hitta någon att köpa till den framtida mössan.

Jinaum
2009-11-11 19:27
#4

Ok nu har jag kommit fram till att de kallas hat tip på engelska och kommer från birka

Är en sådan jag mennar. Kan någon därefter säga mig vad de kallas på svenska så skulle det ju underlätta lite för lilla mig.

Tina69
2009-11-11 19:39
#5

Mössan är ju himla snygg ville jag säga bara =)

Kram

LinaN
2009-11-11 19:52
#6

#4 de där finns på diverse marknader, kolla med vikingkristall.se

ska rota fram en sida till smo kanske har sådna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-11-11 20:37
#7

Mässingstoppar är lätta att göra med lite mässingsplåt om man inte hittar eller har råd att köpa en. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-11 22:40
#8

här är ett polskt företag som säljer allt möjligt mys :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2009-11-12 00:26
#9

#7 jo men perfektionisten inom mig vill ju ha riktigt snygg en.

Vilket jag betvivlar att jag skulle kunna göra med temperamentet i behåll! *s*

#8 har kollat på wallahalla redan och hittat ne jag gillar i koppar. Kostar ju dock 350 svenska kr ca. Dessutom kommer frakt på som jag inte riktigt vet vad den blir ännu. hade tänkt att se om jag kanske kunde hitta någon billigare eller närmare så frakten inte blir så dyr.

LinaN
2009-11-12 00:35
#10

#9 ok, vart har du hittat fler sådana knoppar?

Vi i vår förening ska beställa några grejor från Walhalla, så om det är intressant så kan du ju iaf stå för frakten inom sverige så tar vi den tunga frakten fårn polen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2009-11-12 03:21
#11

#10 har hittat på quietpress.com där den kostar $15.95. Sedan urweg.com där den kostar $185 vilket säger sig självt direkt - inte intressant för så många dollar. dock är den i silver så.. men ändå.

Så det är antingen wallahalla eller quietpress inför framtiden.

Men jo det vore ju intressant annars om ni ändå ska beställa så blir det ju lite enklare för stackarna i polen med för den delen. Beror dock på när ni skall beställa osv så man hinner skramla ihop pengarna ^^'

Ahnna
2009-11-12 09:48
#12

#10 Låter intressant… När ska ni beställa?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-12 12:54
#13

#12 senast i slutet av januari så vi hinner få vårt tält innan Maj. Men jag lägger upp en egen tråd sen om det, så de som vill sambeställa får göra det :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Jinaum
2009-11-12 13:10
#14

okej om det är ca i januari så låter de väldigt intressant. Och om det är ok. Kan jag säga till de andra i min hird utifall att de är intresserade? Vi har fått massa nybörjare och så som behöver saker och vi själva då förståss.

Upp till toppen
Annons: