Annons:
Etikettallmänt
Läst 3930 ggr
RosaGosa
2009-10-30 18:38

Hur välja tidsepok för sitt skapande?

Ja, är lite nyfiken på vad det var som gjorde att ni valde just 1100/1300/1400-talet då ni inriktade er på en tidsålder att skapa era kläder i.

Jag är fortfarande allätare, tycker om att blanda och skapar inte kläder som är HK alls. Mycket fantasi och mycket eget skapande blir det men börjar känna att jag nog skulle vilja ha åtminstonde en uppsättning som är HK och helt inriktad till samma tidsperiod.

Men hur ska man välja? Hur gjorde ni?

Annons:
Anthka
2009-10-30 19:18
#1

Jag har inriktning slutet av 1200-talet, 1340 och ska börja på 1100-talet. Grunden i mitt val av inriktningarna ligger dels i föreningarna jag är medlem i (framför allt slutet av 1200-talet) och dels i att jag tycker det mode som fanns under de perioderna är någonting jag skulle vilja återskapa och ha på mig.

1200-tals kläderna är ett lite mischmasch för tillfället, eftersom jag vill kunna använda de som 1300-tals kläder också. Tanken är att jag på sikt ska ha några uppsättningar rena 1100-tals kläder (till den ena föreningen) och några uppsättningar rena 1340-tals kläder (till den andra) och ett gäng som fungerar både som sent 1200-tal/tidigt 1300-tal (som alltså fungerar i båda föreningarna).

Mitt förslag är att du sätter dig med modeböcker och tittar på tidstypiska bilder av medeltida kläder. Fundera över hur du vill se ut, om klänningarna ska vara tighta eller lösa, mycket eller lite dekorationer osv och se om du kan hitta en period som tiltalar dig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-10-30 20:44
#2

Jag började med vikingatid, helt enkelt för att jag deltog i flera teaterföreställningar med vikingatema och i och med det blev "indragen" i en vikingaby. Så då var inte valet så svårt gällande kläder, men ganska snart blev jag medlem i ett tornerlag som är inriktat på medeltid och framförallt 1200-tal. Därmed inte sagt att mina kläder automatiskt blev 1200-tal…

Jag har alltid älskat medeltida målningar och andra avbildningar, så jag har ingen preferens på ett visst årtal, eller ens århundrade. Jag går lite fram och tillbaka och testar olika modeller, men försöker (i alla fall numera) hålla mig till en komplett dräkt för just det årtalet som jag för tillfället är insnöad på. Jag blandar alltså inte olika stilar.

Just nu är jag mest inne på 1500-tal, av olika anledningar, men mest för att det fortfarande är hyfsat ovanligt med extravaganta renässansklänningar i stugorna och för att SCA erbjuder en möjlighet att bära kläder avsedda för åren fram till år 1600. De flesta marknader och andra event är ju antingen medeltid eller vikingatid sans renässans! Flört Så jag är väldigt glad för att SCA sträcker sig genom hela 1500-talet och därför är jag just nu väldigt nyfiken på att lära mig sy mer renässans.

Mitt hetaste tips för att få en komplett dräkt som är über-HK är att leta upp en målning som du gillar och göra en kopia på någon utav dräkterna du ser där. Antingen en exakt kopia, eller så varierar du färgerna lite - huvudsaken är att snittet blir detsamma och att du inte vandrar för långt bort från korrekta mönster och broderier för den perioden. Läs mycket dräktböcker som behandlar den tidsåldern så lär du dig snart vad som funkar och inte. Det går oftast att hitta dräktmönster på precis den modellen du söker också, eftersom de flesta modeller nuförtiden finns att köpa som mönster. Annat var det för 10-15 år sen, när det var ett väldigt smalt utbud på medeltida dräktmönster!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-10-30 21:07
#3

Jag började som lajvare, inget HK nånstans.

Sedan under ett vampirelajv så sprang jag på några killar som gick med blankvapen på sig. inte några fjolliga airsoftatrapper utan riktiga grejor (visst bluntad egg men ändå!) efter lajvet pratade vi massor och jag började träna vikingastrid med dem.

Sen kände jag djupt in i hjärteroten att jag hittat hem!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RosaGosa
2009-10-30 22:56
#4

Tack för att ni delar med er av era historier! Mycket intressant att höra hur ni funnit er epok :-)

#3 Vad härligt det låter! Hoppas att min hjärterot ropar ut att jag hittat hem någon dag jag med!

RosaGosa
2009-10-30 22:56
#5

Tack för att ni delar med er av era historier! Mycket intressant att höra hur ni funnit er epok :-)

#3 Vad härligt det låter! Hoppas att min hjärterot ropar ut att jag hittat hem någon dag jag med!

Meli
2009-10-30 23:21
#6

#5 Hm nej jag har inte funnit "min" epok heller.Flört  Är så mycket faschinerande från olika epoker att det känns svårt att välja "bara" en hehe.

Annons:
Anthka
2009-10-31 09:54
#7

#6 vad är det som säger att man måste välja bara en epok.Flört Mina storstilade planer ligger i att skapa ett antal kompletta uppsättningar kläder från alla epoker jag tycker om. 1100-tal, 1300-tal, 1500-tal, 1700-tal och 1800-tal (och så en burgundisk 1400-tals klänning bara för att).

Som tillägg kan nämnas att jag närmar mig 1100-talet eftersom jag är innerligt trött på både 1300-tals kläderna och framför allt 1200-talet. Jag vill ha utsmyckning, band, broderier och "bling bling" men det är det dåligt med i 1200-1300-talets utbud.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-01 09:42
#8

#7 Du får väl kliva upp en pinne på samhällstegen, vettja! Skrattande Anledningen till att jag ofta gör adelskläder är för att få blinga till det hur mycket jag vill, inte för att jag "spelar rik".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-01 09:42
#9

#7 Du får väl kliva upp en pinne på samhällstegen, vettja! Skrattande Anledningen till att jag ofta gör adelskläder är för att få blinga till det hur mycket jag vill, inte för att jag "spelar rik".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-01 10:57
#10

#9 men varesig 1200-talets eller 1300-talets kläder är säkskillt utsmyckade, oavsett hur högt upp man är (hoppar jag upp ett pinnhål puttar jag ju bort kungafamiljen Flört). Det är en och annan broderad väska, eller en drös smycken men själva klädesplaggen är förbaskat tråkiga… Jag vill ha blingiga klänningar

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-01 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Mja… Läser man om dräkter från den tiden så är det en hel del bling inblandat, men det syns inte alltid på målningar och dylikt eftersom de oftast är avbildade med en grovhuggen teknik som inte har så mycket detaljer.

Ta dalmatican här nedan som exempel. Just den här är daterad till runt mitten på 1100-talet, men plagget som sådant var populärt inom kyrkan och ändrade inte utseende förrän in på 1200-talet. Det är måååånga pärlor på den där! Och runda metallbitar och applikationer. Bling! Skrattande Jag är övertygad om att adelskläder på den tiden höll liknande standard gällande utsmyckningar, men att såna detaljer sällan syns på avbildningarna. Ibland kan man se en rad vita prickar som borde representera pärlor, men hur många pärlor det i verkligheten var går ju bara att gissa sig till.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-01 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Närbild på ärm.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-01 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ännu närmare…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-11-01 11:11
#14

#11 Där tror jag du har fel, liturgiska dräkter (kyrkokläder) var hårt styrda av regler och är dessutom någonting helt annat än vanligt "simpelt" världsligt mode. De liturgiska dräkterna är oftast väääldigt utmyckade oavsett vilken tidsperiod vi pratar om, jag tror att det är först nu under 1900-talet som det kommit till enfärgade saker. Innan dess är det helbroderat och pärlor som gäller.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-01 11:37
#15

#14 Jag hänger inte riktigt med på vad du menar, men det jag menar är att om man smyckade kyrkokläder på det här viset på 1100- och 1200-talen så kan jag inte tänka mig att adligt folk inte hade någon utsmyckning alls på sina kläder.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-01 13:48
#16

#15 Vad jag menar är att det är stor skillnad på kyrkans kläder och adelns kläder. Kyrkans kläder har under större delen av alla epoker (fram till idag) varit rikt dekorerade oavsett hur adels kläder har sett ut.

Titta på bilder från 1200-talet och 1300-talet. De är inte alls grovhuggna utan visar många detaljer (bälten, väskor osv) men det är ont om dekorationer på kläderna, på sin höjd är det band kring hals- eller ärmlinning. Jag tror att man som adel visade sitt stånd genom valet av materiel och färgen på kläderna, inte nödvändigtvis genom en massa broderier/dekorationer.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-02 11:13
#17

#16 Jag anser att det är odetaljerade bilder i största allmänhet, om man jämför med konsten som kom något-några hundra år senare. På de bilderna kan man se varenda pälsstrå och pärla, medan man på de flesta avbildningar från tidigare medeltid får en mer tvådimensionell bild.

Kungar, drottningar och hovfolk har genom alla tider haft mycket dekorationer, för att visa att de var högst på samhällsstegen. Därför är jag övertygad om att högadeln på den tiden hade mer dekorationer på sina dräkter än lågadel, borgare och så vidare, även om de kanske inte hade exakt lika mycket som kyrkans kläder. Men ingen av oss var ju där och det finns ytterst få fynd från den tiden, så det är ju bara spekulationer i vilket fall som helst. Men jag skulle inte skämmas över att sätta lite smakfullt bling på en 1300-talsdräkt om den följer snittet och materialvalet för adeln.

Ta en titt på huvudbonader, väskor och bälten från 1300-talet så ser du att det förekommer rikliga mängder med t.ex. pärlor, metallbrickor, guldtrådsbroderier och annat bling. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-02 13:03
#18

#17 jodå jag håller med dig om att 1300-talets assecoarer är väldigt dekorerarde. Det är när det kommer till själva klännngarna våra åsikter går isär. Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-02 21:29
#19

#18 Fast jag har inte sagt att klänningarna ska vara dekorerade, jag säger bara att det inte är omöjligt att de var det. Inte bara med pärlor och annat bling, utan med vackra invävda mönster och broderier också. (Som det ju finns otaliga exempel på avbildade.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-11-04 09:02
#20

Jag började precis som LinaN i lajv-världen och där fungerade det ju att blanda friskt. (har dock även kört framtidslajv, inte min grej)Oskyldig

Jag har alltid älskat historia och det har varit ett favorit ämne och jag har alltid gillat vikingatiden och medeltiden mest. Sen har det handlat mycket om att jag kommer från Sörmland där det varit mycker aktivitet under vikingatiden och där känner jag mig hemma Skrattande

Men jag gillar medeltiden, 1200-1300 om jag måste välja, även Engelsk Tudor är något mitt hjärta slår för

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: