Annons:
Etikettallmänt
Läst 2681 ggr
Ahnna
2009-10-29 10:24

Hemliga medeltida sällskap?

Jag har läst en del böcker som handlar om medeltiden på sistone. I nästan varenda en finns det ett hemligt sällskap, vars uppgift oftast är att bevaka och bevara den Heliga Graal eller något annat värdefullt som är tusentals år gammalt.

Da Vinci-koden, Temperiddarens Arv, Labyrinten med flera handlar om symboler och hemlighetsmakeri, som förstås kommer i dager hux flux, annars skulle det inte bli en roman. Vad tror ni - finns det såna här hemliga sällskap med anor från medeltiden? Jag menar inte t.ex. Opus Dei som vi vet existerar, utan riktiga hemligheter. I t.ex. Tempelriddarens Arv så är den stora hemligheten att Tempelriddarorden fortfarande existerar, att den inte alls blev upplöst år 1307, utan har verkat i hemlighet i Frankrike under flera hundra år.

Vad tror ni? Finns det något korn av sanning i dessa böcker, eller är det bara fiction för att intressera moderna läsare?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-10-29 11:40
#1

Ingen rök utan eld säger man ju.

Det finns så många olika hemliga sällskap i så många olika kulturers mytologier och kulturella föreställningar så att det faktiskt FINNS hemliga sällskap som stammar från medeltiden förvånar inte mig det minsta. eller rättare sagt, set skulle inte förvåna mig det minsta.

Men vilka dessa skulle vara? bra fråga….

Även i nutiden uppstår hemliga sällskap. CIA är ju enligt en film ett sådant sällskap (missade ju givetvis den filmen när den gick för litet sedan, men om den är verklighetsbaserad eller inte vet jag inte) men om man tittar på det. alla rollspelsföreningar är egentligen p åsätt och vis hemliga sällskap som har sina egna codex, sociala konstellationer och initieringsriter.

Vissa väljer att ansluta sig till sverok pga man får bidrag, medan andra föreningar säger att vi klarar oss själva här i källarplanet hos ottos morsa. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-10-29 14:22
#2

#1 Fast rollspelsföreningar är ju inte hemliga sällskap, utan fullt officiella föreningar där man kan vara med i ett spel med egna regler och intriger. Sällskap av den typen jag menar brukar ta sig själva på blodigt allvar, om man ska tro myterna. Som Opus Dei, Frimurarorden och liknande, där får man leken tåla om man ger sig in i den. (Lite läskigt, tycker jag!)

I Da Vinci-koden finns ju ett sällskap vars uppgift är att skydda Jesus enda nu levande släkting, men det är inte det enda de gör. Bevisligen ägnar de sig åt sexuella riter också, som enligt boken handlar om att helga det manliga och det kvinnliga. (Vilket inte riktigt framgår i filmen, tycker jag.) Enligt det sällskapet är det manliga och det kvinnliga viktigare än allt annat - och föreningen man + kvinna gav Jesus ett barn med Maria Magdalena och därför måste det släktledet skyddas. (Kortfattat.) I filmen Revelation är storyn exakt likadan, med tillägget att både den goda och den onda sidan försöker få fram en arvinge med släktband till Jesus. Tyvärr slutar den filmen innan den riktigt har börjat - vet inte om skaparna av filmen tänkte sig en trilogi eller nåt…

Det jag tycker är lite mysko med alla dessa filmer och böcker, är att alla handlar om att skydda Jesus arvinge eller något från den tiden och alla har med medeltiden att göra. Varför då? Om vi säger att medeltiden utgör cirka 500 år, varför har då de övriga 1500 åren inget med saken att göra? Just kopplingen till medeltiden förstår jag inte riktigt, och det brukar konstigt nog inte förklaras heller, förutom att vissa riddarordnar på den tiden var inblandade. Men sen då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-10-29 17:50
#3

Ja, jag tror på att det finns mycket som är hemligt. Och det där med att tempelriddarna aldrig dog ut är en av de saker jag tror på. Har tyvärr ingen fakta eller kan gå in på det mer detaljerat då det som sagt är hemligt. Mycket kompliserat… Tempelriddarna gick som sagt under jorden, vilket inte behöver betyda att de dog ut.

Meli
2009-10-29 17:59
#4

# 3 Jo ta bara alla de (fd) hemliga sekter som avslöjas stup i ett…;)

Anthka
2009-10-29 19:57
#5

Större delen är snicksnack säger jag. Det är snarare väldigt populärt just nu att ge ut filmer/böcker på temat hemliga symboler och sällskap (Da Vincikoden, National treasure, Tempelriddarens arv osv osv osv) gärna kombinerat med tempelriddare som också är på modet. Kan man dessutom koppla ihop tempelriddarna med frimurarna så är lyckan gjord.

Sällskapet som ska ha skyddat Jesu blodlinje; Prieure de Sion "upptäcktes" i arkiv redan i början av 80-talet. Det finns en seriösare bok på temat; Michael Baigent - Heligt blod Helig Graal. Den underliggande historien i Browns - Da vinci koden är ett nästintill plagiat av Heligt blod.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
2009-10-29 21:13
#6

tror som #5 säger att det mesta är snicksnack och humbug då en roman är en påhittad story. Skulle inte lita på en romans historievärde innan jag kollat med väldigt säkra Lexikon, som t ex NE.

Vad gäller tempelriddarnas vara eller icke vara så är den upplöst och var bannlyst. Att de fick absultation (tror det heter så) är ju inte detsamma som att de blev hävda från bannlysningen.

Men tror mycket av dagens tro på hemliga sällskap och mysterier är en flykt från den hemska värld vi lever i  idag. Vi vill tro att det kan finnas något dolt som behöver upptäckas, (finns ju liksom inte mycket kvar av det på jorden idag).

Annons:
Salo
2009-10-29 22:05
#7

Då det är hemligt är det ju inget som går att hitta svar på i böcker osv, iaf inte offentliga böcker.

Ahnna
2009-10-30 09:39
#8

Nu menar jag inte att det som står i böckerna skulle vara sanning, utan frågan var om ni tror att det finns hemliga sällskap med kopplingar till medeltiden. Jag tog bara böckerna som exempel.

Just Da Vinci-koden innehåller mycket som redan finns skrivet eller på film, så på det stora hela är det ingen unik roman, varför jag har svårt att förstå varför just den av Browns böcker har blivit störst. Han har skrivit mycket annat som i så fall är värt mer uppmärksamhet.

Jag tror absolut att det kan finnas hemliga sällskap som har funnits i många herrans år. Det baserar jag inte på någon bok eller en längtan i mig att vilja hitta nåt hemligt, utan jag baserar det på människans natur. Vi har en förmåga att vilja hålla saker för oss själva, med bara några få inbjudna. Och eftersom flera hemliga sällskap har avslöjats genom historien så tror jag definitit att det kan finnas flera såna sällskap kvar. Däremot tror jag inte att de har så mycket med Jesus och Tempelriddare att göra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
2009-10-30 09:59
#9

Jadå, det gör det tror jag… ta katolska kyrkan, mycket hemligthetsmakeri och hyschhysch….hehe

men sen så finns ju t ex ordnarna, strumpebandsorden, johanniterna m.m..  så det tror jag det finns.. de fria murarna t ex (som va skråväsen från början)

Anthka
2009-10-30 10:00
#10

#8 det är klart att det finns mer eller mindre hemliga sällskap, däremot tror jag att de romaner/filmer som finns är snicksnack liksom hemliga sällskap som härstammar från medeltiden (oavsett inriktning).

Däremot kan det mycket väl finnas väl bevarade hemliga sällskap från efter reformationen. Med tanke på alla semihemliga sällskap som finns (frimurare, osv). Håller med dig om människans natur, dessutom var "hemliga" sällskap på högsta modet under 1700-1800-talet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-30 10:23
#11

#9 Ja, katolikerna, ja… *himlar lite med ögonen* Eller egentligen djupt religiösa människor överhuvudtaget har en förmåga att bli fanatiska och mässa inför alla andra, vilket jag tror kan ha skapat många mer eller mindre hemliga sällskap genom historien, som antingen var för eller emot den rådande religionen. De religioner som är störst i världen idag måste ju ha kommit någonstans ifrån från början - hemliga sällskap kanske? Starka åsikter har ju en förmåga att formas genom förtryck, ilska, orättvisa m.m. De som är missnöjda skapar sin egen vision och sen är bollen i rullning…

Det finns en hel del genom historien som började som en stor hemlighet, och som - när tillräckligt många var invigda - avslöjades med buller och brak. Suffragetterna t.ex. höll ju hemliga möten under sina "syjuntor" tills tillräckligt många kände sig starka nog att kräva rösträtt.

Jag kom att tänka på ett annat sällskap, som jag inte känner till namnet på, vars mål är att väcka antikrist till liv genom vissa ritualer. I Robin of Sherwood ägnas två avsnitt till myten om det sällskapet, som genom de sju magiska svärden hittade en länk till helvetet och därmed kunde föra upp Djävulen till en mänsklig form på jorden igen. Det är ju väldigt mycket mumbojumbo inblandat där, och svärden har väl så vitt jag vet aldrig kunnat påvisas annat än i myter, men jag har hört talas om samma sällskap (samma syfte) i andra sammanhang. Nu tror inte jag på att det finns en antikrist, för jag är inte troende, men vissa tror ju i allra högsta grad på Djävulen. Så att det skulle kunna finnas ett sällskap med ambitionen att föra upp Satan från helvetet till jorden i mänsklig form, det tror jag säkert!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Calmare
2009-10-31 11:58
#12

Odd Fellow orden, Frimurareorden och OB. Finns flera sällskap med anor Flört För egen del tycker jag att dom är som vilka föreningar som helst.

Ahnna
2009-11-01 10:02
#13

#12 Fast de är ju inte hemliga. (Längre.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Halvdansken
2009-11-01 11:55
#14

Kul tråd det här.

Jag älskar konspirationsteorier (som fenomen alltså, jag tror inte på dem), och i många av dem ingår ju iden om "det hemliga sällskapet som styr världen". Nu senast är det influensavaccinationerna som egentligen går ut på att döda 5 miljarder (jodå) människor, för att "det hemliga sällskapet" vill att en elit ska leva väl och resten ska vara deras slavar. Att man inte vill ha fler slavar är för att då blir det svårt att kontrollera dem.

Om nu inte folk vaccinerar sig (och dör) så finns det en annan variant, och det är Codex-nånting, som startar i slutet av året och som ska förgifta maten. Enkelt förklarat.

Allt detta av dessa hemliga sällskap.

Ni som varit inne och läst trådar om svininfluensan på olika fokus-sajter känner säkert igen det.

Det enda jag kan tro på med medeltida anknytning är Vatikanen som ni ju skrivit om. Jag tror nog att det kan försigå en hel del där. Och det finns säkert en hel del spännande böcker och anteckningar i djupa valv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Calmare
2009-11-01 12:31
#15

Dessa sällskap är inte hemliga däremot är dom slutna. Du kan inte ansöka om att bli medlem du blir inbjuden.

Är sällskapen hemliga så vet ingen utomstående om dom så då är denna tråd meningslös. Flört

Ahnna
2009-11-01 18:37
#16

#15 Nej, inte meningslös, eftersom frågan var tror du att det finns hemliga sällskap? Flört

#14 Jag gillar också vissa konspirationsteorier och hemlighetsmakeri. I t.ex. filmen National Treasure finns ju den där boken som alla presidenter har lagt till hemligheter i, som ingen annan än forna presidenter känner till. (Och på något sätt har huvudrollsinnehavaren fått nys om bokens existens.) Sånt är ju hur kul som helst! Undrar hur många såna böcker det finns i verkligheten inom olika kretsar! Jag har för mig att det florerade ett rykte på min gymnasieskola att det fanns en bok undangömd i bibblan som alla tredjeårselever på teaterprogrammet hade skrivit i. Men det blev aldrig mer än ett rykte… *besviken*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Calmare
2009-11-01 19:05
#17

#16 Ganska meningslös eftersom ingen kommer få svar… Flört

Ahnna
2009-11-01 19:32
#18

#17 Så resonerar inte jag, det är alltid intressant att diskutera tänkbara terorier. Det är ju väldigt mycket inom medeltidssvängen som bara är spekulationer och som vi aldrig kommer få svar på - är det också meningslöst att diskutera?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Calmare
2009-11-01 20:32
#19

#18 Som historiker tycker jag att medeltiden är en mycket intressant om än lite "mörk" period… Glad

Anthka
2009-11-01 20:37
#20

#19 är nyfiken på varför du tycker att medeltiden är en "mörk" period?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Calmare
2009-11-01 21:20
#21

#20 Den är i mina ögon en lite "mörkare" period eftersom vi initialt får -

Ekonomisk stagnation, en återgång till byteshandel. Politisk splittring med decentralisering, oroligheter och krig. Religiös extremism och förföljelse av oliktänkande i och med kristendomens seger och något senare Islam. Läget förbättras under högmedeltiden men i och med Digerdöden så avslutas Medeltiden återigen med en nedgång.

Geografiskt tänker jag på Europa och Medelhavsregionen.

Anthka
2009-11-01 21:26
#22

#21 då är jag med Glad

Men å andra sidan har vi ett kulturellt uppsving i och med kristendomen, och en kvinnlig frihet som försvinner med renässans och reformation.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Calmare
2009-11-01 21:38
#23

#23 Jag håller med, delvis. Glad Jag är inte så säker på detta med kulturellt uppsving. Ett kulturellt uppsving inom det av kyrkan angivna ramarna kanske, ungefär som i Sovjet under kommunismen, en allerstädes närvarande makt som påverkade allt och alla. Kvinnan hade en stark ställning under antiken och jag anser att den snarare försvagades i och med kyrkan/bibelns inträde med alla sina regler. 

Det finns en tanke bakom varför man på engelska refererar till Medeltiden som "the dark age"…

Anthka
2009-11-01 21:45
#24

#23 Jag skulle snarare säga tvärt om, att kvinnans ställning under antiken var svag och mycket begränsag (betänk att den grekiska kvinnan inte fick vistas utanför hemmet och blev bortgift) medan den medeltida kvinnan hade många fler rättigheter i och med kyrkans införande (hon kunde själv välja vem hon skulle gifta sig med, fick testamensrätt och kunde i viss mån förvärvsarbeta).

Men nu är vi lite OT Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2009-11-01 21:57
#25

#24 Hm vad betyder OT eg?  Outside topic? Nej vad?

Calmare
2009-11-01 22:13
#26

#24 OT är intressant. Flört Den grekiska kvinnans ställning är olika för vilken grekisk stadsstat du refererar till. I de Hellenistiska(grekiska) staterna, som exempelvis Ptolemernas rike, i dessa regerade kvinnor ensamma. Kvinnor ärvde redan i det Romerska riket. 

Och den muslimska kvinnobilden som dök upp under tidig Medeltid hur fri för kvinnan var/är den. Och andra sidan var inte den kristna kvinnosynen speciellt "friare" heller.

Vi har olika syn på detta, främst ser jag det som en -  "Hur levde de flesta människorna sina liv, villka förhållande levde dom under?" fråga. Först därefter "pusslar" jag ner människorna i olika grupperingar som exempelvis - kön, religion, ålder eller vad som nu önskas. Jag har inga genusglasögon men för den skull är jag inte mindre observant för sådana skillnader…Glad

OT-Off Topic

Meli
2009-11-01 22:17
#27

# 26 Ah ok tack.Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: