Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2504 ggr
LinaN
2009-11-18 20:00

Ärmhålekilar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, tog bilder på två plagg hitendags så Autumnwicca kan se hur jag gjort.

Först ut, blå linneklänning, hål, jag vet, men en 4-kant använd klippt på skrådden. bild tagen från insidan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2009-11-18 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

ärmhålekil 2

rätsida, ull, också hål på gång…. klippt utan att få stretch.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-11-18 20:07
#2

Tack! Tycker du att du får bra ärmhål med dem? Beskrivningen jag har verkar ju helt fel ska pröva att göra såhär!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-11-18 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 i början är de ju alltid litet otympliga, dock föredrar jag att klippa ut mina fyrkanter lätt rombiska, och på snedden så jag får stretch. DEt funkar bra tycker jag :D

annars så har jag löst ärmfrågan såhär också enligt en principskiss för euraklänningarna. Själva framsidan och baksidan är raka stycken, så man får räkna in sidkilarnas storlek.

Sy först ihopa sidkilarnas "mitt" sen syr du ihopa ärmens undersida, sen fäster du kilarnas överkant mot ärmend raka "nederdel"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-11-18 22:42
#4

Humm! Intressant teknik på den! Vore kul att prova, men nu har jag börjat skissa på en modell med fyrkanter så får jag se hur det blir först. Återigen tack för all hjälp!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Rajka
2009-11-18 23:37
#5

på mina 1500-tals skjortor och på min senaste medeltidsklänning sydde jag med fyrkanter i ärmhålan (har lärt mig att det heter ärmspjäll och lever kvar i många folkdräkter)

Jag gillar det, ökar rörligheten.

Ahnna
2009-11-19 09:53
#6

Du har väldigt små fyrkanter, LinaN… Får du verkligen någon effekt av dem?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-11-19 12:15
#7

#6 de är 10*10 cm och jag tycker inte de är så små….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-20 09:51
#8

#7 Men funkar det verkligen? Hur ser din ärm ut, den måste vara väldigt utställt mot axelsömmen, eller? Mina kilar är oftast 15-17 cm, men mina ärmar är också väldigt raka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-20 10:45
#9

#8 De ärmkilar jag använder mig av är i färdigt tillstånd 8*8, sambons är 10*10 så visst fungerar det. Du har ju sett hur han viftar med armarna Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-20 11:07
#10

#9 För det första är du SMAL! Tungan ute För det andra; hur ser resten av dina ärmar ut? Kolla på mina kaftanärmar i artikeln, de är nästan helt raka. (Cirka 38,5 cm mot axeln och 36 cm runt handleden.) Har jag en för liten fyrkant så då får jag inte armen genom ärmen, samt får en obehaglig upplevelse i armhålan…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-20 13:42
#11

#10 ja mina ärmar kanske man inte ska jämföra med. Men sambons har jag för mig ser ut ungefär som dina…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-11-20 14:52
#12

#8 det låter som om det skulle bli otroligt klumpgit och bylsigt…. jag må vara rundare än dig men om jag lade så mkt tyg i ett ärmhål hade jag fått krupp.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-21 10:12
#13

#11 Nej, dig kan jag inte jämföra med, jag måste ju väga tre gånger så mycket som dig! Tyst

#12 Vi får jämföra på Åland nästa år, så får du se hur jag menar och jag se hur du menar. Mina plagg är inte bylsiga på mig, så det kanske beror på hur man är skapt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: