Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 1865 ggr
Meli
11/13/09, 12:52 AM

Tidsbestämning...

Hm håller på att skriva på något men vågar inte skriva när det utspelar sig…:/

Rent tidsmässigt tänkte jag någon gång under medeltiden eller möjligen tidigt 1600-tal (mycket exakt jag vet..), men problemet är att det väl rådde handelsförbud i byarna och jag vet inte när man började bry sig om det eller när det upphörde.

I byn där berättelsen utspelas säljer bagaren bl a kryddkakor till resande vintertid.  Det finns också en smedja i byn.  Är det ens realistiskt?  Fanns det bagare i byarna och en byasmed? Har det alltså funnits någon tid då gårdarna själva inte var självförsörjande på sådant?

För att gardera mig har jag förlagt berättelsen till ett namnlöst land, men kan jag göra det någorlunda HK så…

Annons:
LinaN
11/13/09, 1:23 AM
#1

om du redan kör i ett namnlöst namn så varför inte köra i en ogiven tidsram? då är det upp till läsaren att uppleva VAR de befinner sig ^^

men en större by kan mycket väl ha en bysmed likväl en bagare eller ett gemensamt bakhus. :D smed fanns med större sannolikhet i en by än en specifik bagare. bröd är ju inte så svårt att framställa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
11/13/09, 1:32 AM
#2

#1 Sant men jag ska någorlunda snart börja skissa på bilderna och det skulle vara lättare om jag hade en ungefärlig tidsram då (något mer exakt än min nuvarandeFlört) att gå efter när jag ska göra kläder..

Ahnna
11/13/09, 10:19 AM
#3

Levnadssättet i byarna varierade nog inte så mycket under medeltiden och renässansen - se på vissa länder i modern tid, där folket i de små byarna fortfarande lever utan elektricitet och andra bekvämligheter, de bakar eget bröd, de hjälps åt att bygga nya hus, de maler eget mjöl och så vidare. De har alltid haft det så och läser man om medeltida miljöer så verkar det ha varit ungefär samma levnadssätt då.

Av den anledningen kan du nog bara kasta pil på en tidsaxel och sätta historien i den tid där pilen hamnar. Men det beror på om du har något annat specifikt i din berättelse, som pekar mer mot ett visst århundrade.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
11/13/09, 2:21 PM
#4

 # 3 Hm jag har inte vågat beskriva byggnaderna eller karaktärernas kläder eftersom jag då måste veta ungefär vilken tid det rör sig om, och då måste jag få resten att stämma med den tiden också..:/  Nu ska jag som sagt snart börja skissa upp bilderna till berättelsen och då måste jag välja tid (eftersom kläder och byggnader mm kommer att synas)..

Det måste vara under en tid där byahandel förekommer, men i övrigt kan det vara vilket århundrade som helst.  Blir det för svårt kan jag i och för sig förlägga det hela till en mer fantasyinspirerad miljö, men det ja…  Det skulle ge större frihet när jag väl renskriver berättelsen - och jag skulle inte behöva ta samma hänsyn till om något är Historiskt korrekt eller inte.. Hm..  Värt att fundera över.

Men är det någon som vet när handelsförbudet i byarna började efterlevas samt när det upphörde?  Var det kanske förbjudet i perioder eller under en längre period?  Oavsett om jag bestämmer mig för att "fly reglerna" och förlägga berättelsen i fantasymiljö eller inte så kan det vara bra att veta för framtida behov om inte annat.

Ahnna
11/13/09, 3:37 PM
#5

#4 Handelsförbud vet jag inget om, men i vilket fall som helst så har ju folk i byar och samhällen alltid hjälpt varandra och idkat byteshandel, typ "målar du min lada så slår jag ditt hö" och såna saker. Det finns ju dokumenterat att flera byar, bland annat i Storbritannien, glatt ignorerade lagar och regler så långt det gick men höll god min när skatten skulle betalas. Ingen ville ju hamna i klammeri med lagen, men när lagens män inte tittade så… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
11/15/09, 3:19 PM
#6

# 5 HahaGlad

Annons:
Upp till toppen
Annons: