Annons:
Etiketthantverk
Läst 1448 ggr
LinaN
2009-11-17 22:46

Storlek på brickor?

Vad använder ni för storlek på era brickor när ni väver brickband? Varför just den storleken?

och vad är det för material ni använder er av?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-11-17 22:50
#1

Jag har för mig att mina är 8x8 cm. Har inte provat nåt annat, trivs bra med dem som de är.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-18 10:17
#2

Läste mig till att 5*5 var en bra storlek att börja med. Alltså är de i den.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kyltsi
2010-01-24 13:07
#3

Jag tror att mina är 6*6 cm, är inte helt hundra. Har gjort dem av spelkort, för det var det jag hade hemma.

skapa
2010-01-24 23:02
#4

Väver mest med 8*8 cm, tycker de fungerar som ett bra genomsnitt för det mesta. Med mycket tunnt garn (sytråd, redgarn) känns de dock lite väl stora. Med riktigt tjockt garn (tretrådigt ullgarn, snöre) känns de för små. Egentligen borde man ha en mängd olika brickor beroende på garnet.

Brickorna bör vara riktigt lätta och ganska styva samt mjuka och fina så att garnet inte slits. Hålen bör inte sitta för långt ut i kanten om man vill vrida alla brickor i en handvändning.

Är det någon här som väver med brickor med fler eller färre hål än 4?

LinaN
2010-01-25 00:14
#5

#4 jag har funderingar på att nångång i framtiden våga mig på att väva med 6-hålsbrickor men känner att jag kanske ska behärska 4-hålsbrickorna någorlunda först :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2010-01-25 16:02
#6

mina är i hårdpap.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2010-01-25 16:07
#7

Jag har sett ett band vävt med bronsåldersteknik (2-håliga brickor) men jag tyckte inte att det var snyggt, så jag har hållt mig till 4-hålsbrickor. Jag gillar enkla mönster, så jag vrider alla brickor samtidigt och har hittills inte känt något sug att börja med individuella vridningar. Men det kanske kommer. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: