Annons:
Etikettallmänt
Läst 4312 ggr
Ahnna
2009-11-23 21:21

Vilka kyrkor?

Vet ni några kyrkor i landet som har välbevarad konst från åren 1100-1500? Gärna i Uppland och Gästrikland, men andra också.

Jag vet att Vendels kyrka strax norr om Uppsala har en del väggmålningar, men har inte varit där själv och sett exakt vad de föreställer.

Bibliska motiv, där statyer och målningar föreställer bibliska personer i klädsel som inte återspeglar medeltiden, är inte lika intressant som konst som faktiskt återspeglar århundradet då den gjordes. Bara en parentes! (Det finns ju mycket konst från medeltiden i kyrkorna, som tyvärr inte har så mycket med medeltiden att göra, menar jag.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Rajka
2009-11-23 21:26
#1

Vet inte hur det är med Västra Ryds kyrka utanför Upplandsbro/ kungsängen. Men om jag inte har helt fel så är den välbevarad innuti med fina målningar.

googla vet'ja ;-)

Ahnna
2009-11-23 21:27
#2

#1 Låter trevligt! Får kolla upp den!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Schannalle
2009-11-23 22:40
#3

Härkeberga kyrka mellan Enköping och Uppsala, alldeles besudlad med Albertus Pictor målningar. Väldigt sevärd. Även Vätökyrka utanför Norrtälje har fina och välbevarade målningar.

RosaGosa
2009-11-23 22:51
#4

Du borde ta dig till tensta kyrka norr om Uppsala - närmare bestämt en bit från Vattholma. otroligt vacker kyrka! Tror de har fina välbevarade målningar!

Ahnna
2009-11-24 10:03
#5

#3 Kul, ska kolla den också!

#4 Ja, vi kan väl ha en mini-iFokus-träff där! Skrattande

Jag ska kolla upp en liten kyrka som ligger i Tolfta precis norr om Tierp - utifrån ser den medeltida ut och den är ganska liten, vilket ju är lite typiskt för riktigt gamla kyrkor. Eftersom jag bor cirka 1,5-2 mil från Tolfta så känns det litegrann som "hemmaplan".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2009-11-25 11:17
#6

#5 ja men det vore roligt :-)

Annons:
Hammarskogen
2009-11-25 13:43
#7

Öster- resp VästerHaninge kyrkor är från rätt tid men det är inte bilder utan girlang och blomstermålning på väggarna, Tyresö har en del målningar men jag kommer inte ihåg om det var 1500 eller 1600-talet. Jag kommer inte ihåg hur altartavlorna i de tre är

Anthka
2009-11-25 13:48
#8

Om du väntar tills i helgen så kan jag få fram boken med alla sveriges sevärda kyrkor och ge tipsGlad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Skogselva
2009-11-25 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Husaby kyrka, fast Västergötland ligger ganska långt ifrån Uppland/Gästrikland.

För övrigt är det denna kyrkan där Arn "var" innan han blev ivägskickad till korsriddarna (eller hur det var, har inte läst böckerna eller sett filmerna. Skolan anordnade dock en obligatorisk skolutflykt för samhällsprogrammet, som gick i Arns fotspår. Guiden berättade en del om just Arn då…)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2009-11-25 19:57
#10

#8 Låter intressant! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-29 18:59
#11

Nuså (längst ner i sista kartongen med böcker låg den), enligt Svenska Kyrkor - en historisk reseguid så finns det två intressanta kyrkor i gästrikland, dessvärre är ingen av dem från din givna tidsperiod. Uppland däremot (undantaget Enköping och Sthlm):

Gamla Uppsala kyrka, har koret och centraltornet kvar från Sveriges första domkyrka byggd 1164. Har även delar av interiören och kristusbilder kvar från medeltiden (kyrkan är renoverad under 1600-talet).

Härkeberga kyrka, med mycket välbevarade Albertus Pictor målningar.

Litslena kyrka, från 1100-talet med målningar av okänd mästare från 1400-talet och ett medeltida altarskåp sent 1400-tal.

Mariakyrkan i Sigtuna, uppförd under 1200-talet av dominikanerna och den enda medeltida kyrka som Vasa lät stå orörd. En av de första tegelkyrkorna.

Skokloster, medeltida kyrka (1200-1300-tal) från ett nunnekloster som gett platsen dess namn. Välbevarad i tegel. Holmger Knutsson (avrättad efter uppror mot Erik den läspe och halte 1248) ligger begravd där.

Skånela kyrka, från 1100-talet med flera runstenar och fina arkitektoniska detaljer.

Tensta kyrka, gotisk och antagligen samtida med gamla Uppsala kyrka.

Uppsala domkyrka, ursprungligen från slutet av 1200-talet byggd på ny plats efter en brand i den gamla.

Vendel kyrka, välbevarad medeltida kyrkomiljö med borggårdsmur och kalkmålningar från 1400-talets mitt.

Väståker kyrka, från 1331 bekostad av en högaristokratisk änka (för att hon och maken skulle få det bättre efter döden)

Yttergran kyrka, från 1200-talet med Albertus Pictor målningar (bla ett porträtt av ärkebiskopen Jacob Ulvsson) och välbevarad medeltida interiör.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-29 20:04
#12

#11 Finemangsapparejs! Skrattande Hoppas att min bil blir lagad snart, så att jag kan åka runt lite och fota väggmålningar! (Vet inte ens hur tillåtet det är, men man kan ju smyga i annat fall… Oskyldig)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-30 09:03
#13

#12 Gå in och kolla på svenskakyrkans hemsida och se så de är öppna bara. Många kyrkor har bara öppet efter överenskommelse vinterhalvåret (bla pga stöldrisker)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-11-30 09:56
#14

#13 Jadå, det vet jag. Jag har till och med sett kyrkor med kodlås! Förvånad Vad hände med "Guds hus är alltid öppet"?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-30 18:36
#15

#14 tror det försvann när mindre nogräknade personer började tycka att det är ok att stjäla och sedan sälja/köpa innehållet i Guds hus

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-30 18:49
#16

#15 Javisst, det kan jag förstå, men för bara 15 år sen var det ju fortfarande vanligt att kyrkorna var öppna ofta. Plundringar av kyrkor har ju ändå skett i alla tider, menar jag, så det är ju inget nytt fenomen. I vilket fall som helst så är det tråkigt, för även om jag inte är troende så är ju kyrkorna intressanta resmål ur ett historiskt perspektiv.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: